YH-utbildningar som erbjuds i Varberg. Yrkeshögskolan erbjuder mänger av yrkeshögskoleutbildningar i hela Sverige så använd sökfunktionen för att hitta din utbildning.
Energibranschen är i dag en av de snabbast växande marknaderna, globalt, i Europa och i Sverige. Den negativa klimatutvecklingen måste snabbt bromsas upp vilket gör det nödvändigt att gå från dagens fossila energiproduktion till förnybara energikällor som vind-, sol-, våg- och vattenkraft samt biomassa.
I Sverige är vindkraft den tredje största källan för elproduktion efter vatten- och kärnkraft. Vindkraftsel utgör 12 procent av den totala elproduktionen, en siffra som kommer att öka de närmaste åren. Detta gör att branschen kommer att ha ett ständigt växande behov av energitekniker med kompetens att sköta drift, löpande underhåll samt service av allt fler och större vindkraftsturbiner.
Vindkraften byggs ut alltmer och den tekniska utvecklingen går snabbt. Arbetsplatserna är många och efterfrågan på kompetens är stor. Exempelvis måst energibolagen och de svenska vindkraftsbolagen idag rekrytera tekniker från andra länder för att klara av det växande behovet kring drift, underhåll och service.
Utbildningens mål
Utbildningen har tagits fram i samarbete med flera av de ledande aktörerna inom energi- och vindkraftsbranschen. Under utbildningen görs flera studiebesök och du har möjlighet att göra din LIA (Lärande i arbete) både hos vindkraftleverantörer, servicebolag som energibolag.
Målet är att du efter avslutad utbildning ska kunna arbeta som tekniker inom energi- och vindkraftsbranschen. Förutom god kännedom om vindkraftsteknik har du tillägnat dig kunskap inom energisystem, el, instrument, hydraulik, data samt miljö- och energieffektivisering.
Utbildningen är speciellt framtagen för att ge dig som studerande de kunskaper och färdigheter som energi- och vindkraftsbranschen efterfrågar och du ska direkt kunna börja arbeta som tekniker i grupp samt självständigt främst inom vindkraft.
Information om läkarintyg
För att få genomföra LIA-kurs krävs läkarintyg gällande höghöjdarbete enligt AFS 2005:6, 41-45§§. Resultatet från undersökningen kan komma att begränsa var LIA-kursen kan förläggas och vilken inriktning den studerande kan välja inom yrket.
Utbildningens innehåll i korthet:
Mer information om studieorter
Du söker plats på utbildingen i Varberg eller vår satelitort Lidköping. Utbildningen sänds i realtid från klassrummet i Varberg till satellitorten. Där följer du undervisningen i klassrum tillsammans med dina studiekamrater. Vissa delkurser sänds även digitalt till Varberg om utbildaren för delkursen befinner sig på annan ort. Då undervisningen sänds digitalt kan det öppna upp för möjligheten att delvis ta del av utbildningen på distans. Kontakta ansvarig utbildningsledare för att mer information om utbildningens upplägg och dina möjligheter.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet för yrkeshögskola. B-körkort krävs.
Kontakt
Martina Bengtsson
Utbildningsledare
Elin Rehn
Utbildningsledare
Järnvägen utgör en väsentlig del av ett långsiktigt hållbart samhälle och det är en stor utmaning att hitta personal med rätt kompetens. Järnvägsprojektörer inom bana, el, signal och tele är speciellt efterfrågade. Förbered dig på ett fartfyllt arbete med stora möjligheter att arbeta utomlands.
De närmaste tio åren kommer rekryteringsbehovet av järnvägsprojektörer inom området BEST (Bana, El, Signal, Tele) att vara stort. Utbyggnad av infrastrukturen tillsammans med pensionsavgångar och införande av ny teknik i form av ERTMS (European Rail Traffic Management System) gör att företagen behöver anställa kontinuerligt. Många konsultföretag arbetar också med stora järnvägsprojekt utomlands och ser att deras verksamhet kommer att expandera. Om det blir så att beslut fattas om höghastighetsbanor, kommer efterfrågan på järnvägsprojektörer att bli ännu större.
Utbildningens mål
Utbildningen ska ge dig den yrkeskompetens som krävs för att projektera inom järnvägsteknikgrenarna signal-, el och teleteknik samt förstå sambanden mellan dessa teknikgrenar och banteknik.
Tanken är att du efter avslutad utbildning ska kunna arbeta självständigt som projektör, med ansvar för järnvägsrelaterade projekt. Efter viss arbetslivserfarenhet ska du också kunna utföra granskning av handlingar och ritningar.
Utbildningens innehåll i korthet
Kontakt
Martina Bengtsson
Yh-utbildningen Stödpedagog vänder sig till dig som arbetar eller har arbetat som skötare eller stödassistent inom LSS-verksamhet.
Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll som innebär ett ökat ansvar för kvalitet och helhetssyn samt ansvar för brukarfokus, utveckling och samordning i verksamheten. Allt fler kommuner inför titeln stödpedagog i sina verksamheter.
Utbildningen bedrivs på halvfart på distans med inplanerade närträffar på studieorten. Mellan närträffarna kommer du varje vecka ha schemalagda onlinelektioner samt arbeta självständigt med dina studier via lärplattformen. Eftersom utbildningen går på halvfart går det bra att kombinera arbete med studier. Halvfart innebär 20 timmar/vecka.
Då den största delen av utbildningen är webbaserad krävs god datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling, mikrofon och webbkamera.
Målet med utbildningen är att du ska få fördjupade kunskaper om olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen. Du ska även få kunskaper om kommunikationsmetoder, pedagogik och individanpassat stöd. Utbildningen ger dig även kunskaper om etik och professionellt förhållningssätt, hälsans betydelse, social dokumentation och praktisk juridik.
LIA, Lärande i arbete, ger en god möjlighet att bygga nätverk och skaffa viktiga kontakter i branschen redan under studietiden.
Efter genomförd examen har du kompetens att arbeta som Stödpedagog inom daglig verksamhet, särskilt boende, socialpsykiatrin eller korttidsvistelse utanför det egna hemmet.
Hållbarhetsfrågorna är viktiga idag och kommer så att förbli. Biogasframställning och vattenrening är två områden med stark koppling till gröna frågor. Inom verksamheterna finns en stor efterfrågan på drifttekniker, som kan driva och underhålla anläggningarna. Utbildningen på Campus Varberg gör dig väl förberedd för ett tekniskt yrke där du bidrar till en hållbar samhällsutveckling.
Hållbarhet ur ett miljöperspektiv är något som hela samhället idag strävar efter och hållbarhetstanken utgör ett grundläggande inslag i denna utbildning.
Biogas kallas ”det mest miljövänliga bränslet” och det är därmed knappast förvånande att det har väckt stort intresse, medan vattenfrågan globalt sett har stark politisk betydelse – det är inte överallt som människor alltid har tillgång till ett glas rent vatten.
På båda dessa områden behövs tekniker med kompetens att driva och underhålla anläggningar. Nya biogasanläggningar kommer att byggas i Sverige och redan nu finns ett behov av drifttekniker, och landets vattentjänstföretag behöver anställa flera hundra personer med denna kompetens inom de kommande fem–tio åren.
Utbildningens mål
Efter denna utbildning kan du arbeta antingen som drifttekniker inom biogas, vattenproduktion eller vattenrening, eller som processtekniker på exempelvis ett vattenverk, reningsverk eller ett värmeverk. Du kan driva och underhålla samt utföra reparationer på en biogasanläggning, och du känner till produktens olika användningsområden. Likaså har du kunskap om grundläggande avlopps- och reningsteknik samt kompetens att välja lämplig processutrustning för vattenrening. Att utföra beräkningar och skriva rapporter är ytterligare exempel på vad du lär dig under denna utbildning.
LIA-perioderna, alltså de delar av utbildningen som sker på en arbetsplats, utgör ett viktigt inslag eftersom det är då som du omsätter dina teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter. Sammantaget blir du väl förberedd för flera olika yrkesroller och får kompetens som arbetslivet efterfrågar.
Kontakt
Magnus Svanström
Behovet av digitalisering på alla nivåer och områden har blivit allt tydligare och Coronapandemin har förstärkt denna trend. Det har länge varit stor brist på IT-kompetens i Sverige. Implementering av nya tekniker såsom hyperautomation, molntjänster, 5G och AI pekar allt på en fortsatt stor efterfrågan.
IT-projektledare är en av de mest efterfrågade IT-kompetenser under många år framöver. Rollen är avgörande för att olika intressenter ska kunna samspela och effektivt nå funktions- och tidsmål i alla IT-projekt. En viktig del är att förstå både tekniken bakom ett IT-projekt och uppdragsgivarens respektive kundens behov av lösning och samtidigt kunna kommunicera åt båda hållen. Efterfågan på IT-projektledare är stor i hela Sverige.
Efter fullgjord utbildning ska du kunna arbeta självständigt och utifrån organisationens perspektiv leda och planera IT-projekt. Du ska arbeta på ett affärsmässigt, hållbart och kundorienterat sätt. Du ska kunna leda grupper och team i projekt- och förändringsarbete utifrån en grundläggande teknisk förståelse.
Efter genomförd utibildning har du kunskaper, färdigheter och kompetenser som gör att du kan ta ansvar i roller som affärsutvecklare IT, agil projektledare, IT-projektledare, projektledare digitalisering och uppdragsledare IT.
Kontakt
Magnus Svanström
Utbildningsledare
0340-69 74 31
076-34 33 84