SIH bild

SIH

SIH genomför ekonomiska yrkeshögskoleutbildningar samt uppdragsutbildningar med internationellt fokus. Vi är en mindre och personligare skola och bedriver idag flera utbildningar på 3 olika orter i Sverige samt även på distans.

Studenterna har nära kontakt med lärare och skolledning. Vilket ger stora möjligheter för alla att påverka!

Vi erbjuder behovsanpassade utbildningar av stort strategiskt värde som för deltagaren innebär ett steg i karriären!

Hållbarhetscontroller CSRD

SIH

Utbildningen Hållbarhetscontroller CSRD passar dig som vill bidra till hållbara affärsmodeller och utveckla organisationens arbete utifrån Agenda 2030 och ger dig kunskaper och praktiska färdigheter i att upprätta hållbarhetsrapporter enligt internationella ramverk och lagkrav, samt att kommunicera företagets hållbarhetsarbete på ett tydligt och engagerande sätt.

Om. kursen

Kursen ger dig kunskaper om hur hållbarhetsarbete integreras i en verksamhet – från att göra en väsentlighetsanalys och utforma en hållbar affärsmodell till att kommunicera företagets hållbarhetsarbete internt och externt. Du lär dig om hur hållbarhetsrapportering kan användas som ett verktyg för att utveckla företagets arbete med miljö, arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter och antikorruption, och hur det kan bidra till affärsutveckling och långsiktig lönsamhet.

Under utbildningen lär du dig också att fatta beslut om lämpliga kommunikationskanaler, skapa intressentdialoger och utforma rapportering som är tydlig, relevant och engagerande. Du får praktisk förståelse för hur hållbarhetsdata samlas in, analyseras och används för att driva förbättringar i verksamheten.

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete som Hållbarhetscontroller. Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:

• Styra och utveckla en organisations hållbarhetsarbete

• Kunna arbeta operativt med hållbarhetsrapportering och redovisning med tillämpning av ramverk, inkl. ansvar för insamling och hantering av data

• Kommunicera en organisations hållbarhetsarbete

• Följa och tillämpa lagstiftning, konventioner och standarder

• Kunna arbeta som hållbarhetscontroller utifrån CSRD, ESRS och SFDR

Utbildningen är på distans och 28 veckor lång och en studietakt på 50%.

Utbildningsstart
Påbörjad (Höstterminen 2025)
2026-01-19
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
2026-10-16
Studietakt
100%
YH poäng
70 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2026-01-01
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS

Ansvarsfull handel och hållbara leverantörskedjor (CSDDD)

SIH

Den här kursen är för dig som vill utveckla och förnya dina kunskaper för att kunna bedriva affärsdriven, ansvarsfull handel som bygger på hållbara beslut med målet att motverka negativ påverkan på mänskliga rättigheter, klimat och miljö.

Denna distansutbildning, undervisning 3 timmar per vecka under 16 veckor och förkunskapskrav är yrkeslivserfarenhet minst 1 år på heltid, med dokumenterad yrkeserfarenhet inom inköp, upphandling, logistik eller inom hållbarhet.

Om kursen

Du får lära dig hur företag kan arbeta ansvarsfullt och hållbart genom hela leverantörskedjan och du får kunskap om hur hållbarhetsdirektiv som mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, samhällsansvar och ekonomisk medvetenhet integreras i verksamheten för att säkerställa att företaget visar tillbörlig aktsamhet (due diligence).

Vi går igenom hur produktion kan ske under rättvisa förhållanden, hur naturresurser bevaras och hur företag kan bidra till hållbar utveckling och välfärd i länder som är involverade i tillverkning och distribution.

Kursen ger dig insikt i hur ESG används för att analysera företags påverkan på miljö, samhälle och medarbetare, samt hur företag kan styras för att minska negativ miljömässig och social påverkan. Du får även lära dig att planera kostnadseffektiva och miljömedvetna transportlösningar. Genom praktiska case och uppgifter lär du dig identifiera och hantera risker kopplade till mänskliga rättigheter, miljö och korruption, samt hur ansvarsfull handel och hållbara leverantörskedjor bidrar till långsiktigt hållbara affärsmodeller.

Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:

  • Självständigt eller i samverkan med andra utverka hållbarhetsstrategier: Kompetens i att utveckla och implementera strategier för ansvarsfull handel och hållbara leverantörskedjor.
  • Leda och koordinera arbete med ansvarsfull handel och hållbara leverantörskedjor.
  • Kommunicera betydelsen av hållbarhetsåtgärder och förespråka för dess viktighet.
  • Kunna integrera hållbarhet i affärsbeslut: Förmåga att integrera hållbarhetsaspekter i affärsbeslut och verksamhetsstrategier.
  • Samverka för hållbarhetsmål: Kompetens i att samarbeta med olika aktörer för att uppnå gemensamma hållbarhetsmål.
  • Att kontinuerligt utvärdera och förbättra hållbarhetsåtgärder inom handel och leverantörskedjor.
Utbildningsstart
2026-01-26
Utbildningsslut
2026-05-15
Studietakt
50%
YH poäng
40 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2026-01-01
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS

Content marketing

SIH

Om kursen

I den här kursen får du både praktiska och strategiska kunskaper för att planera, producera och optimera marknadskommunikation i digitala kanaler.

Du får lära dig att skapa innehåll som är anpassat för olika målgrupper och digitala plattformar, att arbeta med storytelling och konceptutveckling – från idé till färdig produktion. Du får även lära dig att producera innehåll i form av video, ljud, text och bild samt att använda publicerings- och redigeringsverktyg för olika digitala kanaler.

Du får grunderna i SEO, sökordsanalys och analys av sökbeteende, och lär dig hur du kan mäta och följa upp marknadsinsatser med hjälp av analysverktyg och AI.

Vi går även igenom hur digital marknadsföring kan bidra till hållbar utveckling genom att minska behovet av fysiskt material och transporter. Du får även förståelse för hur kommunikation kan användas för att påverka mottagare och skapa värde. 

Efter kursen har du kompetens att arbeta strategiskt med digital marknadsföring och skapa innehåll som stärker varumärken och når ut på ett effektivt sätt.

Utbildningens mål

• Kunna producera rörlig media för digitala kanaler

• Anpassa kommunikation och innehåll i syfte att öka synlighet i sökmotorer

• Analysera och optimera innehåll med relevanta  digitala verktyg (tillämpbar AI) 

• Producera kanal- och målgruppsanpassade texter och innehåll 

• Arbeta strategiskt och producera hållbart innehåll för digitala kanaler

Det här är en kurs för dig som vill vidareutbilda dig inom marknadsföring. Kursen är på distans, 3 utbildningstimmar per vecka under 18 veckor och riktar sig till dig som har dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.

Utbildningsstart
2026-01-26
Utbildningsslut
2026-05-29
Studietakt
50%
YH poäng
45 YH-poäng (ca. 0.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2026-01-06
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS

Growth marketing

SIH

Vill du ta nästa steg i din karriär och utveckla din kompetens inom datadriven marknadsföring?

Om kursen

I kursen Growth Marketing får du de verktyg och metoder som behövs för att förstå dina kunder och skapa värdeskapande kommunikation som ger resultat. Du kommer att utveckla ett metodiskt, kreativt och resultatinriktat arbetssätt som bygger på analys och insikter.

Du får lära dig att använda digitala verktyg och system för att samla in och analysera data, exempelvis Google Tag Manager, Google Analytics 4, CRM-system, BigQuery och Supermetrics. Du får kunskap i att skapa marknadsstrategier och att mäta, analysera och optimera marknadsaktiviteter för att driva tillväxt. Du får även praktisk erfarenhet av konverteringsoptimering, som att förbättra landningssidor och appar, genomföra A/B-tester och identifiera nya möjligheter med hjälp av data och kreativitet.

Kursen ger dig insikt i digital affärsutveckling och hur ny teknik kan användas för att skapa lönsamhet och tillväxt. Du lär dig förstå användarnas beteende och behov under hela kundresan i olika kanaler (omnichannel), samt grunderna i användarundersökningar. Dessutom diskuteras hur digital marknadsföring kan bidra till en mer hållbar utveckling genom att ersätta resurskrävande, traditionell marknadsföring. Du får även med dig hur värdeladdad kommunikation kan användas för att påverka mottagare och främja etisk och social hållbarhet.

Efter kursen har du kompetens att arbeta med datadriven marknadsföring och affärsutveckling som bidrar till både tillväxt och hållbarhet.

Utbildningens mål

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete inom Growth marketing. Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:

  • Arbeta datadrivet med CRM för att driva lönsamhet och tillväxt
  • Arbeta i relevanta plattformar, verktyg och system
  • Arbeta med growth genom ett metodiskt arbetssätt
  • Implementera ett ”growth mindset” i en organisation
  • Producera socialt- och miljömässigt hållbara marknadsföringsbudskap
  • Skapa en datadriven marknadsstrategi

Kursen är en mycket efterfrågad distansutbildning på 16 veckor, undervisning 3 timmer per vecka, och riktar sig till dig som har dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.

Utbildningsstart
2026-01-26
Utbildningsslut
2026-05-15
Studietakt
50%
YH poäng
40 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2026-01-01
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS

Hyperpersonalisering

SIH

Hyperpersonalisering är en kurs som ger dig praktiska färdigheter i att använda AI och dataanalys för att genomföra skräddarsydd marknadsföring i realtid.

Om kursen

I kursen Hyperpersonalisering lär du dig att använda AI, maskininlärning och dataanalys för att skapa individanpassade kundupplevelser i realtid. Du får kunskap och praktiska verktyg för att designa och genomföra riktade marknadsföringsinsatser som stärker kundlojalitet och ökar konverteringar.

Vi kombinerar teori och praktiska moment, där du lär dig att samla in och analysera kunddata, förutse kundbeteenden och anpassa erbjudanden, produkter och budskap i olika digitala kanaler. Du arbetar med verktyg som Google Analytics, CRM-system och AI-baserade plattformar för att skapa kampanjer som är skräddarsydda för varje mottagare.

Kursen ger dig även förståelse för juridik och etik i datahantering, inklusive regelverk som GDPR och ePrivacy Directive, så att du kan arbeta ansvarsfullt med kunddata. Genom praktiska övningar lär du dig att planera, mäta och optimera hyperpersonaliserade kampanjer med hjälp av KPI:er och realtidsdata.

Kursen är för dig som vill utveckla din kompetens inom den allra senaste tekniken i digital marknadsföring och skapa kommunikation som gör skillnad på riktigt.

Utbildningen syftar till att ge en god kompetens för praktiskt och självständigt arbete inom Growth marketing.

Utbildningen är på 16 veckor med undervisning 3 timmar per vecka och för dig som har dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.

Efter fullgjord utbildning har du kompetenser att:

  • Arbeta datadrivet med CRM för att driva lönsamhet och tillväxt
  • Arbeta i relevanta plattformar, verktyg och system
  • Arbeta med growth genom ett metodiskt arbetssätt
  • Implementera ett ”growth mindset” i en organisation
  • Producera socialt- och miljömässigt hållbara marknadsföringsbudskap
  • Skapa en datadriven marknadsstrategi

 

Utbildningsstart
2026-01-26
Utbildningsslut
2026-05-15
Studietakt
50%
YH poäng
40 YH-poäng (ca. 0.4 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2026-01-01
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS