På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Från jeanstjej till stjärnsäljare

Från jeanstjej till stjärnsäljare

Skrivet av:

Publicerat: 2012-03-18

Zandra är småstadstjejen som drömde om att bli butikschef men insåg att hon kunde drömma större. idag är hon säljare på lee jeans och ansvarar för showrooms, besöker modemässor och stöder ett 80-tal butiker i deras säljarbete.

ZANDRA PETERSSON VÄLKOMNAR oss med ett varmt handslag upp till vindsvåningen på söder i Stockholm, där Lee har sitt showroom. De stora takfönstren ger lokalen ett vackert ljus och överallt hänger kläder. Det är kollektionen för hösten 2012, »en spännande mix av klassiska blåtvättar och nytänkande« berättar Zandra medan hon visar oss runt.

Zandra är 24 år och kommer från det lilla samhället Reftele i Småland, tre mil utanför Värnamo. Efter studenten jobbade hon som säljare på JC i tre år och där startar hennes dröm om att bli butikschef. Zandra är en framgångsrik säljare som brinner för kläder och när hon bestämt sig för att förverkliga sin dröm om att bli butikschef börjar hon läsa mode och design på Lunds universitet. Men utbildningen blir inte riktigt som hon hade tänkt sig.

– Vi läste mycket historia och allt var väldigt teoretiskt. Jag ville nog framförallt flytta hemifrån och hängde faktiskt mer på campus än vad jag pluggade. Vi kunde ha en föreläsning på två timmar och då skulle man förbereda sig genom att läsa en halv bok. Man förväntas plugga mycket själv och det passade inte mig, berättar Zandra.

Praktik istället för teori
En kompis tipsade Zandra om att söka till en yrkeshögskoleutbildning inom butiksledning på Frans Schartau i Stockholm. Två timmar innan ansökningen stängde skickade Zandra in sin ansökan. Hon kom in och flyttade till huvudstaden för den tre terminer långa utbildningen som är helt inriktad på området butiksledning.

– För mig var utbildningen helt perfekt. Lärarna hade själva jobbat inom handel och var inte bara akademiker. Vi hade ofta föreläsningar mellan nio och fyra och då lärde vi oss allting på plats i skolan. Hängde man med på lektionerna så klarade man tentorna, säger Zandra.

Utbildningen innehåller kurser inom försäljning, ekonomi och ledarskap. Studiebesök och gästföreläsare från branschen ingår som mycket viktiga delar i kursprogrammet

– Vi läste tre olika kurser i ledarskap. Och så läste vi mekanisk försäljning – hur man bygger upp en butik för att det ska se lockande ut för kunden. Kurserna var en blandning av allt som är bra att ha med sig i bagaget som butikschef, säger Zandra.

Men det bästa med utbildningen var praktiken tycker Zandra. En tredjedel utgörs av Lärande i arbete (LIA) ute i butik, i två olika omgångar. Den första perioden på sju veckor var Zandra på NK Denim och Herrtrend, och följde deras butikschef i hennes dagliga arbete.

– Jag var en del på golvet och jobbade som säljare för att förstå tänket, men jag fick även göra schema, räkna kassa och vara med på alla möten och anställningsintervjuer. Jag lärde mig otroligt mycket under den tiden, berättar Zandra.

Under sin andra praktikperiod kom Zandra i kontakt med Johan Persson som är säljansvarig på Lee Jeans i Sverige. Lee hade just då en kampanj och behövde stärka upp med någon som sålde jeans på Åhléns. Zandra tyckte att det verkade kul och antog utmaningen.

NAMN: Zandra Petersson ÅLDER: 24 FAMILJ: Mamma, pappa och två fantastiska bröder hemma i de småländska skogarna FRITID: Tränar tills svetten rinner, umgås så mycket jag kan med mina vänner och känner gärna på pulsen på Stockholms nattliv DRÖMMER OM: Att en dag vara den som leder ett starkt säljteam till toppen FAVORITJEANSMODELL: Scarlett. MOTTO: A Lee Makes Your Ass look good .

Superresultat ledde till anställning
Under praktikperioden lyckades Zandra öka Lees jeansförsäljning på Åhléns med siffror som man på huvudkontoret inte trodde var möjliga. Man skräddarsydde då en tjänst för henne och två dagar före examen skrev hon på anställningskontraktet.

– Zandra gjorde ett fantastiskt jobb på Åhléns och vi ville verkligen ta vara på hennes kompetens. Så vi skapade en tjänst för Zandra som hette säljsupport . Den innebar att besöka utvalda butiker i Stockholm och Göteborg och arbeta för att maximera försäljningen i dessa. Det var fullt ös från dag ett och Zandra gjorde jobbet väldigt bra. Annars hade hon inte suttit här idag, säger Johan.

Efter ett halvår som säljsupport skapade man ytterligare en ny tjänst för Zandra. Idag är hon säljare för Mellansverige och driver försäljningen av Lee tillsammans med butikerna för att maximera försäljningen på årlig basis.

Hur ser en vanlig dag ut Zandra?
– Jag kommer hit på morgonen, kollar läget och läser mailen. När det är kundmöte jobbar vi efter ett färdigt upplägg där jag berättar om hur kollektionen är uppbyggd, tanken bakom den och så visar jag lite inspirationsplagg. Sen jobbar jag och kunden tillsammans för att få till ett bra upplägg för just deras butik, berättar Zandra.

Andra dagar är Zandra ute och besöker butiker och förra veckan reste hon till Köpenhamn för att vara med på Fashion Week, en stor internationell modemässa, tillsammans med det skandinaviska säljteamet.

Jag frågar Johan om det skiljer mycket på de jeans vi köper i olika delar av Europa?
– Lee gör en kollektion för hela Europa men sen tar vi fram delar av kollektionen som är specificerade för olika länder. Man kan inte bara hugga en jeansmodell med en passform som är jättestor och tro att den ska funka i Sverige. Troligen går den inte alls i Sverige där vi är mer för det smala och slimmade, berättar Johan.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att träffa kunderna, det är de som gör mitt jobb. De blir ofta glada när jag besöker dem och jag blir glad när de kommer hit. Det är de mötena som gör hela jobbet.

Hur ska man vara för att passa för rollen som säljare i modebranschen?
– Öppen, flexibel, framåt och driven. Man måste ha kul på jobbet, annars går det inte, säger Zandra.

Johan håller med. – Det är ett slitigt jobb. Vissa tror att det är lite bärs, pizza och lek med denim, men det är ett enormt hårt driv bakom. Du ska ha koll på kollektioner, vara på showrooms, ha koll på siffror och business samtidigt som du hela tiden har det trevliga utåt. Det här är det bästa jobb du kan ha om du gillar det, men det passar inte alla, säger Johan.

– Ja, det går åt en hel del kaffe. Man jobbar många timmar, men eftersom jag gör min planering själv. Då är jag hela tiden beredd på hur veckorna ser ut, säger Zandra.

Vad var svårast i början?
– Att ta in så mycket information på en gång. Man blir ju trött av det men det gäller att ändå hela tiden vara glad och trevlig. I början var jag så fullmatad i huvudet med ny information och alla nya människor att jag blev tvungen att skriva ner vilka jag hade träffat, berättar Zandra.

Vad är det mest spännande du har varit med om under din tid på lee?
– Det är nog hur jag själv har utvecklats som person. Jag har alltid varit framåt men nu vågar jag ta för mig ännu mer. Det är spännande att se hur man själv utvecklas. Det och alla människor man får träffa och lära känna är nog det häftigaste, avslutar Zandra.