Xenter Yrkeshögskola

Xenter Yrkeshögskola har ett flertal YH-utbildningar som alla kan förändra ditt liv. Utbildningslängden varierar och våra YH-utbildningar på Xenter är mellan ett till två och ett halvt år långa. Xenters yrkeshögskoleutbildningar är avgiftsfria och berättigar till studiemedel från CSN.

Kärnan i framgången med yrkeshögskolan är att förena teori med praktik. På våra YH-utbildningar består cirka en tredjedel av utbildningstiden av praktik (LIA, lärande i arbete). Det innebär att du får en hel del erfarenhet och direktkontakter med din bransch redan under utbildningstiden. Xenter fungerar inte bara som en YH-utbildare utan också som dörröppnare – entrén till ditt nya yrke.

Att vi håller vad vi lovar granskas noga av Myndigheten för yrkeshögskolan som är en tillsynsmyndighet. Det är också de som beviljar vilka YH-utbildningar som får starta. Utgångspunkten för att få starta yrkeshögskoleutbildningar är att det krävs en efterfrågan av en viss kompetens i arbetslivet. Rapportering av hur många som får arbete efter examen sker också till YH-myndigheten. Det är drygt 80 procent av alla studerande i landet som har arbete sex månader efter studierna. På Xenter har vi nått bättre resultat på flera av våra YH-utbildningar, drygt 90 procent går ut i jobb efter utbildningen.

Xenters Yrkeshögskola erbjuder dig många olika yrkesutbildningsval som alla kan förändra ditt liv.

Reportage från Xenter Yrkeshögskola

025A8737.jpg bild

Julia Forsell – studerande till marin servicetekniker

2023-04-05
Personligt motto: – Att vara nyfiken! Det kommer då alltid finnas något nytt att lära sig och allt blir så mycket roligare då. Varför valde jag detta yrke? – Jag hittade det nya intresset med att mecka vid 18-års ålder och blev helt såld på allt som hade med motorljud att göra. Allt från stort till smått och jag ville bara lära mig mer och mer. Till slut insåg jag att det var det här jag ville jobba med och vad är då inte bättre än att få jobba nära sjön? Efter en reklam för utbildningen till marin servicetekniker på Xenter i Botkyrka så klickade jag på ansök direkt. Under året så växte intresset och det har inte slutat sen dess. Jag har inte en sekund ångrat att jag sade upp mig från mitt receptionistjobb för att jobba med det jag verkligen vill. Vad är roligast med yrket? – Det finns inte bara en sak att sätta fingret på men för mig är det att jag får vara mig själv mer än någonsin. Jag får använda mina händer, skapa, laga och fixa tillsammans med att jag får vara påhittig och en problemlösare. Ibland får man komma på egna idéer eller egna verktyg för att vinna vissa utmaningar. Ingen dag är den andra lik och man kommer aldrig att bli helt fullärd för det finns alltid någonting nytt att lära sig! Vad rekommenderar jag andra som är intresserade? – Att bara göra och inte tänka så mycket. Tycker man att det verkar roligt, vad är då det värsta som kan hända? Samt att bara vara sig själv. Det finns ingen viss typ eller att man ska behöva ändra på sig själv för att passa in i arbetet. Släppa på katastroftänket lite.
David_So_hr.png bild

Jobba med filmeffekter i Hollywood-filmer!

2023-04-04
Utbudet av filmer, serier och reklamfilm med 3D-effekter ökar i rasande hastighet och med det även behovet av yrkeskompetens inom området. Den nya Utbildningen VFX-artist på Xenter ger de studerande en solid grund att stå på som blir en språngbräda till branschens mest spännande jobb. En VFX-artist använder mjukvara för att skapa visuella effekter inom film-, spel- och reklamproduktion. VFX står för Visual Effects och på Xenter Yrkeshögskola lär sig de studerande både de kreativa och tekniska aspekterna av filmskapande, animation och visual effects under den två och ett halvt år långa utbildningen. I år har den första kullen VFX-artister hunnit ta examen. David Söhr är en av dem och idag jobbar han på den internationellt framgångsrika VFX-studion Important Looking Pirates (ILP) i Stockholm. Företaget är ett av de största inom VFX i Sverige och har varit med och gjort internationella storproduktioner som Jurassic World, Westworld, Black Sails, The Last Jedi, The Rise of Skywalker, The Mandalorian och kommande Disney+ serien The Book Of Boba Fett. Och sist men inte minst serien som David jobbat med – Netflix’s Lost In space, där ILP varit med i alla tre säsonger. (Edit: Sedan artikeln skrevs så har David även jobbat med Stranger Things season 4, Obi-Wan Kenobi och Boba Fett) Med en bakgrund inom musiken och som biografanställd hade intresset för VFX vuxit sig starkt hos David, som under långa timmar av tågpendling mellan hemmet och arbetet lärt sig en hel del via tutorials på Youtube. På sin dåvarande arbetsplats Filmstaden fick han göra interna filmsnuttar där han omsatte sina kunskaper i praktik och senare fick han jobb som Motion Graphics Designer på Twistshake. När provanställningen oväntat tog slut och Davids kunskaper inom VFX inte var tillräckliga för att skaffa nytt jobb inom reklambranschen beslutade han sig för att börja plugga. – Jag såg en reklam för en ny VFX-utbildning på Xenter i Botkyrka. Innerst inne kändes det alldeles för riskabelt att gå tillbaka till skolan, men efter uppmuntran från min fru och min svärmor så vågade jag i alla fall söka. Jag kom in och resten har uppenbarligen löst sig bättre än någonsin, säger David. Att ha åtta timmar per dag dedikerade till studierna, från att tidigare ha studerat på sin fritid när barnen lagt sig och när arbetsdagen var över, kändes lyxigt och resurserna som skolan erbjöd i form av kraftfulla datorer och lärare från branschen var enligt David ovärdeligt. Som VFX-artist finns både olika roller och olika branscher att jobba inom. Som generalist på reklambyråer eller VFX-studior runt om i världen kan man till exempel skapa reklamfilmer med 3D- eller 2D-effekter. Är man specialist, till exempel inom 3D-animation, kan man jobba för större VFX-bolag eller i spelbranschen tillsammans med andra animatörer som fokuserar på att förfina och göra så bra animationer som möjligt. Animationerna skickas sedan vidare till en ”Lighter”, den tjänst som David just fått på ILP. – Det jag gör som Lighter är att plocka ihop alla element i en scen och ljussätter och renderar dessa till 2D-lager som sedan specialiserade compare kan lägga en sista handpåläggning på. Målet är att vi ska lura tittaren att det man ser på skärmen faktiskt är filmat med en kamera. Jag stormtrivs verkligen för första gången i mitt liv på jobbet! Det finns många olika vägar att gå inom VFX och Davids rekommendation är att bestämma sig relativt tidigt under utbildningen för inriktning, så man kan fokusera helhjärtat och lägga tiden på det man brinner för. Arbetsmarknaden för VFX ser strålande ut och i Sverige har den under senare år fördubblats varje år. VFX är dessutom en stor exportframgång. Utbudet av filmer, serier och reklamfilm med 3D-effekter ökar i rasande hastighet och med det även behovet av yrkeskompetens inom området. Den nya Utbildningen VFX-artist på Xenter ger de studerande en solid grund att stå på som blir en språngbräda till branschens mest spännande jobb. – Med kunskaper inom detta område så finns hela världen tillgänglig som arbetsmarknad. Nu under pandemin har ännu fler möjligheter öppnats upp, då många företag har implementerat remote-work, som gör det möjligt att i princip jobba mot företag i hela världen. Behovet av VFX-artister är större än någonsin med tanke på allt material som skapas både inom långfilm och för alla streamingtjänster, berättar David. På frågan om han skulle rekommendera Xenters VFX-utbildning till andra svarar David: – Oh ja! Utan tvekan. Har du en passion för bildhantering och specialeffekter, så är denna utbildning absolut något för dig! Text: Anna Bjärenäs (först publicerad i Framtidens Utbildningar i Svenska Dagbladet)

Diagnosklassificering

Xenter Yrkeshögskola

Arbetar du som medicinsk sekreterare en efterfrågad kompetensutveckling? Den här kursen ger dig precis vad du behöver.

Du lär dig att självständigt koda och klassificera diagnoser och åtgärder enligt gällande regler och anvisningar. Du får även kunskap om etiska frågor som kan uppstå vid kodning samt klassificeringens påverkan på statistik, verksamhetsuppföljning och forskning.

Medicinska sekreterare/läkarsekreterare/vårdadministratörer som har en äldre och kortare utbildning har inte den kursen i sin tidigare utbildning, detta i sin tur medför extra arbetsbelastning för de som har kompetensen i diagnosklassificering och som behöver klassificera och kontrollera den medicinska dokumentationen så att rätt koder är registrerade.

Diagnosklassificering kräver att man har arbetat som medicinsk vårdadministratör, medicinsk sekreterare, vårdadministratör eller läkarsekreterare med patientrelaterad medicinsk dokumentation och har viss erfarenhet av diagnosklassificeringens betydelse i vården och konsekvenserna av dessa.

Kursen ger den studerande möjlighet att komma vidare i regionernas Kompetensstege för medicinska sekreterare i sin kompetensutveckling. Kursen ger även möjlighet att bli ansvarig inom sin enhet i diagnosklassificering.

Efter avslutad utbildning har du kunskaper om/i:

  • ska den studerande ha kunskaper om regelverket som styr diagnosklassificering och DRG-gruppering etiska frågor som kan uppstå vid kodning och vikten av opartiskhet och objektivitet
  • kunskaper om diagnosklassificering så som huvuddiagnoser och bidiagnoser/primär och sekundär klassificering inom såväl öppen- som slutenvård
  • kunskaper om klassificering av vårdåtgärder
  • kunskaper om klassificeringens betydelse för forskning och verksamheter
  • specialiserade kunskaper i klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ) och om kostnad per patient (KPP).

Efter avslutad utbildning har du färdigheter i att:

  • ska den studerande ha färdigheter i att klassificera diagnoser
  • kunna göra korrekta kodningar av tillstånd och åtgärder, utifrån patientjournaler och satta huvuddiagnoser och bidiagnoser
  • kunna redogöra för etiska perspektiv vid kodning
  • kunna söka information om nyheter och uppdateringar i ICD-10-SE.

Du kommer också ha kompetenser för att:

  • självständigt kunna klassificera och koda diagnoser och åtgärder i enlighet med Socialstyrelsens klassificeringsanvisningar för öppen- och slutenvård enligt ICD-10-SE, Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem – systematisk förteckning.

Kursens upplägg
Helt på distans med regelbundna digitala träffar. Kursen går på deltid för att möjliggöra samtidigt arbete. De digitala träffarna spelas in för ökad flexibilitet och tillgänglighet. Allt kursmaterial finns tillgängligt på lärplattformen. Lärarledda utbildningsdagar är torsdagar, kl.9:00 - 15:00.

Behörighet
Grundläggande behörighet till yrkeshögskolan samt 6 månader heltid som läkarsekreterare, medicinsk sekreterare eller vårdadministratör.

Utbildningsstart
Vårterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2025
Studietakt
50%
YH poäng
25 YH-poäng (ca. 0.3 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-04-14
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Sjukvård & socialt arbete
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)

Hiss- och rulltrappstekniker

Xenter Yrkeshögskola

El, mekanik och eget ansvar. Vill du arbeta på fältet i ett fritt och omväxlande yrke där teknisk kunskap varvas med mycket kundkontakt? Bli en problemlösare i ett praktiskt arbete där den ena dagen inte är den andra lik.

Problemlösning och flexibilitet
Som hisstekniker är du ute mycket på fältet, i din egen servicebil, och du installerar, moderniserar och reparerar hissar och rulltrappor. Du får mycket eget ansvar och kan i stor mån planera ditt arbete själv. På utbildningen får du lära dig att arbeta med tekniska produkter, datorer och med el och hydraulik. Du lär dig om säkerhet och miljö, men också om kvalitet och kundvård. Arbetet som hisstekniker är ett praktiskt och omväxlande arbete

Stort behov
Branschen är i stort behov av utbildade hisstekniker med modern kompetens. Det ökande bostadsbyggandet gör att det behövs många hisstekniker som arbetar med nyinstallation av hissar, men även med upprustning och modernisering av äldre hissar. Dessutom kommer nyrekrytering att behövas eftersom många hisstekniker slutar på grund av ålderspension. Branschen är i stort behov av utbildade hisstekniker med modern kompetens som snabbt kan komma in i jobbet.

Riktigt hisschakt i utbildningen
Xenter har investerat i ett hiss-labb och ett hisschakt på skolan. Där får du under utbildningen bygga en hiss och arbeta praktiskt även på skoltid. Du får prova dina kunskaper direkt och lär dig omedelbart hur mekaniken fungerar. Under en tredjedel av utbildningen är du ute på LIA-praktik (lärande i arbete). Det är då du får erfarenhet i branschen, får använda dig av det du lärt dig och träffar företag som har stora behov av att rekrytera hisstekniker.

Praktiskt arbete
Hisstekniker är både ett tekniskt och ett socialt yrke. Som hisstekniker krävs både att snabbt kunna hitta det tekniska problemet, men också samtidigt kunna kommunicera med hyresgäster, fastighetsägare och kollegor. Gillar du ett praktiskt arbete, är självgående och är en kreativ problemlösare? Vill du arbeta i ett yrke som är fritt och med mycket ansvar? Ja, då passar utbildningen hisstekniker dig. I utbildningen ingår även praktik, LIA på valfri ort, 13 veckor.

Efter utbildningen har du kompetenser för att:

  • självständigt och professionellt verka inom de olika yrkesrollerna hisstekniker/rulltrappstekniker
  • utvärdera sin egen kompetens inom områdena nyinstallation, service, reparation, modernisering eller underhåll av hissar och rulltrappor
  • ta ansvar för att utförandet av komplexa arbetsuppgifter görs med rätt kompetens
  • bedöma säkerhetsriskerna vid planering av ett arbete
  • bedöma den egna arbetsinsatsens fackmannamässighet
  • sätta sig in i alla system som kan krävas av en kompetent montör
  • följa den tekniska utvecklingen inom yrkesområdet efter utbildningen
  • följa grundläggande principer för kvalitetssäkring och interkontroll
  • förstå vilka faktorer som påverkar företagets lönsamhet och kvalitetskrav
  • lösa uppkomna problem självständigt och med säkerhet i fokus
  • fackmannamässigt utföra i yrkesrollen förekommande arbetsuppgifter så att säkerhet, arbetsmiljö och hälsa står i fokus
  • ta ansvar för eget behov av kompetensutveckling inom yrket

Utbildningen drivs i samarbete med Hissförbundet

Utbildningsstart
2025-08-11
2026-08-10
2027-08-09
Utbildningsslut
2026-06-19
2027-06-18
2028-06-16
Studietakt
100%
YH poäng
225 YH-poäng (ca. 1.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-14
Branscher
Teknik & tillverkning
Transporttjänster
Bygg & fastighet

VFX-artist

Xenter Yrkeshögskola

En VFX-artist använder mjukvara för att förverkliga visuella effekter inom film- och reklamproduktion. Du lär dig både de kreativa och tekniska aspekterna av filmskapande, animation, digital film och visual effects.

VFX är en förkortning av engelskans visual effects. Det innebär digitala, visuella specialeffekter för rörlig bild. VFX-artister skapar VFX-effekter och anställs i första hand av ett digitalt efterproduktionsbolag som är specialiserat inom VFX. Dessa företag anlitas i sin tur av produktionsbolag för att leverera VFX-effekter till en film-, TV- eller reklamproduktion. VFX-artister anställs även av dataorpelsföretag för att skapa VFX för datorspel eller speltrailers.

VFX-branschen är en av Sveriges snabbast växande branscher. De senaste åren har antalet anställda bland de ledande företagen i stort sett fördubblats varje år. De stora svenska VFX-företagen är samlade här i Stockholm. VFX är också en svensk exportframgång. Det framkom i en undersökning som Tillväxtverket genomförde 2017 av den digitala efterproduktionsbranschen.

Kompetenskrav från branschen:

  • Skapa fotorealistisk VFX (3D eller compositing) i relevant mjukvara
  • Visualisera särskilda stil- eller känslouttryck genom val av färg, ljus och bildkomposition
  • Anpassa VFX-innehåll till en övergripande story
  • Bedöma den egna förmågan i relation till en beställning av VFX och planera den egna arbetsinsatsen
  • Arbeta i VFX-projekt enligt vanligt förekommande arbetsflöden och processer
  • Bedöma kvalitet i egen och andras VFX i relation till beställarkrav
  • Utveckla sin egen förmåga att skapa VFX

Efter utbildningen ska du bland annat ha kompetenser för att: 

  • Självständigt behandla VFX-produktion på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling
  • Övervaka VFX-produktion samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen som VFX-artist.

Urban Lybeck
Utbildningsledare
072-451 47 76

Utbildningsstart
2025-08-11
2026-08-01
Utbildningsslut
2027-11-12
2028-11-17
Studietakt
100%
YH poäng
500 YH-poäng (ca. 2.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-14
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design

3D-tekniker

Xenter Yrkeshögskola

Som 3D-tekniker får du arbeta i en kraftigt växande bransch. Utvecklingen inom additiv teknik går fort, både på process- och materialsidan. 3D-printing går snabbt: från idé till färdig produkt på bara några timmar!

Utveckla med nya tekniker
Som 3D-tekniker använder du den senaste 3D-tekniken för utveckling och framtagning av nya produkter. Området 3D-printing, additiv tillverkning, är inte helt nytt, men det görs intensiva framsteg som möjliggör användning i större skala och mer affärsmässigt. Det pågår mycket experimenterande och utveckling av programvaror, skrivare och material.  Nya former blir plötsligt möjliga, former som med vanliga metoder inte går att tillverka.

Allt fler använder 3D-teknik
Branschen har ett stort behov av 3D-tekniker med stor och bred kompetens. Allt fler industriella företag får upp ögonen för 3D-printtekniken och den additiva tillverkningen. 3D-teknik ger utrymme för nya tankebanor, samtidigt som kravet på kunskap ökar för att kunna utnyttja alla möjligheter som finns. Branscher som idag använder tekniken är konstruktörer och produktutvecklare, arkitekter, industridesigners, verktygstillverkare, gummi-, plast-, fordons-, verkstads- och medicinindustrin.

3D-labb med modern teknik
Xenter har investerat i tre 3D-labb där de senaste industriella och ickeindustriella 3D-skrivarna inom 3D-print finns att tillgå. Xenter är aktiva inom branschorganisationen SVEAT och deltar på många externa mässor för att påverka och visa upp 3D-teknikens möjligheter.

Är du orädd och nyfiken?
YH-utbildningen är framtagen tillsammans med branschen och är skräddarsydd efter behoven som arbetslivet efterfrågar. Är du en driven person som har ett intresse för framtidens produktionsmetoder och samtidigt orädd och nyfiken? Vågar du misslyckas för att ta dig framåt? Är du en problemlösare som gillar att arbeta kreativt och nyskapande? Ja, då passar 3D-teknikerutbildningen dig.

Branscher som idag använder tekniken är konstruktörer och produktutvecklare, arkitekter, industridesigners, verktygstillverkare, gummi-, plast-, fordons-, verkstads- och medicinindustrin. Man tillverkar många prototyper men även proteser, flygplansdelar, smycken, konst och design av olika slag, så som haute couture-plagg och skor. Med examen från 3D-utbildningen kommer du inte i första hand att designa egna produkter utan vara den som väldigt konkret garanterar att tillverkningen blir bra.

Efter utbildningen har du kompetenser för att:

  • bereda och producera med AT-teknik
  • samarbeta och bidra med teknisk och operativ kompetens i AT-projekt
  • felsöka och komma med åtgärder när en 3D-printer slutat fungera
  • skapa och generera egna CAD-filer för senare utskrift på 3D-printer
  • granska, förbättra, bedöma scannat material för ett acceptabelt slutresultat
  • konstruera och modullera egna produkter för 3D-utskrifter
  • värdera metoder för att underhålla och bedöma driften av 3D-maskiner
  • ge kunder stöd och råd när det gäller att bedöma vad som är rimligt och möjligt att skriva ut med en 3D-printer
  • presentera företagets produkter inom AT på engelska inför en grupp besökare eller företagets kunder
  • bemöta kunder och medarbetare på ett konstruktivt och produktivt sätt
  • förstå vikten av och ta ansvar för uppställda mål och deadlines i verksamheten
  • 3D-printa i relevant material
  • ta och ge konstruktiv kritik
  • leda projekt enskilt eller i grupp

Kontakt:
Nichlas Larsson
Lärare
0761-18 39 53

Utbildningsstart
2025-08-18
2026-08-17
Utbildningsslut
2027-05-21
2028-05-19
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-14
Branscher
Teknik & tillverkning
Data & IT
Kultur, media, design

Elkonstruktör

Xenter Yrkeshögskola

Som elkonstruktör genomför du energiberäkningar med hjälp av olika programvaror, projekterar elinstallationer samt upprättar handlingar och ritningar. Du gör ritningar för elektronik som ska implementeras i olika installationer. För att bli antagen till denna utbildning krävs att du utöver gymnasieskolans el- och energiprogram även har 2 års arbetslivserfarenhet som elektriker.

I nuläget och i framtiden står Sverige inför stora projekt inom både byggsektor och industri. Tillgången på bostäder och en väl fungerande infrastruktur är avgörande för rörligheten på arbetsmarknaden och för Sveriges ekonomiska tillväxt. Ett nyckelyrke för att samhället ska kunna utvecklas och projekt genomföras är elkonstruktör.

Efterfrågan på yrkesrollen är stor över hela landet och för att möjliggöra för fler elektriker att kunna vidareutbilda sig, parallellt med pågående arbete, erbjuder vi en distansutbildning på deltid (50 %). Notera att du under utbildningen kommer att behöva vara närvarande på Xenter Yrkeshögskola, vid sex tillfällen. Dessa kurser kommer att pågå under 1-2 dagar och kommer i möjligaste mån att förläggas till helger eller dag som knyter an till helg. Allt för att inte störa ditt eventuella ordinarie arbetsschema. Praktik kan ske på valfri ort.

För att tillgodose de behov av faktiska kompetenser som dina lokala företag eftersöker, finns utöver de obligatoriska kurserna även valbara kurser som riktar sig mot industri alternativt byggsektor. Du väljer själv inom vilken inriktning du vill specialisera dig.

De kunskaper som YH-utbildningen ger är en bra och stabil grund för vidare förståelse samt vidareutbildning på området som bland annat innefattar: kunskaper i el - och energiteknik, automation, miljöpåverkan, matematiska beräkningar och standarder.

Efter utbildningen ska du bland annat ha kompetenser för att:

  • självständigt ansvara för projektering och konstruktion av en elanläggning utifrån de lagar, regler, standarder och säkerhetskrav som föreligger på området inom angiven tidsram
  • omsätta kundkrav och önskemål till tekniska systemlösningar
  • analysera en elanläggning utifrån ett tekniskt och ekonomiskt perspektiv och föreslå förbättringar
  • samordna installationsprocessen med andra discipliner
  • självständigt kunna utveckla och behandla de kunskaper och färdigheter som krävs för elinstallationsarbete i starkströmsanläggningar och fast anslutning och losskoppling av elektrisk
  • utrustning samt övervaka regler och standarder som förändras över tid
  • slutföra projekt genom att bedöma om den egna kompetensen är tillräcklig för att utföra ett visst elinstallationsarbete eller om ytterligare kunskapsinhämtning krävs innan arbetet påbörjas
  • kommunikation och kundbemötande.
Utbildningsstart
2025-08-18
2026-08-17
Utbildningsslut
2028-06-02
2029-06-01
Studietakt
50%
YH poäng
315 YH-poäng (ca. 3.2 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-14
Branscher
Teknik & tillverkning
Säkerhetstjänster
Bygg & fastighet
Studieort
DISTANS (Botkyrka kommun)