NBI/Handelsakademin bild

NBI/Handelsakademin

NBI/Handelsakademin är en av Sveriges mest etablerade yrkeshögskolor och har anordnat YH/KY – utbildningar sedan starten 1996. NBI/Handelsakademin erbjuder utbildningar för dig som är intresserad av ekonomi, logistik, inköp, juridik eller information och kommunikation. Vår långa erfarenhet inom vuxenutbildning tillsammans med vårt starka nätverk med näringslivet har gett oss de rätta verktygen för att våra studerande skall kunna nå sina mål i yrkeslivet.

NBI/Handelsakademin grundades med inriktning på utbildning inköp, logistik och ekonomi. Genom åren har vi funnits på en rad orter men i dag bedriver vi huvuddelen av våra yrkesutbildningar i Göteborg, Halmstad, Malmö, Luleå/Gällivare och Växjö. NBI/Handelsakademin har tidigare även erbjudit skräddarsydda företagsutbildningar samt uppdrag inom arbetsmarknadsutbildning. Våra kärnområden är Inköp & Logistik, Ekonomi, Försäljning & Juridik samt Bygg & Anläggning.

NBI/Handelsakademin har utbildat mer än 2000 studerande inom YH/KY. Vi har byggt upp ett stort nätverk av företagskontakter som medverkar på skilda sätt i våra utbildningar. Vi har även ett stort nätverk av kunniga konsulter med egen praktisk erfarenhet av de områden de utbildar inom.

NBI/Handelsakademin vill skapa en bättre framtid och konkurrenskraft för människor och företag genom utbildning, utveckling och upplevelser i en trygg, familjär och inspirerande miljö. Verksamheten kännetecknas av tre ledord omtanke, enkelhet och mod. Vår strävan är att göra skillnad, att förbättra livet. Med vår långa erfarenhet av utbildning ska vi vara en ledande och attraktiv partner för människor och företag i hela Sverige.

I koncernen bedrivs även uppdrag från Arbetsförmedlingen i form av Handelsakademin - Rusta & Matcha.

Reportage från NBI/Handelsakademin

anlaggning_nbi.jpg bild

Vad krävs för att lyckas som anläggningsingenjör? Andreas Berg berättar om sin resa in i branschen.

2025-05-15
”När städer växer och klimatfrågan får större fokus, behövs människor som kan tänka hållbart, digitalt och framåt” Vad krävs för att lyckas som anläggningsingenjör, och hur ser vägen dit ut? Vi har pratat med Andreas Berg, delägare på A-metodik i Luleå och ledningsgruppsmedlem för utbildningen Anläggningsingenjör – digitalt och hållbart samhällsbyggande. Han berättar om sin resa in i branschen, vad som krävs för att trivas i yrket och varför utbildningen är en bra start för dig som vill vara med och forma framtidens samhälle. Hej Andreas! Berätta lite om dig själv, hur började din karriär och vad tycker du är roligast med branschen? Jag heter Andreas Berg och är delägare samt tjänsteområdeschef på A-metodik i Luleå. Min väg in i branschen började direkt efter gymnasiet där jag läst många CAD-kurser. Jag började arbeta med att rita bygglovsritningar och husritningar på Älvsbyhus och lärde mig yrket på plats. Sedan flyttade jag till Luleå och började jobba med markprojektering och har gjort det i olika roller och på olika företag i drygt 15 år, varav de 3 senaste åren på A-metodik. Det jag gillar med anläggningsbranschen är variationen, ingen dag är den andra lik. Man får arbeta med olika typer av projekt, möta nya utmaningar och det kräver ofta problemlösning. För mig gör det jobbet roligt och utvecklande. Vad gör ni på A-metodik? Vi är ett konsultföretag som erbjuder tekniska konsulttjänster inom samhällsbyggnad. Vårt tjänsteutbud sträcker sig från tidiga utredningar, projektledning och beställarstöd till detaljprojektering, byggledning och besiktningar. Vi vill kunna hjälpa våra kunder med sina projekt ända från första idén ända fram till färdig anläggning. Just nu är vi på väg att starta upp ett nytt affärsområde inom landskapsarkitektur vilket är väldigt roligt! Vad är din roll i ledningsgruppen för utbildningen? I ledningsgruppen för Anläggningsingenjör – digitalt och hållbart samhällsbyggande i Luleå, diskuterar vi utbildningens upplägg och innehåll för att den ska motsvara branschens behov. Vi är flera från branschen som tillsammans ser till att utbildningen är relevant, håller hög kvalitet och att kursplanen är aktuell så att de som examineras är redo för arbetslivet och kan kliva rakt in i yrket. Vad har varit den största lärdomen från din tid i branschen? Att man aldrig blir fullärd. Det finns otroligt mycket att ta in om man vill och det går att specialisera sig inom olika områden. Vilka kompetenser har varit avgörande för din karriär? Förutom teknisk kompetens skulle jag säga självledarskap och relationsbyggande. Att kunna driva på, prioritera rätt och hålla motivationen uppe för att få framdrift i projekten. Du behöver också bygga relationer med kunder och samarbetspartners. "Ofta möter du samma kollegor i olika projekt, så goda samarbeten och starka nätverk är viktiga." Vad är den största förändringen du ser inom branschen just nu? Det börjar komma in mer tänk kring hållbarhet, klimatsäkring och cirkulärt byggande. Eftersom jag varit med i branschen länge är det väldigt roligt att se att det börjar röra på sig lite mer kring dessa frågor. Vad är det viktigaste studerande behöver veta innan de börjar arbeta? Teori är viktig men i slutändan handlar mycket om vem du är som person. Att vara engagerad, ha driv och kunna samarbeta med andra väger minst lika tungt. Man behöver också förstå att varje projekt är unikt. Även om man gör liknande saker i olika projekt så dyker det alltid upp något nytt eller oväntat, och då är det viktigt att vara flexibel och lösningsorienterad. Vad är den största fördelen med att utbilda sig inom denna bransch? Att samhället är i ständig utveckling. Människor ska ha någonstans att bo, arbeta och leva. Det innebär att det alltid finns ett behov av att bygga nytt eller att bygga om. Det finns alltid en efterfrågan för olika projekt där du får vara med och forma framtiden. Och här kommer utbildning in i bilden.  Som anläggningsingenjör kan du arbeta både inom privat och offentlig sektor, till exempel i en kommun, på ett byggföretag eller som konsult. Möjligheterna är många och du har stor chans att hitta en väg som passar just dig. "När städer växer, industrin ställer om och klimatfrågan får ett större fokus behövs människor som kan tänka hållbart, digitalt och framåt." Vad gör denna utbildning så bra för personer som vill jobba i denna bransch? Utbildningen har en bra bredd och ger insyn i flera delar av yrket. Det går att koppla utbildningen till det man möter i yrkeslivet och du får bland annat lära dig om BIM, CAD, hållbarhet och projekteringsverktyg, "LIA-perioderna är också ett stort plus. Här får du en chans att testa arbetslivet på riktigt, och det är lika värdefullt för företagen som för den studerande." Hur förbereder utbildningen våra studerande för arbetslivet? Framför allt genom LIA-perioderna. De ger en bra bild av hur arbetslivet faktiskt ser ut, och du får möjlighet att se både vad du trivs med och vad du inte vill jobba med. Vi har en LIA-studerande hos oss just nu, som går andra året. Förra året hade vi en studerande från första året på utbildningen. Det är alltid roligt att få vara med och bidra, och vi tar gärna emot fler LIA-studerande framöver. Vad tycker du är det mest spännande som händer i branschen just nu? Den gröna omställningen! Många stora industrier ändrar sina produktionsmetoder för att minska sitt klimatavtryck och Sverige ligger i framkant. Det sker speciellt mycket här i Norrbotten, och det är lite extra roligt att denna utveckling sker här på hemmaplan.
inkop_nbi.jpg bild

Argjend Hasani berättar om steget från LIA till sin roll inom Inköp & Supply Management

2025-05-15
”Som konsument ser man kanske bara en pall i en butik, men det ligger en hel logistikprocess bakom varför pallen står där.” Vad krävs för att lyckas inom logistik och transport och hur tar man sig dit? Vi har pratat med Argjend Hasani, tidigare studerande på utbildningen Inköp & Supply Management, som idag arbetar som Transport Coordinator på Essity. Han berättar om steget från LIA till sin roll på Essity, och om vikten av att våga prova nytt. Hej Argjend! Berätta lite om vad du läst och vad du gör idag? Jag tog examen 2024 från utbildningen Inköp & Supply Management och arbetar idag som Transport Coordinator inom Global Supply Chain på Essity. I min roll ansvarar jag för att transporter går från A till B, att avtal följs och att leveranser sker i tid. Jag ser till att kvaliteten upprätthålls mot våra kunder och att allt lastas enligt plan. Hur har utbildningen hjälpt dig att komma in i din nuvarande yrkesroll? Utbildningen är bred och ger insyn i alla delar; inköp, logistik och transport. Man får en förståelse för hela kedjan och kan sedan välja vilken del man vill nischa sig inom vilket jag tycker är väldigt bra. Vad fick dig att välja det här programmet på NBI/Handelsakademin? Jag arbetade med produktionsplanering innan och visste hur man gjorde det rent praktiskt, men jag ville förstå teorin bakom. När jag sökte runt kom jag in på er hemsida och hittade er utbildning. Jag tyckte kurserna kändes relevanta och jag såg på LinkedIn att många tidigare studerande fått jobb inom rätt områden. Programmet upplevdes som heltäckande och genomtänkt. Vad var det mest givande under utbildningen? Det blev så mycket mer än jag trodde från början! Man fick verkligen insyn i hela processen vilket gör att jag fick en förståelse för allt som händer bakom kulisserna. “Som konsument ser man kanske bara en pall i en butik, men det ligger en hel logistikprocess bakom varför pallen står där. Att förstå hela flödet och allt arbete som krävs för att det ska fungera har varit väldigt viktigt att lära sig.” Hade du en plan från start, eller växte den fram? När jag började utbildningen var jag helt inställd på att arbeta med offentlig upphandling och inköp. Under LIA 1 på Essity fick jag en arbeta inom produktionsplanering, ett område där jag hade erfarenhet sen tidigare. När det var dags för LIA 2 erbjöds jag en anställning inom ett för mig helt nytt område som Supply Planner. Efter 7 månader fick jag möjligheten att arbeta i ett nytt område, inom distribution. Jag valde att ta chansen och upptäckte snabbt att jag trivdes väldigt bra. Idag är jag glad att jag vågade prova något nytt, vilket ledde till att jag hittade en väg som passar mig perfekt! Vilka kunskaper har du haft mest nytta av? Kurserna i supply chain och logistik har varit mest värdefulla för mig, sett till vad jag arbetar med idag. Allt som rör analys, lagerkapacitet och hur man beräknar lageromsättning har jag haft stor användning för. Kunskaper i Excel och IT-system har också varit en stor fördel, Excel använder jag dagligen. Hur upplevde du balansen mellan teori och praktik under utbildningen? Balansen var väldigt bra. Det var skönt att först bygga en kunskapsbank genom teori och sedan få omsätta allt i praktiken. Utbildarna kom från branschen och hade breda kontaktnät, ordnade studiebesök och bjöd in gästföreläsare. Många fick sina LIA-platser genom dessa kontakter. “Att utbildarna är förankrade i branschen är verkligen en stor styrka, det ger dig inte bara kunskap utan också goda möjligheter att knyta kontakter inför framtiden.” Vad lärde du dig mest av under din LIA? Att få se teorin i praktiken var otroligt värdefullt. Under LIA-perioderna fick jag följa hela flödet och verkligen se hur allt hänger ihop i verkligheten. En av de största lärdomarna var också hur mycket som sker ad hoc, situationer som dyker upp oväntat som man måste lösa direkt. Det gav en bra förståelse för den snabbrörliga verkligheten inom logistik och transport. “Det jag gör idag kan jag direkt koppla till kurserna från utbildningen.” Hur var det att söka LIA? Jag tyckte inte det var några konstigheter, det gäller att planera lite och vara ute i god tid. Mitt tips är dock att inte vara för kräsen. Det gör inget om man inte fastnar helt för sin första praktik, det viktigast är att få erfarenhet och prova på. Man har ju två perioder så det är perfekta tillfällen att testa sig fram och att få en insyn i hur saker faktiskt fungerar på en arbetsplats. Hur ser du på framtiden efter utbildningen? Utbildningen har öppnat många dörrar för mig. Jag fick jobb redan tio månader innan examen. Mitt råd är att söka de möjligheter som finns, även om det inte är exakt det man tänkt sig från början och därefter nischa sig vidare. Hur höll du motivationen uppe under utbildningen? Utbildningen är en blandning mellan att vara på plats och självstudier. Det viktigaste för mig var att ha struktur. Jag gick upp tidigt, satte mig framför datorn, skapade checklistor och prioriterade dagens uppgifter även de dagar vi studerade hemifrån. Att planera dagen och hålla sig till en plan gjorde att jag inte halkade efter. Vad tyckte du om upplägget på undervisningen? Vi hade en bra blandning av grupparbeten och individuella uppgifter. Även på distans var undervisningen interaktiv, vi använde breakout rooms och arbetade mycket tillsammans. Det var en bra mix av undervisning på plats och digitalt, och många case att lösa både individuellt och i grupp. Case-uppgifterna var väldigt bra då de hjälpte mig att omsätta teori i praktiska situationer och tänka lösningsfokuserat, precis som i verkliga arbetslivssituationer. Vad vill du säga till någon som funderar på att söka? Sök! Det finns många spännande möjligheter genom det här programmet, och om du är öppen och vågar ta vara på dem kan du hitta en väg du aldrig hade tänkt på från början. Du kommer att upptäcka områden inom logistik och supply chain som du kanske inte ens visste fanns.
frontend_nbi.jpg bild

David om Frontend Developer: ”Det bästa är när polletten trillar ner” – en utbildning för dig som vill koda på riktigt

2025-05-15
”Det bästa är när polletten trillar ner” – David om att undervisa Frontend Vi har pratat med David Andersson, utbildare på vår utbildning Frontend Developer och IT-lärare på ZoCom. Han berättar om vardagen i klassrummet, vikten av att våga testa sig fram och varför frontendutbildningen är ett smart steg för dig som vill jobba praktiskt med programmering. Berätta lite om dig själv – vad är din bakgrund och vad arbetar du med idag? Jag heter David Andersson och är utbildad Civilingenjör inom datateknik. Min bakgrund är inom systemutveckling med fokus på webb. Idag arbetar jag som IT-lärare och konsult på ZoCom, där jag framför allt undervisar inom frontendutveckling. Vad tycker du är mest givande med att undervisa på just det här programmet? Det mest givande är att följa de studerandes utveckling – att se när polletten trillar ner och de får sitt genombrott. "Det är en härlig känsla att få dela med sig av sin kunskap och bidra till att andra växer." Vilka färdigheter gör de studerande attraktiva på arbetsmarknaden? De lär sig traditionell frontendutveckling, JavaScript, UX-design och även lite backend. Fokus ligger på att bygga hemsidor och arbeta i moderna ramverk som React. Men det viktigaste är kanske att de tränas i problemlösning och att snabbt kunna ta till sig ny kunskap – något som är ovärderligt i den här branschen. Vad tycker du är viktigt att kunna utöver den tekniska kunskapen? Den sociala biten. Att arbeta i grupp, att kommunicera och att jobba enligt moderna och agila arbetsmetoder. Tekniken i all ära - men det är samspelet med andra som ofta avgör hur duktig du blir. Hur säkerställer ni att utbildningen är relevant för arbetslivet? Vi följer en kursplan som är framtagen i samråd med ledningsgruppen och branschen – det är grunden i allt. Utifrån den fyller jag kursen med innehåll som speglar verkligheten. Genom dialog med mina kollegor på ZoCom håller jag mig uppdaterad om vad som faktiskt används ute i arbetslivet just nu, och det tar jag med mig in i undervisningen. Det gör att de studerande får med sig kunskap och verktyg som är direkt relevanta för deras framtida jobb. Hur ser du på arbetsmarknaden framöver? Arbetsmarknaden förändras snabbt, men behovet av utvecklare består. Utbildningen är anpassad efter vad företagen behöver just nu. Jag har alltid med det perspektivet i min undervisning – vad de faktiskt ska känna till och kunna använda ute i arbetslivet. Vilka möjligheter ser du för de som går utbildningen? Alla börjar som frontendutvecklare men kan senare gå åt olika håll – UX, backend, eller en bredare roll. Man kan jobba på konsultföretag eller inhouse på ett företag som en del av en IT-avdelning. När du arbetar inhouse får du ofta göra mer och komma närmare verksamheten, medan konsultrollen ger möjligheten att byta uppdrag, testa olika branscher och arbetsuppgifter, samt samla bredd. Hur håller du dig uppdaterad och hur påverkar det undervisningen? Jag följer branschnyheter, prenumererar på nyhetsbrev och har mycket utbyte med kollegor. Det jag lär mig tar jag med mig in i undervisningen – både direkt och när jag uppdaterar kursinnehållet. Hur hjälper du de studerande att bygga den kompetens som efterfrågas? Jag varvar teori med praktik och hjälper dem att nå sina kursmål. För att lyckas måste man lägga ner tid – det är en heltidsutbildning och kräver runt 40 timmar i veckan. Gör man inte det riskerar man att halka efter och få en svagare grund att stå på. Vad gör en yrkeshögskoleutbildning till ett bra val för den som vill jobba med programmering? Till skillnad från universitetet är det här en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det passar dig som vill arbeta praktiskt och har ett genuint intresse för programmering. Du får prova på mycket och jobba med häftiga projekt! "Det här är en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det är mycket praktik och fokus på att behärska ett hantverk. Hur ser undervisningen ut rent praktiskt? Det varierar mellan de olika kurserna men över lag skulle jag säga att upplägget är hands-on med mycket fokus på learning by doing. Ofta börjar vi med att jag som utbildare visar ett moment – det kan vara allt från att strukturera HTML till att arbeta i ett ramverk. Efter det får de studerande prova själva genom övningar. Det finns mycket tid för att öva, ställa frågor och arbeta praktiskt. Vissa delar kräver mer teori, men största delen av undervisningen bygger på att man testar sig fram och lär sig genom att göra. Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att söka till utbildningen? Det här är en utbildning för dig som vill bygga hemsidor – inte bara designa dem, utan verkligen förstå tekniken bakom. Det krävs att du är villig att lägga ner tiden och engagera dig. Vi lärare kan inte ge dig färdiga svar, men vi kan ge dig verktygen – resten handlar om att öva och lösa uppgifter på egen hand. Har du dessutom kämparglöd, eller "grit", då har du alla förutsättningar att lyckas. Även om arbetsmarknaden är svår just nu, är kompetensen du får efterfrågad – företag behöver utvecklare, och det kommer inte att förändras.

Anläggningsingenjör - hållbart och digitalt samhällsbyggande

NBI/Handelsakademin

Vill du vara med och skapa den infrastruktur som formar framtidens hållbara samhälle? Som Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt samhällsbyggande spelar du en avgörande roll i att bygga vägar, broar och järnvägar som möter både dagens och morgondagens behov. Denna utbildning ger dig spetskunskaper inom BIM (Building Information Modeling), hållbarhet och digitalisering – färdigheter som är starkt eftertraktade på arbetsmarknaden.

Vad gör en Anläggningsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Som Anläggningsingenjör bidrar du till en hållbar framtid genom att skapa infrastrukturlösningar som förbättrar både miljön och människors vardag. Digitalisering och hållbarhet är centrala i rollen, och din kompetens blir avgörande i utvecklingen av klimatsmarta samhällen.

Anläggningsingenjören arbetar med allt från projektering och byggledning till förvaltning av infrastrukturprojekt. Med hjälp av BIM-teknik skapar och hanterar du intelligenta 3D-modeller som visualiserar hela projektet. Det möjliggör kostnadseffektiva, hållbara och välkoordinerade lösningar. Du blir en nyckelspelare som säkerställer att infrastrukturprojekten håller hög kvalitet, uppfyller miljökrav och levereras i tid.

Finns det en efterfrågan på Anläggningsingenjörermedkompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Den svenska bygg- och anläggningssektorn står inför enorma infrastruktursatsningar, bland annat genom regeringens nationella transportplan som omfattar investeringar på över 876 miljarder kronor fram till 2033. Detta, tillsammans med den gröna omställningen och ökade krav på digitalisering, har skapat ett akut behov av utbildade Anläggningsingenjörer med kunskaper inom hållbarhet och BIM. Enligt Arbetsförmedlingen och branschföreträdare är det liten konkurrens om jobben nu och under de närmaste 5 åren – en utbildning inom detta område öppnar dörrar till en säker och spännande framtid.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

BIM och digital projektering
Kunskap att skapa och hantera 3D-modeller, utföra digital samordning och visualisering samt använda digitala verktyg för effektiv projektstyrning.

Hållbarhet och klimatberäkningar
Förmåga att integrera hållbarhetslösningar, utföra livscykelanalyser (LCA) och arbeta med energieffektivisering i anläggningsprojekt.

Teknisk projektering och anläggningsteknik
Kompetens att planera, projektera och leda infrastrukturprojekt inom väg, järnväg och VA med fokus på hållbara lösningar.

Entreprenadjuridik och projektledning
Kunskap om avtal, upphandlingar och juridik samt färdighet att driva och leda projekt.

Kommunikation och samverkan
Förmåga att kommunicera professionellt med olika aktörer och presentera tekniska lösningar och analyser.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Samarbetspartners

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
415 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Bygg & fastighet

Backend Developer inriktning Cloud

NBI/Handelsakademin

Vill du utveckla teknisk struktur och logik som driver en webbapplikation eller annan programvara? Då är yrkesrollen Backend Developer rätt för dig. Som Backend Developer arbetar du med systemets funktionalitet och prestanda och utvecklar serverapplikationer, databaser och övergripande arkitektur. Efter utbildningen kan du jobba som t ex Backend Developer, Systemarkitekt eller Databasutvecklare.

Vad gör en Backend Developer med kompetens inom Cloud?

En Backend Developer är hjärnan bakom systemets funktionalitet och prestanda. Rollen innebär att utveckla och underhålla serverapplikationer, databaser och systemarkitektur. Du ansvarar för hur data lagras, bearbetas och kommuniceras, samt skapar API:er som möjliggör integration mellan frontend och andra system. Arbetsuppgifterna inkluderar att skriva serverside-kod, optimera databasprestanda och implementera säkerhetsåtgärder för att skydda mot hot.

Med kompetens inom Cloud hanterar du även molnbaserade plattformar som AWS, Azure eller GCP för att distribuera, skala och automatisera applikationer. Du arbetar med containerteknik som Docker och orkestreringsverktyg som Kubernetes för att säkerställa robusthet och skalbarhet i molnmiljöer.

Finns det en efterfrågan på Backend Developer med inriktning Cloud?

Efterfrågan på Backend Developers med kompetens inom Cloud är stark i Sverige och förväntas öka markant. Digitaliseringen driver behovet av robusta, skalbara och säkra system i både stora företag och startups samt sträcker sig över många branscher. Enligt TechSverige arbetar cirka 50 000 personer som backendutvecklare i Sverige, med en prognostiserad ökning på 32 % fram till 2028 – vilket innebär cirka 16 000 nya jobb.

Molnutveckling med plattformar som AWS, Azure och Google Cloud är särskilt efterfrågad, liksom kunskaper i C#/.NET och API-integration. Företag betonar starkt vikten av molnkompetens för att hantera data, förbättra systemintegration och stödja digital transformation. Backend Developers är avgörande för att bygga den tekniska infrastrukturen som möjliggör innovation, datadrivna beslut och affärsutveckling i en snabbt växande tech-sektor.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Systemutveckling med C#/.NET
Djupgående kunskaper i objektorienterad programmering, utveckling av backend-applikationer samt fullstackutveckling med .NET-plattformen. Du lär dig hantera designmönster, versionshantering (Git) och bygga skalbara system.

Molnutveckling och Cloud Platforms
Färdigheter i att utveckla och administrera molnbaserade applikationer med plattformar som Azure, inklusive serverless-arkitektur, containerization (Docker), och molndatabaser. Fokus på kostnadsoptimering, säkerhet och IAM (Identity & Access Management).

API-utveckling och Integration
Förmåga att skapa, anropa och säkra API:er med fokus på RESTful-API:er och ASP.NET Web API. Kompetens i autentisering och auktorisation med OAuth2 och OpenID Connect för att säkerställa säker datahantering mellan system.

Databasdesign och Datahantering
Kunskaper i att designa, bygga och administrera relationsdatabaser (SQL), samt arbeta med både lokala och molnbaserade databaser. Fokus på effektiva databasfrågor, säker dataåtkomst och optimering av prestanda.

Agil systemutveckling och DevOps-metodik
Förståelse för agila arbetssätt som Scrum och Kanban, samt praktiska färdigheter i att arbeta i team med agila metoder. Grunder i DevOps för att säkerställa effektiv systemutveckling genom användandet av CI/CD-kedjor.

Hur ser upplägget ut för utbildningen?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Data & IT

Byggnadsingenjör digitalt byggande

NBI/Handelsakademin

Vill du vara med i framtidens hållbara och digitala samhällsbyggande? Som Byggnadsingenjör med inriktning mot digitalt byggandefår du en central roll i att designa, konstruera och förverkliga byggnadsprojekt med hjälp av moderna digitala verktyg som BIM (Building Information Modeling). BIM är inte bara en teknik – det är framtidens sätt att planera, samordna och optimera byggprocesser med fokus på hållbarhet och effektivitet.

Vad gör en Byggnadsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Som Byggnadsingenjör med kompetens inom hållbart och digitalt byggande är du en nyckelperson i framtidens byggprojekt. Du arbetar med att planera, projektera och samordna byggprocesser där hållbarhet och digital teknik står i fokus. Med hjälp av BIM och moderna digitala verktyg skapar du digitala modeller som effektiviserar projektering, produktion och förvaltning. Du säkerställer att byggnader och anläggningar uppfyller höga krav på energieffektivitet, materialval och klimatpåverkan – samtidigt som du bidrar till smarta, ekonomiska och hållbara lösningar.

Din roll innebär att du samverkar med arkitekter, ingenjörer, entreprenörer och myndigheter för att skapa framtidens hållbara samhällen. Det är ett varierande yrke där du kan arbeta både praktiskt ute på byggarbetsplatser eller mer strategiskt och digitalt på kontor.

Finns det en efterfrågan påByggnadsingenjörmedkompetens inom hållbart och digitalt byggande?

Bygg- och konstruktionsbranschen genomgår en digital transformation och generationsväxling, vilket skapar en stark efterfrågan på byggnadsingenjörer med BIM-kompetens. Prognoser visar ett växande behov av experter som kan använda digital teknik för att driva hållbara och effektiva byggprojekt. Efter examen kan du arbeta som byggprojektör, BIM-samordnare eller entreprenadingenjör inom husbyggnad, installationsteknik eller infrastruktur.Oavsett om du vill jobba på ett mindre företag eller i en större organisation, är detta en utbildning som ger dig flexibiliteten– en framtidssäker karriär med många möjligheter.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Digital projektering och BIM-samordning
Du lär dig att arbeta med den senaste tekniken inom BIM och digital projektering. Du kan skapa och hantera digitala modeller och samordna information genom hela byggprocessen – från idé till färdig byggnad.

Kostnadsstyrning och ekonomisk uppföljning
Du får insikt i hur man skapar kostnadskalkyler, gör mängdavtagningar och följer upp projektets ekonomi. Du kan hantera både manuella och digitala verktyg för att säkerställa att projekten håller både budget och kvalitet.

Hållbart byggande och klimatsmarta lösningar
Med fokus på hållbarhet får du kompetens att analysera och integrera klimatsmarta lösningar i byggprojekt. Du behärskar verktyg för livscykelanalyser (LCA), klimatdeklarationer och återbruk – viktiga delar i framtidens byggande

Effektiv projektledning och teknisk samordning
Du utvecklar din förmåga att leda och samordna byggprojekt med hjälp av digitala verktyg. Du blir en nyckelperson i att driva projekt framåt genom smart informationshantering och samverkan mellan olika teknikområden.

Självständigt och professionellt yrkesutövande
Efter utbildningen är du redo att ta ansvar och arbeta självständigt i rollen som byggnadsingenjör. Du har kompetens att identifiera utmaningar, föreslå lösningar och bidra till att utveckla hållbara och effektiva byggprojekt.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Genom satellitformatet för utbildningen kommer du 2-3 gånger i veckan att delta i lärarledda lektioner lokalt på satellitorten samt 2-3 besök i Luleå per termin. Detta ger dig möjlighet att delta i utbildningen från Luleå oavsett om du bor i Norrbotten eller Västerbotten.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
415 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Bygg & fastighet
Data & IT
Studieort
Luleå kommun
Satellitort
Umeå, Lycksele

Frontend Developer

NBI/Handelsakademin

Vill du designa och utveckla effektiva och funktionella webbplatser och webbapplikationer? Då är yrkesrollen Frontend Developer rätt för dig. Som Frontend Developer omvandlar du designkoncept och användarinteraktioner till kod, vilket gör att användarna kan interagera smidigt och intuitivt med webbapplikationen. Efter utbildningen kan du jobba som t ex webbutvecklare Frontend, Webbprogramerare eller Gränssnittsutvecklare.

Vad gör en Frontend Developer?

Som Frontend Developer är du en nyckelspelare i att skapa visuella och interaktiva digitala lösningar. Du omvandlar design och idéer till fungerande kod och säkerställer att webbplatser och applikationer är både användarvänliga och estetiskt tilltalande.

Rollen omfattar utveckling av responsiva gränssnitt, optimering för olika enheter och att lösa tekniska utmaningar för bästa prestanda. Med teknisk kompetens, kreativitet och god samarbetsförmåga bidrar du till att skapa framtidens digitala upplevelser. För att bli en framgångsrik Frontend Developer krävs det en kombination av tekniska och mjuka färdigheter samt förmågan att arbeta i team och samarbeta med andra utvecklare, designers och kunder.

Finns det en efterfrågan på FrontendDeveloper?

Efterfrågan på Frontend Developers är stark och fortsätter att växa i takt med att företag och organisationer satsar allt mer på digitala tjänster och användarupplevelser. I en digital värld där webbplatser och applikationer är centrala för både varumärken och affärer, är kompetensen att skapa responsiva, snabba och användarvänliga gränssnitt ovärderlig.

Både i Sverige och internationellt finns en stor efterfrågan på Frontend Developers som kan kombinera teknisk skicklighet med kreativ designförståelse. Branscher inom e-handel, tech, finans och media söker ständigt nya talanger som kan skapa moderna digitala lösningar och bidra till innovation och affärsutveckling.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Avancerad webbutveckling med moderna tekniker
Du behärskar de senaste verktygen och teknikerna inom HTML, CSS och JavaScript – och kan skapa responsiva, tillgängliga och snabba webbapplikationer som möter både användarnas och företagens krav.

Arbete i agila team och verkliga projekt
Med praktisk erfarenhet från LIA och projektarbete har du kompetens att arbeta effektivt i agila utvecklingsteam, där samarbete, problemlösning och leverans i tid är nyckeln till framgång.

UX och användarcentrerad design
Du skapar användarvänliga och engagerande gränssnitt genom att kombinera designförståelse med teknisk kompetens – alltid med fokus på målgrupper, beteende och affärsnytta.

Systemintegration och API-hantering
Du kan integrera tredjepartslösningar, hantera API:er och säkerställa att frontend och backend samverkar smidigt – en kompetens som efterfrågas starkt på arbetsmarknaden.

Helhetsförståelse för digitala affärer
Utöver tekniska färdigheter får du insikt i hur webbutveckling stödjer affärsmål och marknadsföring. Du lär dig planera, optimera och analysera digitala lösningar med både teknik och affär i fokus.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 24 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen.  Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

 

”Det bästa är när polletten trillar ner” – David om att undervisa Frontend

Vad krävs för att lyckas som utvecklare – och hur ser vägen dit ut? Vi har pratat med David Andersson, utbildare på vår utbildning Frontend Developer och IT-lärare på ZoCom. Han berättar om vardagen i klassrummet, vikten av att våga testa sig fram och varför frontendutbildningen är ett smart steg för dig som vill jobba praktiskt med programmering.

Berätta lite om dig själv – vad är din bakgrund och vad arbetar du med idag?
Jag heter David Andersson och är utbildad Civilingenjör inom datateknik. Min bakgrund är inom systemutveckling med fokus på webb. Idag arbetar jag som IT-lärare och konsult på ZoCom, där jag framför allt undervisar inom frontendutveckling.

Vad tycker du är mest givande med att undervisa på just det här programmet?
Det mest givande är att följa de studerandes utveckling – att se när polletten trillar ner och de får sitt genombrott.

"Det är en härlig känsla att få dela med sig av sin kunskap och bidra till att andra växer."

Vilka färdigheter gör de studerande attraktiva på arbetsmarknaden?
De lär sig traditionell frontendutveckling, JavaScript, UX-design och även lite backend. Fokus ligger på att bygga hemsidor och arbeta i moderna ramverk som React. Men det viktigaste är kanske att de tränas i problemlösning och att snabbt kunna ta till sig ny kunskap – något som är ovärderligt i den här branschen.

Vad tycker du är viktigt att kunna utöver den tekniska kunskapen?
Den sociala biten. Att arbeta i grupp, att kommunicera och att jobba enligt moderna och agila arbetsmetoder. Tekniken i all ära - men det är samspelet med andra som ofta avgör hur duktig du blir.

Hur säkerställer ni att utbildningen är relevant för arbetslivet?
Vi följer en kursplan som är framtagen i samråd med ledningsgruppen och branschen – det är grunden i allt. Utifrån den fyller jag kursen med innehåll som speglar verkligheten. Genom dialog med mina kollegor på ZoCom håller jag mig uppdaterad om vad som faktiskt används ute i arbetslivet just nu, och det tar jag med mig in i undervisningen. Det gör att de studerande får med sig kunskap och verktyg som är direkt relevanta för deras framtida jobb.

Hur ser du på arbetsmarknaden framöver?
Arbetsmarknaden förändras snabbt, men behovet av utvecklare består. Utbildningen är anpassad efter vad företagen behöver just nu. Jag har alltid med det perspektivet i min undervisning – vad de faktiskt ska känna till och kunna använda ute i arbetslivet.

Vilka möjligheter ser du för de som går utbildningen?
Alla börjar som frontendutvecklare men kan senare gå åt olika håll – UX, backend, eller en bredare roll. Man kan jobba på konsultföretag eller inhouse på ett företag som en del av en IT-avdelning. När du arbetar inhouse får du ofta göra mer och komma närmare verksamheten, medan konsultrollen ger möjligheten att byta uppdrag, testa olika branscher och arbetsuppgifter, samt samla bredd.

Hur håller du dig uppdaterad och hur påverkar det undervisningen?
Jag följer branschnyheter, prenumererar på nyhetsbrev och har mycket utbyte med kollegor. Det jag lär mig tar jag med mig in i undervisningen – både direkt och när jag uppdaterar kursinnehållet.

Hur hjälper du de studerande att bygga den kompetens som efterfrågas?
Jag varvar teori med praktik och hjälper dem att nå sina kursmål. För att lyckas måste man lägga ner tid – det är en heltidsutbildning och kräver runt 40 timmar i veckan. Gör man inte det riskerar man att halka efter och få en svagare grund att stå på.

Vad gör en yrkeshögskoleutbildning till ett bra val för den som vill jobba med programmering?
Till skillnad från universitetet är det här en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det passar dig som vill arbeta praktiskt och har ett genuint intresse för programmering. Du får prova på mycket och jobba med häftiga projekt!

"Det här är en utbildning som förbereder dig direkt för yrkeslivet. Det är mycket praktik och fokus på att behärska ett hantverk.

Hur ser undervisningen ut rent praktiskt?
Det varierar mellan de olika kurserna men över lag skulle jag säga att upplägget är hands-on med mycket fokus på learning by doing. Ofta börjar vi med att jag som utbildare visar ett moment – det kan vara allt från att strukturera HTML till att arbeta i ett ramverk. Efter det får de studerande prova själva genom övningar. Det finns mycket tid för att öva, ställa frågor och arbeta praktiskt. Vissa delar kräver mer teori, men största delen av undervisningen bygger på att man testar sig fram och lär sig genom att göra.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att söka till utbildningen?
Det här är en utbildning för dig som vill bygga hemsidor – inte bara designa dem, utan verkligen förstå tekniken bakom. Det krävs att du är villig att lägga ner tiden och engagera dig. Vi lärare kan inte ge dig färdiga svar, men vi kan ge dig verktygen – resten handlar om att öva och lösa uppgifter på egen hand. Har du dessutom kämparglöd, eller "grit", då har du alla förutsättningar att lyckas. Även om arbetsmarknaden är svår just nu, är kompetensen du får efterfrågad – företag behöver utvecklare, och det kommer inte att förändras.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Data & IT

Inköp & Supply Management

NBI/Handelsakademin

Vill du hjälpa företag att göra kostnadseffektiva och mer hållbara inköp? Då är yrkesrollen Inköpare rätt för dig. Som inköpare säkerställer du att rätt produkter finns vid rätt tidpunkt, till rätt pris och av hög kvalitet. Efter utbildningen kan du jobba som t ex inköpare, inköpsassistent, kategoriansvarig, upphandlare.

Vad gör en Inköpare?

En inköpare spelar en nyckelroll i att säkerställa att företag får rätt varor och tjänster till rätt pris, vid rätt tidpunkt och med rätt kvalitet. Rollen omfattar allt ifrån leverantörsutvärdering, förhandlingar och att skapa långsiktiga hållbara relationer.

Som inköpare arbetar du både operativt och strategiskt – från att analysera marknaden och utveckla leverantörsrelationer till att driva hållbara och kostnadseffektiva affärer. Du förhandlar avtal, utvärderar leverantörer och skapar långsiktiga partnerskap för att säkerställa en stabil och konkurrenskraftig försörjningskedja.

För att trivas i rollen behöver du ha en analytisk och lösningsorienterad förmåga, vara affärsmässig och kommunikativ samt trivas i en dynamisk och nätverksintensiv miljö. Du behöver också kunna arbeta strukturerat, hantera komplexa processer och ha en god förståelse för inköpssystem och hållbarhetsaspekter. Drivkraft, nytänkande och förmågan att se möjligheter i en föränderlig marknad är avgörande för att skapa värde och trivas i rollen som inköpare.

Finns det en efterfrågan på Inköpare?

Efterfrågan på kvalificerade inköpare är hög i både privat och offentlig sektor. Med inköp som en av de största kostnadsposterna har rollen en direkt påverkan på både lönsamhet och hållbar utveckling. Generationsväxling, ökande krav på ansvarsfulla och cirkulära inköp samt strikta hållbarhetsmål skapar stora möjligheter för nyutbildade inköpare.

Yrket erbjuder en bred arbetsmarknad där kombinationen av affärsmässighet, analytisk förmåga och hållbarhetskompetens gör dig till en eftertraktad resurs. Företag och organisationer behöver inköpare som kan integrera social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i inköpsstrategier – från leverantörsval till riskhantering och kostnadsoptimering.

Arbetsmarknaden förutspår starka jobbmöjligheter för inköpare inom en rad olika branscher, från industri och handel till offentlig verksamhet. Med vårt omfattande nätverk och nära samarbete med näringslivet ger vi dig förutom kunskaper och färdigheter en direkt väg in i arbetslivet genom flera veckors praktik.

Vilken kompetens har jag efter utbildningen?

Helhetssyn på inköp och Supply Chain
Efter utbildningen har den studerande en bred förståelse för hur inköp påverkar och integreras i hela försörjningskedjan. De kan hantera inköpsprocessens alla steg – från behovsanalys till leverantörsuppföljning – och förstå hur inköpsstrategier bidrar till företagets lönsamhet. De kan även optimera informations- och materialflöden samt utveckla hållbara distributionslösningar.

Affärsmässighet och förhandlingsteknik
Den studerande kan genomföra affärsförhandlingar med fokus på långsiktig leverantörsutveckling och ekonomisk hållbarhet. De behärskar strategiskt inköpsarbete, inköpskalkylering och leverantörsbedömningar. Vidare har de kompetens inom offentlig upphandling och kan upprätta detaljerade kravspecifikationer som främjar hållbarhet och cirkulär ekonomi.

Digitala verktyg och automatisering inom inköp
Utbildningen ger kunskap om digitala verktyg och system som används för att optimera inköps- och logistikprocesser. Studerande lär sig hantera affärssystem, Excel och AI-tekniker för att förbättra inköpsbeslut och effektivisera processer. De kan inhämta och analysera data för att stödja beslutsfattande inom inköp och försörjningskedjan.

Hållbart och juridiskt inköpsarbete
Den studerande kan identifiera och minimera hållbarhetsrisker i inköpsprocessen och tillämpa strategier för socialt och miljömässigt ansvarstagande. De har kunskap om grön upphandling, hållbarhetskrav och juridiska regelverk, inklusive Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Dessutom kan de bedöma risker utifrån kvalitetsstandarder och livscykelkostnader.

Projektledning och kommunikation
Efter utbildningen kan den studerande planera, genomföra och följa upp projekt inom inköp och logistik. De har utvecklat stark problemlösningsförmåga och kan arbeta både självständigt och i team. Dessutom har de god språklig förmåga i både svenska och engelska, vilket gör dem väl förberedda för att kommunicera effektivt i en global affärsmiljö.

Hur ser upplägget ut för utbildningen?

Utbildningen är en schemalagd heltidsutbildning som kombinerar teori med 27 veckors praktik i arbetslivet. 2-3 dagar per vecka genomförs lärarledd undervisning på skolan eller online vilket kan variera något mellan kurserna. Övrig tid förväntas du delta aktivt i projekt- och grupparbeten, gästföreläsningar mm. Totalt behöver du lägga ca 40 timmar per vecka på dina studier. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

I Luleå är utbildningen en schemalagd distansutbildning på heltid med undervisning online 2-3 dagar i veckan. Utöver detta genomförs 2-4 fysiska träffar på plats under hela utbildningsperioden, varav en träff sker vi examen.

Hur är utbildningen förankrad med arbetslivet?

På NBI/Handelsakademin samarbetar vi med ett brett nätverk av företag för att ge våra studerande en verklighetsnära och relevant utbildning. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med branschen. Representanter från arbetslivet arbetar aktivt i en ledningsgrupp för varje utbildning samt företag tar emot studerande på LIA (Lärande i Arbete) så att du får tillämpa dina kunskaper i skarpt läge. Detta gör att du är väl förberedd för yrkesrollen och din framtida karriär.

Mer information och kontakt

För frågor, anmälan eller mer information – läs mer på respektive utbildning eller skicka en intresseanmälan. Du får genom en intresseanmälan direkt kontakt med utbildningsansvarig som återupptar kontakten via mail eller telefon inom kort.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
425 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
Malmö kommun