NBI/Handelsakademin bild

NBI/Handelsakademin

NBI/Handelsakademin är en av Sveriges mest etablerade yrkeshögskolor och har anordnat YH/KY – utbildningar sedan starten 1996. NBI/Handelsakademin erbjuder utbildningar för dig som är intresserad av ekonomi, logistik, inköp, juridik eller information och kommunikation. Vår långa erfarenhet inom vuxenutbildning tillsammans med vårt starka nätverk med näringslivet har gett oss de rätta verktygen för att våra studerande skall kunna nå sina mål i yrkeslivet.

NBI/Handelsakademin grundades med inriktning på utbildning inköp, logistik och ekonomi. Genom åren har vi funnits på en rad orter men i dag bedriver vi huvuddelen av våra yrkesutbildningar i Göteborg, Halmstad, Malmö, Luleå/Gällivare och Växjö. NBI/Handelsakademin har tidigare även erbjudit skräddarsydda företagsutbildningar samt uppdrag inom arbetsmarknadsutbildning. Våra kärnområden är Inköp & Logistik, Ekonomi, Försäljning & Juridik samt Bygg & Anläggning.

NBI/Handelsakademin har utbildat mer än 2000 studerande inom YH/KY. Vi har byggt upp ett stort nätverk av företagskontakter som medverkar på skilda sätt i våra utbildningar. Vi har även ett stort nätverk av kunniga konsulter med egen praktisk erfarenhet av de områden de utbildar inom.

NBI/Handelsakademin vill skapa en bättre framtid och konkurrenskraft för människor och företag genom utbildning, utveckling och upplevelser i en trygg, familjär och inspirerande miljö. Verksamheten kännetecknas av tre ledord omtanke, enkelhet och mod. Vår strävan är att göra skillnad, att förbättra livet. Med vår långa erfarenhet av utbildning ska vi vara en ledande och attraktiv partner för människor och företag i hela Sverige.

I koncernen bedrivs även uppdrag från Arbetsförmedlingen i form av Handelsakademin - Rusta & Matcha.

Reportage från NBI/Handelsakademin

helenabarmer.jpg bild

Från fartygsmekaniker till Data Scientist

2022-03-09
Drömmer du om en förändring i ditt liv? Byta jobb, kanske? Eller byta spår och göra något helt annat? Då kan en YH-utbildning vara helt rätt. På bara två år får du en yrkesutbildning inklusive flera veckors praktik. Inte nog med det – 9 av 10 får jobb. Här kommer ännu en historia ur verkligheten: om tjejen som sadlade om från fartygsmekaniker till Data Scientist. – Jag ville byta, göra något helt annat, och IT verkade spännande. Jag är väldigt hands-on och praktisk, så jag ville inte bara läsa, utan göra. YH är det bästa, för du gör ju praktik och det är det bästa sättet för mig att lära mig. Jag är mamma och har familj, så det kändes bra att snabbt kunna komma ut i arbetslivet, säger Helena Barmer. Helena tog examen i december efter att ha gått Objektorienterad programmering med AI-kompetens (1,5 år) – Det känns jätteskönt att vara färdig! Jag jobbar för fullt – jag fick jobb via LiA:an (lärande i arbete) och började  på nya jobbet två veckor efter examen. Hur kändes det att plugga med barn, tyckte du? – Det funkade kanon! Kursupplägget är ganska flexibelt och man gör många projekt i grupp. Man kan alltid plugga senare på dan eller på kvällen – är man bara disciplinerad går det bra. Hur bar du dig åt för att få en bra LiA plats? – Det fick jag via kontakter och nätverk. Jag tror man behöver jobba lite hårdare om vill komma någonstans. Det är ju att investera i sig själv, och jag tycker det är jätteviktigt att vara ute och nätverka, delta i workshops och webinars och engagera sig i någon form av volontärarbete. Jag har under hela min studietid varit aktiv i open source communities, och varit volontär hos bland annat Women Who Code Data Science samt OpenMined. Jag startade även ett eget projekt där jag skapade webinars inom tech, samt ordnade en kodstuga tillsammans med en klasskamrat där vi hjälpte andra med programmering. Från fartygsmekaniker till Data Scientist är ju verkligen att byta spår. Hur gick det till? Berätta! – Min grund är motorman inom svenska flottan. Efter några år som fartygsmekaniker på Nordsjön, gick jag iland och jobbade inom flyget, på migrationsverket, som administratör. Men 2018 kände jag att jag ville göra något helt annat. Jag började på en mjukvarutestutbildning,  men kände att programmerings delen vad det jag ville syssla med. Jag deltog i en Coding Challenge under sommaren och började lära mig mer om AI, och så fort jag började kände jag att det här är drömmen – det här vill jag göra!!! Så 2019 började jag på Objektorienterad programmering med AI-kompetens, och nu är jag klar! Vad tyckte du om utbildningen? – Den har en väldigt speciell bredd – specialisera sig kan man ju göra sen. Det bästa är att man får med sig hela kedjan: frontend, databaser backend kod, och så kurserna inom AI. I mitt jobb som Data Scientist förstår jag ju precis vad som händer i de andra leden. Hur ser drömjobbet ut? – Mitt drömjobb är det jobbet jag har nu där jag  vill fortsätta växa. Bli bättre och bidra på bästa sätt till företaget. Det är utmanande – nu är jag ju inte praktikant längre, och det känns överväldigande till en början. Det jag gör nu jämfört med vad jag gjorde på praktiken – vilken skillnad! Men man ska inte vara rädd för att bli utmanad, det är där man växer inom sitt yrke steg för steg. Vad gör du till vardags i din nya roll? – Jag tar in data, som jag processar och analyserar. Jag funderar på hur jag kan använda den för machine learning och vilken AI-algoritm jag vill använda. Jag kanske lägger upp tre olika modeller och jämför vilken som ger bäst output. Sen ser jag till att de kommer ut i produktion. Jag är på en start-up och får göra hela kedja, vilket gör att jag snabbt lärt mig massor på kort tid. Hur känns det att vara kvinna i en mansdominerad bransch? – Min närmsta chef är kvinna, och upplever att jag är här på samma villkor som alla andra. Jag har jobbat som enda tjej i maskinrummet.  Jag har aldrig upplevt att det varit svårare för att jag är kvinna. Vad skulle du säga till någon som är intresserad av att gå den här utbildningen? – Man får verkligen hela kedjan och insikt i allt från Frontend till Backend och AI. Man blir inte världsbäst, men det att man får lite av varje gör dig mer öppen för möjligheter efteråt. Den kan du djupdyka i det du vill göra. Vill du sedan byta någon gång, så har du basen och förstår komplexiteten. Det gäller att motarbeta Imposter Syndrome (bluffsyndromet) – tänk på allt du har uppnått och klarat dig igenom, påminn dig om det och peppa dig. Var transparent om du fastnar och be om hjälp. Ingen är inte världsbäst när man börjar. Jag var ingen expert som fartygsmekaniker heller, för varje dag kommer man växa och lära sig. Det handlar inte om att vara expert när man kommer ut utan det viktiga är vilken attityd man har, att man vill lära sig och försöker ta sig framåt kunskapsmässigt varje arbetsdag. Kunskapen kan man alltid lära sig, men attityden att vilja är det som är viktigt. Tur att vi har tech, så att vi kan mötas såhär, Helena. Stort tack för att vi fick prata med dig och lycka till i jobbet som Data Scientist
Henrik_Bartholdsson.jpg bild

Från träindustrin till IT - Henrik förverkligade sin dröm

2022-03-09
Han har alltid varit intresserad av datorer men hade ingen lust att plugg i fem år i vuxen ålder. Därför valde Henrik Bartholdsson en YH-utbildning till systemutvecklare. Det var för två år sedan, och hans nya yrkesliv har redan börjat. Hej Henrik! Du ska fira examen om 14 dagar. Hur känns det? – Det känns väldigt roligt. Skönt att vara klar med studierna. Har det varit tufft? -Nej, inte alltför jobbigt, faktiskt. Framförallt var det väldigt roligt, och det har underlättat mycket. För mig har det här med programmering blivit lite som ett helt nytt intresse – jag har inte hållit på med det innan. Bra och lärorikt! Berätta kort om dig själv. Vad gjorde du innan? – Jag har tidigare jobbat inom IT och i träindustrin de senaste 10 åren. Men på grund av mitt intresse för datorer, ville jag skola om mig och byta jobb. Efter lite om och men föll jag för systemutveckling. Hur var det att plugga som vuxen? – Det var lättare nu, jag var mycket mer motiverad. Kanske är det så när man verkligen vill något. Några var i samma ålder som jag, till och med ännu äldre. Tror du att du kommer att helt sadla om en gång till i livet? – Ja, det skulle mycket väl kunna hända! Det hade inte varit nåt problem. Jag tror det beror på mycket på hur man är som person. Viktigt att man inser att man måste anstränga lite extra under en period. Visste du innan vad en systemutvecklare gör till vardags eller vad lockade dig att söka till utbildningen? – Jag visste inte jättemycket, men jag hade forskat lite innan om vad det innebär. Men jag trodde det var bara programmering, vilket det inte alls var. Det är mycket runt omkring som också är väldigt roligt, till exempel modelleringar, analyser, projektmetodik som jag inte visste. Läs om utbildningen Systemutvecklare objektorienterad systemutveckling Vad hade du för tankar och förväntningar innan du började? – Det var både nervöst och roligt att ha kommit in. Nervositeten var ju inte befogad – det kan jag säga nu. Var det något som inte stämde med din bild innan? - Jag fick ju en annan bild av vad en systemutvecklare är. Innan hade jag mer en bild av någon som sitter i en mörk källare och programmerar, men det är det ju som sagt inte alls. Det är ett brett begrepp, med allt ifrån kravinsamlingar, kodning och projektledning. Man ingår i ett team, man sitter ju inte själv. I och med att man jobbar med flera andra, ställs det ju andra krav – man måste kunna kommunicera och samarbeta. Man behöver ju inte vara den mest sociala, men det är så klart en fördel att man funkar i teamet. Varför valde du YH som utbildningsform? – Längden passade mig, det är inte alltför många år. Jag hade ingen lust att plugga i fem år. Vilka tips skulle du vilja ge till någon som funderar på att gå samma utbildning som du? – Många hade svårt för programmeringen, och då menar jag den grundläggande. Så ett råd är att köra igenom den ordentligt innan du börjar! Du har väldigt mycket att vinna på det och får en helt annan förståelse. Bra förkunskaper är bra! Och när det gäller att få en bra LiA plats (Lärande i arbete)? – Lia är inte helt lätt. Det är väldigt viktigt att börja söka tidigt, att ta tag i det med en gång. Jag kommer ihåg att utbildningsledaren sa det, men vi tog nog inte riktigt till oss det. Men gör det! Du kommer att få en massa nej, men plötsligt får man ett ja. Hur gick du tillväga? – Jag var sent ute. Jag skickade massor med mail, ringde några samtal och hade tur och fick napp. Jag fick bra kontakt på mitt första företag och fick även göra LiA 2 där. Har du jobb nu när du är klar? – Det var i princip klart, men så kom epidemin, så de kunde inte lova något. Men det gäller bara att fortsätta söka – så fort coronan släpper blir det nog inga problem. Då säger vi grattis och önskar dig ett stort lycka till i ditt nya yrke!
NBI_Therese_Hellberg2.jpg bild

Från undersköterska till inköpare - ett av hennes livs bästa beslut

2022-03-09
Hur ofta funderar du på hur det skulle vara att göra något helt annat till vardags än det du jobbar med nu? Om svaret är ofta, kanske det är dags att göra något åt saken. Therese Hellberg bestämde sig för att göra något nytt i sitt liv. Det skulle visa sig bli ett av hennes bästa beslut. –  Jag ville påbörja ett nytt kapitel med nya lärdomar och bygga upp nya erfarenheter, säger Therese på telefon från Luleå. Therese Hellberg var 30+ och hade tre barn när hon bestämde sig för att ta steget och vidareutbilda sig och byta karriär. Hon berättar att hon hade jobbat inom vården i 15 år, mestadels som personlig assistent med personer med psykiska funktionsvariationer. Valet föll på YH-utbildningen Inköp & Supply Management – en tvåårig avgiftsfri heltidsutbildning med praktik som gav en yrkeshögskoleexamen. Therese bidrog i ledningsgruppen för att påverka framtida upplägg. Nu sitter du själv i rollen – hur känns det? – Det känns fantastiskt! Jag älskar att jobba med människor och det är den gemensamma nämnaren med jobbet inom vården. Min roll på BDX är strategisk inköpare, men jag jobbar också som övergripande försäkringsansvarig för BDX Koncernen, vilket innebär varierande arbetsdagar. Vad visste du om yrkesrollen inköpare när du sökte? – Jag har en bekant som jobbar som inköpare och hon trivs bra i rollen. Jag har alltid trivts i vården, men jag är nog mer en driven, målmedveten person som vill utvecklas. Men det var dags att göra något nytt. Om du ser tillbaka på när du hade bestämt dig och ansökt till utbildningen, vad hade du för tankar och förväntningar? – Det är klart att jag kände lite rädsla och minns att jag tänkte: Är utbildningen verkligen det jag tänkt mig? Det vet man ju aldrig innan man börjar, och jag hade höga förväntningar på att utbildningen skulle ge mig en god grund för jobbet som inköpare. Men jag tänkte också tankar som: Är jag för gammal? Kan jag studera med tre barn? Är jag attraktiv på arbetsmarknaden när jag är klar? Kommer jag att få LiA (Lärande i arbete) plats? Det var många frågor som surrade i huvudet. Vad tyckte du om dina två år på NBI? – Jag tyckte det var en jättebra utbildning. Alla YH-utbildningar har en ledningsgrupp med personer från företag, och i Luleå är det en bra ledningsgrupp med representanter från många större företag. Jag satt med som studentrepresentant, och där kan du vara med och påverka framtida upplägg. Hur fick du din vardag med barn och allt att fungera under studietiden? – Jo, det gick att kombinera studier med små barn. Jag pluggade mestadels på kvällarna när barnen sov och in på nätterna. Jag var i en bra ålder att plugga och jag är glad att jag hade arbetslivserfarenheten, jag var väldigt strukturerad när jag pluggade. Du var lite orolig för om du skulle hitta ett företag för dina praktikperioder – hur gick det? – Jag sökte till BDX inför min första LiA period och blev erbjuden praktikplats. Jag hade lyckan att hamna helt rätt och fick göra alla mina LiA perioder hos dem. Sen blev jag erbjuden jobb efter avslutad examen. Vilket var oerhört roligt! Våga ta steget Vi pratar alltså om BDX Företagen AB där du jobbar som strategisk inköpare. Vad gör du i din vardag? – Vi på BDX Inköps funktion jobbar med centrala avtal, leverantörsbedömningar, rutiner och policys. Sen har vi olika ansvarsområden där min roll är övergripande försäkringsansvarig, vilket innebär att jag jobbar med försäkringsfrågor. Du har sagt att du önskar att alla förstod hur bra det är med en YH-utbildning. Hur menar du? – Chansen att få vara så många veckor på praktik ger en bättre förståelse, både för jobbet och för kommande kurser. Det är som att blanda högskola med arbetsliv. Vad vill du säga till dem som funderar på att gå samma utbildning som du? - Var beredd på att tänka brett – det finns inköpare i många fler företag än man kan föreställa sig. Ut ur komfortzonen, våga använda ditt kontaktnät. Våga vara framåt – här är jag och jag vill det här – var bestämd och visa framfötterna! Till sist, vilka är dina bästa tips till någon som funderar på att byta karriär? – Våga ta steget och prova något nytt! Det är definitivt ett av mina bästa beslut. För mig blev det ett nytt kapitel, men samtidigt har jag med mig erfarenheten från alla tidigare jobb plus mitt kontaktnät. Det blev en bra grund som jag haft stor nytta av i min roll som inköpare.

Anläggningsingenjör - hållbart och digitalt samhällsbyggande

NBI/Handelsakademin

Vill du vara med och skapa den infrastruktur som formar framtidens hållbara samhälle? Som Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt samhällsbyggande spelar du en avgörande roll i att bygga vägar, broar och järnvägar som möter både dagens och morgondagens behov. Denna utbildning ger dig spetskunskaper inom BIM (Building Information Modeling), hållbarhet och digitalisering – färdigheter som är starkt eftertraktade på arbetsmarknaden.

Vad gör en Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Som Anläggningsingenjör bidrar du till en hållbar framtid genom att skapa infrastrukturlösningar som förbättrar både miljön och människors vardag. Digitalisering och hållbarhet är centrala i rollen, och din kompetens blir avgörande i utvecklingen av klimatsmarta samhällen.

Anläggningsingenjören arbetar med allt från projektering och byggledning till förvaltning av infrastrukturprojekt. Med hjälp av BIM-teknik skapar och hanterar du intelligenta 3D-modeller som visualiserar hela projektet. Det möjliggör kostnadseffektiva, hållbara och välkoordinerade lösningar. Du blir en nyckelspelare som säkerställer att infrastrukturprojekten håller hög kvalitet, uppfyller miljökrav och levereras i tid.

Finns det en efterfrågan på Anläggningsingenjörermedkompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Den svenska bygg- och anläggningssektorn står inför enorma infrastruktursatsningar, bland annat genom regeringens nationella transportplan som omfattar investeringar på över 876 miljarder kronor fram till 2033. Detta, tillsammans med den gröna omställningen och ökade krav på digitalisering, har skapat ett akut behov av utbildade Anläggningsingenjörer med kunskaper inom hållbarhet och BIM. Enligt Arbetsförmedlingen och branschföreträdare är det liten konkurrens om jobben nu och under de närmaste 5 åren – en utbildning inom detta område öppnar dörrar till en säker och spännande framtid.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

BIM och digital projektering
Kunskap att skapa och hantera 3D-modeller, utföra digital samordning och visualisering samt använda digitala verktyg för effektiv projektstyrning.

Hållbarhet och klimatberäkningar
Förmåga att integrera hållbarhetslösningar, utföra livscykelanalyser (LCA) och arbeta med energieffektivisering i anläggningsprojekt.

Teknisk projektering och anläggningsteknik
Kompetens att planera, projektera och leda infrastrukturprojekt inom väg, järnväg och VA med fokus på hållbara lösningar.

Entreprenadjuridik och projektledning
Kunskap om avtal, upphandlingar och juridik samt färdighet att driva och leda projekt.

Kommunikation och samverkan
Förmåga att kommunicera professionellt med olika aktörer och presentera tekniska lösningar och analyser.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Samarbetspartners

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
415 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Bygg & fastighet

Backend Developer inriktning Cloud

NBI/Handelsakademin

Vill du utveckla teknisk struktur och logik som driver en webbapplikation eller annan programvara? Då är yrkesrollen Backend Developer rätt för dig. Som Backend Developer arbetar du med systemets funktionalitet och prestanda och utvecklar serverapplikationer, databaser och övergripande arkitektur. Efter utbildningen kan du jobba som t ex Backend Developer, Systemarkitekt eller Databasutvecklare.

Vad gör en Backend Developer med kompetens inom Cloud?

En Backend Developer är hjärnan bakom systemets funktionalitet och prestanda. Rollen innebär att utveckla och underhålla serverapplikationer, databaser och systemarkitektur. Du ansvarar för hur data lagras, bearbetas och kommuniceras, samt skapar API:er som möjliggör integration mellan frontend och andra system. Arbetsuppgifterna inkluderar att skriva serverside-kod, optimera databasprestanda och implementera säkerhetsåtgärder för att skydda mot hot.

Med kompetens inom Cloud hanterar du även molnbaserade plattformar som AWS, Azure eller GCP för att distribuera, skala och automatisera applikationer. Du arbetar med containerteknik som Docker och orkestreringsverktyg som Kubernetes för att säkerställa robusthet och skalbarhet i molnmiljöer.

Finns det en efterfrågan på Backend Developer med inriktning Cloud?

Efterfrågan på Backend Developers med kompetens inom Cloud är stark i Sverige och förväntas öka markant. Digitaliseringen driver behovet av robusta, skalbara och säkra system i både stora företag och startups samt sträcker sig över många branscher. Enligt TechSverige arbetar cirka 50 000 personer som backendutvecklare i Sverige, med en prognostiserad ökning på 32 % fram till 2028 – vilket innebär cirka 16 000 nya jobb.

Molnutveckling med plattformar som AWS, Azure och Google Cloud är särskilt efterfrågad, liksom kunskaper i C#/.NET och API-integration. Företag betonar starkt vikten av molnkompetens för att hantera data, förbättra systemintegration och stödja digital transformation. Backend Developers är avgörande för att bygga den tekniska infrastrukturen som möjliggör innovation, datadrivna beslut och affärsutveckling i en snabbt växande tech-sektor.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Systemutveckling med C#/.NET
Djupgående kunskaper i objektorienterad programmering, utveckling av backend-applikationer samt fullstackutveckling med .NET-plattformen. Du lär dig hantera designmönster, versionshantering (Git) och bygga skalbara system.

Molnutveckling och Cloud Platforms
Färdigheter i att utveckla och administrera molnbaserade applikationer med plattformar som Azure, inklusive serverless-arkitektur, containerization (Docker), och molndatabaser. Fokus på kostnadsoptimering, säkerhet och IAM (Identity & Access Management).

API-utveckling och Integration
Förmåga att skapa, anropa och säkra API:er med fokus på RESTful-API:er och ASP.NET Web API. Kompetens i autentisering och auktorisation med OAuth2 och OpenID Connect för att säkerställa säker datahantering mellan system.

Databasdesign och Datahantering
Kunskaper i att designa, bygga och administrera relationsdatabaser (SQL), samt arbeta med både lokala och molnbaserade databaser. Fokus på effektiva databasfrågor, säker dataåtkomst och optimering av prestanda.

Agil systemutveckling och DevOps-metodik
Förståelse för agila arbetssätt som Scrum och Kanban, samt praktiska färdigheter i att arbeta i team med agila metoder. Grunder i DevOps för att säkerställa effektiv systemutveckling genom användandet av CI/CD-kedjor.

Hur ser upplägget ut för utbildningen?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Data & IT

Byggnadsingenjör digitalt byggande

NBI/Handelsakademin

Vill du vara med i framtidens hållbara och digitala samhällsbyggande? Som Byggnadsingenjör med inriktning mot digitalt byggandefår du en central roll i att designa, konstruera och förverkliga byggnadsprojekt med hjälp av moderna digitala verktyg som BIM (Building Information Modeling). BIM är inte bara en teknik – det är framtidens sätt att planera, samordna och optimera byggprocesser med fokus på hållbarhet och effektivitet.

Vad gör en Byggnadsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Som Byggnadsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande är du en nyckelperson i framtidens byggprojekt. Du arbetar med att planera, projektera och samordna byggprocesser där hållbarhet och digital teknik står i fokus. Med hjälp av BIM och moderna digitala verktyg skapar du digitala modeller som effektiviserar projektering, produktion och förvaltning. Du säkerställer att byggnader och anläggningar uppfyller höga krav på energieffektivitet, materialval och klimatpåverkan – samtidigt som du bidrar till smarta, ekonomiska och hållbara lösningar.

Din roll innebär att du samverkar med arkitekter, ingenjörer, entreprenörer och myndigheter för att skapa framtidens hållbara samhällen. Det är ett varierande yrke där du kan arbeta både praktiskt ute på byggarbetsplatser eller mer strategiskt och digitalt på kontor.

Finns det en efterfrågan påByggnadsingenjörmedkompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Bygg- och konstruktionsbranschen genomgår en digital transformation och generationsväxling, vilket skapar en stark efterfrågan på byggnadsingenjörer med BIM-kompetens. Prognoser visar ett växande behov av experter som kan använda digital teknik för att driva hållbara och effektiva byggprojekt. Efter examen kan du arbeta som byggprojektör, BIM-samordnare eller entreprenadingenjör inom husbyggnad, installationsteknik eller infrastruktur.Oavsett om du vill jobba på ett mindre företag eller i en större organisation, är detta en utbildning som ger dig flexibiliteten– en framtidssäker karriär med många möjligheter.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Digital projektering och BIM-samordning
Du lär dig att arbeta med den senaste tekniken inom BIM och digital projektering. Du kan skapa och hantera digitala modeller och samordna information genom hela byggprocessen – från idé till färdig byggnad.

Kostnadsstyrning och ekonomisk uppföljning
Du får insikt i hur man skapar kostnadskalkyler, gör mängdavtagningar och följer upp projektets ekonomi. Du kan hantera både manuella och digitala verktyg för att säkerställa att projekten håller både budget och kvalitet.

Hållbart byggande och klimatsmarta lösningar
Med fokus på hållbarhet får du kompetens att analysera och integrera klimatsmarta lösningar i byggprojekt. Du behärskar verktyg för livscykelanalyser (LCA), klimatdeklarationer och återbruk – viktiga delar i framtidens byggande

Effektiv projektledning och teknisk samordning
Du utvecklar din förmåga att leda och samordna byggprojekt med hjälp av digitala verktyg. Du blir en nyckelperson i att driva projekt framåt genom smart informationshantering och samverkan mellan olika teknikområden.

Självständigt och professionellt yrkesutövande
Efter utbildningen är du redo att ta ansvar och arbeta självständigt i rollen som byggnadsingenjör. Du har kompetens att identifiera utmaningar, föreslå lösningar och bidra till att utveckla hållbara och effektiva byggprojekt.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Genom satellitformatet för utbildningen kommer du 2-3 gånger i veckan att delta i lärarledda lektioner lokalt på satellitorten samt 2-3 besök i Luleå per termin. Detta ger dig möjlighet att delta i utbildningen från Luleå oavsett om du bor i Norrbotten eller Västerbotten.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
415 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Bygg & fastighet
Data & IT
Studieort
Luleå kommun
Satellitort
Umeå, Lycksele

Frontend Developer

NBI/Handelsakademin

Vill du designa och utveckla effektiva och funktionella webbplatser och webbapplikationer? Då är yrkesrollen Frontend Developer rätt för dig. Som Frontend Developer omvandlar du designkoncept och användarinteraktioner till kod, vilket gör att användarna kan interagera smidigt och intuitivt med webbapplikationen. Efter utbildningen kan du jobba som t ex webbutvecklare Frontend, Webbprogramerare eller Gränssnittsutvecklare.

Vad gör en Frontend Developer?

Som Frontend Developer är du en nyckelspelare i att skapa visuella och interaktiva digitala lösningar. Du omvandlar design och idéer till fungerande kod och säkerställer att webbplatser och applikationer är både användarvänliga och estetiskt tilltalande.

Rollen omfattar utveckling av responsiva gränssnitt, optimering för olika enheter och att lösa tekniska utmaningar för bästa prestanda. Med teknisk kompetens, kreativitet och god samarbetsförmåga bidrar du till att skapa framtidens digitala upplevelser. För att bli en framgångsrik Frontend Developer krävs det en kombination av tekniska och mjuka färdigheter samt förmågan att arbeta i team och samarbeta med andra utvecklare, designers och kunder.

Finns det en efterfrågan på FrontendDeveloper?

Efterfrågan på Frontend Developers är stark och fortsätter att växa i takt med att företag och organisationer satsar allt mer på digitala tjänster och användarupplevelser. I en digital värld där webbplatser och applikationer är centrala för både varumärken och affärer, är kompetensen att skapa responsiva, snabba och användarvänliga gränssnitt ovärderlig.

Både i Sverige och internationellt finns en stor efterfrågan på Frontend Developers som kan kombinera teknisk skicklighet med kreativ designförståelse. Branscher inom e-handel, tech, finans och media söker ständigt nya talanger som kan skapa moderna digitala lösningar och bidra till innovation och affärsutveckling.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Avancerad webbutveckling med moderna tekniker
Du behärskar de senaste verktygen och teknikerna inom HTML, CSS och JavaScript – och kan skapa responsiva, tillgängliga och snabba webbapplikationer som möter både användarnas och företagens krav.

Arbete i agila team och verkliga projekt
Med praktisk erfarenhet från LIA och projektarbete har du kompetens att arbeta effektivt i agila utvecklingsteam, där samarbete, problemlösning och leverans i tid är nyckeln till framgång.

UX och användarcentrerad design
Du skapar användarvänliga och engagerande gränssnitt genom att kombinera designförståelse med teknisk kompetens – alltid med fokus på målgrupper, beteende och affärsnytta.

Systemintegration och API-hantering
Du kan integrera tredjepartslösningar, hantera API:er och säkerställa att frontend och backend samverkar smidigt – en kompetens som efterfrågas starkt på arbetsmarknaden.

Helhetsförståelse för digitala affärer
Utöver tekniska färdigheter får du insikt i hur webbutveckling stödjer affärsmål och marknadsföring. Du lär dig planera, optimera och analysera digitala lösningar med både teknik och affär i fokus.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

 

”Det bästa är när polletten trillar ner” – David om att undervisa Frontend

Vad krävs för att lyckas som utvecklare – och hur ser vägen dit ut? Vi har pratat med David Andersson, utbildare på vår utbildning Frontend Developer och IT-lärare på ZoCom. Han berättar om vardagen i klassrummet, vikten av att våga testa sig fram och varför frontendutbildningen är ett smart steg för dig som vill jobba praktiskt med programmering.

Berätta lite om dig själv – vad är din bakgrund och vad arbetar du med idag?
Jag heter David Andersson och är utbildad Civilingenjör inom datateknik. Min bakgrund är inom systemutveckling med fokus på webb. Idag arbetar jag som IT-lärare och konsult på ZoCom, där jag framför allt undervisar inom frontendutveckling.

Vad tycker du är mest givande med att undervisa på just det här programmet?
Det mest givande är att följa de studerandes utveckling – att se när polletten trillar ner och de får sitt genombrott.

"Det är en härlig känsla att få dela med sig av sin kunskap och bidra till att andra växer."

Vilka färdigheter gör de studerande attraktiva på arbetsmarknaden?
De lär sig traditionell frontendutveckling, JavaScript, UX-design och även lite backend. Fokus ligger på att bygga hemsidor och arbeta i moderna ramverk som React. Men det viktigaste är kanske att de tränas i problemlösning och att snabbt kunna ta till sig ny kunskap – något som är ovärderligt i den här branschen.

Vad tycker du är viktigt att kunna utöver den tekniska kunskapen?
Den sociala biten. Att arbeta i grupp, att kommunicera och att jobba enligt moderna och agila arbetsmetoder. Tekniken i all ära - men det är samspelet med andra som ofta avgör hur duktig du blir.

Hur säkerställer ni att utbildningen är relevant för arbetslivet?
Vi följer en kursplan som är framtagen i samråd med ledningsgruppen och branschen – det är grunden i allt. Utifrån den fyller jag kursen med innehåll som speglar verkligheten. Genom dialog med mina kollegor på ZoCom håller jag mig uppdaterad om vad som faktiskt används ute i arbetslivet just nu, och det tar jag med mig in i undervisningen. Det gör att de studerande får med sig kunskap och verktyg som är direkt relevanta för deras framtida jobb.

Hur ser du på arbetsmarknaden framöver?
Arbetsmarknaden förändras snabbt, men behovet av utvecklare består. Utbildningen är anpassad efter vad företagen behöver just nu. Jag har alltid med det perspektivet i min undervisning – vad de faktiskt ska känna till och kunna använda ute i arbetslivet.

Vilka möjligheter ser du för de som går utbildningen?
Alla börjar som frontendutvecklare men kan senare gå åt olika håll – UX, backend, eller en bredare roll. Man kan jobba på konsultföretag eller inhouse på ett företag som en del av en IT-avdelning. När du arbetar inhouse får du ofta göra mer och komma närmare verksamheten, medan konsultrollen ger möjligheten att byta uppdrag, testa olika branscher och arbetsuppgifter, samt samla bredd.

Hur håller du dig uppdaterad och hur påverkar det undervisningen?
Jag följer branschnyheter, prenumererar på nyhetsbrev och har mycket utbyte med kollegor. Det jag lär mig tar jag med mig in i undervisningen – både direkt och när jag uppdaterar kursinnehållet.

Hur hjälper du de studerande att bygga den kompetens som efterfrågas?
Jag varvar teori med praktik och hjälper dem att nå sina kursmål. För att lyckas måste man lägga ner tid – det är en heltidsutbildning och kräver runt 40 timmar i veckan. Gör man inte det riskerar man att halka efter och få en svagare grund att stå på.

Vad gör en yrkeshögskoleutbildning till ett bra val för den som vill jobba med programmering?
Till skillnad från universitetet är det här en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det passar dig som vill arbeta praktiskt och har ett genuint intresse för programmering. Du får prova på mycket och jobba med häftiga projekt!

"Det här är en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det är mycket praktik och fokus på att behärska ett hantverk.

Hur ser undervisningen ut rent praktiskt?
Det varierar mellan de olika kurserna men över lag skulle jag säga att upplägget är hands-on med mycket fokus på learning by doing. Ofta börjar vi med att jag som utbildare visar ett moment – det kan vara allt från att strukturera HTML till att arbeta i ett ramverk. Efter det får de studerande prova själva genom övningar. Det finns mycket tid för att öva, ställa frågor och arbeta praktiskt. Vissa delar kräver mer teori, men största delen av undervisningen bygger på att man testar sig fram och lär sig genom att göra.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att söka till utbildningen?
Det här är en utbildning för dig som vill bygga hemsidor – inte bara designa dem, utan verkligen förstå tekniken bakom. Det krävs att du är villig att lägga ner tiden och engagera dig. Vi lärare kan inte ge dig färdiga svar, men vi kan ge dig verktygen – resten handlar om att öva och lösa uppgifter på egen hand. Har du dessutom kämparglöd, eller "grit", då har du alla förutsättningar att lyckas. Även om arbetsmarknaden är svår just nu, är kompetensen du får efterfrågad – företag behöver utvecklare, och det kommer inte att förändras.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Data & IT

Inköp & Supply Management

NBI/Handelsakademin

Vill du hjälpa företag att göra kostnadseffektiva och mer hållbara inköp? Då är yrkesrollen Inköpare rätt för dig. Som inköpare säkerställer du att rätt produkter finns vid rätt tidpunkt, till rätt pris och av hög kvalitet. Efter utbildningen kan du jobba som t ex inköpare, inköpsassistent, kategoriansvarig, upphandlare.

Vad gör en Inköpare?

En inköpare spelar en nyckelroll i att säkerställa att företag får rätt varor och tjänster till rätt pris, vid rätt tidpunkt och med rätt kvalitet. Rollen omfattar allt ifrån leverantörsutvärdering, förhandlingar och att skapa långsiktiga hållbara relationer.

Som inköpare arbetar du både operativt och strategiskt – från att analysera marknaden och utveckla leverantörsrelationer till att driva hållbara och kostnadseffektiva affärer. Du förhandlar avtal, utvärderar leverantörer och skapar långsiktiga partnerskap för att säkerställa en stabil och konkurrenskraftig försörjningskedja.

För att trivas i rollen behöver du ha en analytisk och lösningsorienterad förmåga, vara affärsmässig och kommunikativ samt trivas i en dynamisk och nätverksintensiv miljö. Du behöver också kunna arbeta strukturerat, hantera komplexa processer och ha en god förståelse för inköpssystem och hållbarhetsaspekter. Drivkraft, nytänkande och förmågan att se möjligheter i en föränderlig marknad är avgörande för att skapa värde och trivas i rollen som inköpare.

Finns det en efterfrågan på Inköpare?

Efterfrågan på kvalificerade inköpare är hög i både privat och offentlig sektor. Med inköp som en av de största kostnadsposterna har rollen en direkt påverkan på både lönsamhet och hållbar utveckling. Generationsväxling, ökande krav på ansvarsfulla och cirkulära inköp samt strikta hållbarhetsmål skapar stora möjligheter för nyutbildade inköpare.

Yrket erbjuder en bred arbetsmarknad där kombinationen av affärsmässighet, analytisk förmåga och hållbarhetskompetens gör dig till en eftertraktad resurs. Företag och organisationer behöver inköpare som kan integrera social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i inköpsstrategier – från leverantörsval till riskhantering och kostnadsoptimering.

Arbetsmarknaden förutspår starka jobbmöjligheter för inköpare inom en rad olika branscher, från industri och handel till offentlig verksamhet. Med vårt omfattande nätverk och nära samarbete med näringslivet ger vi dig förutom kunskaper och färdigheter en direkt väg in i arbetslivet genom flera veckors praktik.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Helhetssyn på inköp och Supply Chain
Efter utbildningen har den studerande en bred förståelse för hur inköp påverkar och integreras i hela försörjningskedjan. De kan hantera inköpsprocessens alla steg – från behovsanalys till leverantörsuppföljning – och förstå hur inköpsstrategier bidrar till företagets lönsamhet. De kan även optimera informations- och materialflöden samt utveckla hållbara distributionslösningar.

Affärsmässighet och förhandlingsteknik
Den studerande kan genomföra affärsförhandlingar med fokus på långsiktig leverantörsutveckling och ekonomisk hållbarhet. De behärskar strategiskt inköpsarbete, inköpskalkylering och leverantörsbedömningar. Vidare har de kompetens inom offentlig upphandling och kan upprätta detaljerade kravspecifikationer som främjar hållbarhet och cirkulär ekonomi.

Digitala verktyg och automatisering inom inköp
Utbildningen ger kunskap om digitala verktyg och system som används för att optimera inköps- och logistikprocesser. Studerande lär sig hantera affärssystem, Excel och AI-tekniker för att förbättra inköpsbeslut och effektivisera processer. De kan inhämta och analysera data för att stödja beslutsfattande inom inköp och försörjningskedjan.

Hållbart och juridiskt inköpsarbete
Den studerande kan identifiera och minimera hållbarhetsrisker i inköpsprocessen och tillämpa strategier för socialt och miljömässigt ansvarstagande. De har kunskap om grön upphandling, hållbarhetskrav och juridiska regelverk, inklusive Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Dessutom kan de bedöma risker utifrån kvalitetsstandarder och livscykelkostnader.

Projektledning och kommunikation
Efter utbildningen kan den studerande planera, genomföra och följa upp projekt inom inköp och logistik. De har utvecklat stark problemlösningsförmåga och kan arbeta både självständigt och i team. Dessutom har de god språklig förmåga i både svenska och engelska, vilket gör dem väl förberedda för att kommunicera effektivt i en global affärsmiljö.

Hur ser upplägget ut för utbildningen?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 27 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

I Luleå är utbildningen en schemalagd distansutbildning på heltid med undervisning online 2-3 dagar i veckan. Utöver detta genomförs 2-4 fysiska träffar på plats under hela utbildningsperioden, varav en träff sker vi examen.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen. Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
425 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
Malmö kommun