På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Film

Spelgrafiker

Spelgrafiker

The Game Assembly

Spelgrafiker

Spelgrafik är en 3D-utbildning med en läroplan skriven av spelutvecklare från branschen. Utbildningen börjar med grunderna i att arbete med 2D och övergår till att främst fokusera på 3D. Fokus ligger på hur kommunicerar med bild eftersom vi är i underhållningsindustrin. 50% av utbildningen är individuell utveckling inom spelgrafikhantverket och 50% gör de studerande spel tillsammans med andra arbetskategorier på The Game Assembly. Alla våra utbildningar hålls på svenska.

Vad gör en spelgrafiker?
En spelgrafiker har hand spelets visuella uttryck med 3D-modeller, texturer och miljöer. En konstnärlig förmåga är viktig att ha som grund för en grafiker. 3D-grafikern ansvarar för att utveckla spelets 3D-modeller och kompositioner, och att se till att det framställs nödvändig mängd grafik. För att få en bättre bild av vad en 3D-grafiker gör rekommenderar vi att du besöker vårt galleri. Där hittar du både 3D- men även 2D-grafik som är gjort av studerande på skolan.

Spelgrafik-utbildningen på The Game Assembly fokuserar främst på 3D. Vi har kortare kurser där de studerande får testa flera fält inom spelgrafiken. Under spelprojekten finns även möjlighet att djupdyka och/eller bredda sina kunskaper inom de olika fälten som intresserar en. Som spelutvecklare behöver spelgrafikern, som alla andra yrkeskategorier inom spelutveckling, vara bra på att samarbeta och anpassa sig för att tillsammans med andra göra ett bra spel.

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha förmåga att uttrycka sig obehindrat med 2D- och 3D-mjukvara, ta ansvar för sin egen process från referens till att grafiken fungerar i spelet, samt vara en del av det kreativa näringslivet som spelbranschen är.

Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. Målet är att en spelgrafiker från The Game Assembly ska ha insikt om och dela erfarenheter med andra yrkesroller och därigenom förstå de möjligheter och begränsningar som är kopplade till dessa. Hen arbetar agilt och är redo för snabba förändringar. Samtidigt som en spelgrafiker behärskar sitt hantverk och självständigt kvalitetssäkrar det, så kan hen kommunicera bland annat genom att ge och ta feedback. Dessa förmågor jobbar vi aktivt med att våra studerande ska behärska och utveckla under sin tid på The Game Assembly.

Utbildningen ska ge den studerande ägarskap av sin egen kompetensutveckling, det vill säga en stadig grund för ett arbetsliv som är i konstant utveckling och förändring.
Efter utbildningen kan den studerande bland annat arbeta som Spelutvecklare, 3D-grafiker, 3D-visualiserare, 3D-designer, Character Artist, Concept Artist och/eller  Environment Artist.

Alla spelgrafikstuderande på The Game Assembly måste köpa sin egen ritplatta (exempelvis Wacom). Minimikravet på ritplattans storlek är A5.

Kontakta The Game Assembly
Utbildningsledare Isa Nordén eller malmo@thegameassembly.se

550 YH-poäng

Start *

Påbörjad

Påbörjad

Påbörjad

2019-09-02

2020-09-01

2021-09-01

Slut

2019-04-30

2020-04-30

2021-04-30

2022-04-30

2023-04-30

2024-04-30

Studietakt

100%

Sista ansökn.dag *

2019-04-30

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

Ansök direkt

The Game Assembly

Laddar...

The Game Assembly

Laddar...

JAG VILL HA MER INFORMATION

Vill du ha mer information om en utbildning? Här kan du kontakta utbildningsanordnaren om Spelgrafiker på The Game Assembly.