Content marketing bild

Content marketing

Om kursen

I den här kursen får du både praktiska och strategiska kunskaper för att planera, producera och optimera marknadskommunikation i digitala kanaler.

Du får lära dig att skapa innehåll som är anpassat för olika målgrupper och digitala plattformar, att arbeta med storytelling och konceptutveckling – från idé till färdig produktion. Du får även lära dig att producera innehåll i form av video, ljud, text och bild samt att använda publicerings- och redigeringsverktyg för olika digitala kanaler.

Du får grunderna i SEO, sökordsanalys och analys av sökbeteende, och lär dig hur du kan mäta och följa upp marknadsinsatser med hjälp av analysverktyg och AI.

Vi går även igenom hur digital marknadsföring kan bidra till hållbar utveckling genom att minska behovet av fysiskt material och transporter. Du får även förståelse för hur kommunikation kan användas för att påverka mottagare och skapa värde. 

Efter kursen har du kompetens att arbeta strategiskt med digital marknadsföring och skapa innehåll som stärker varumärken och når ut på ett effektivt sätt.

Utbildningens mål

• Kunna producera rörlig media för digitala kanaler

• Anpassa kommunikation och innehåll i syfte att öka synlighet i sökmotorer

• Analysera och optimera innehåll med relevanta  digitala verktyg (tillämpbar AI) 

• Producera kanal- och målgruppsanpassade texter och innehåll 

• Arbeta strategiskt och producera hållbart innehåll för digitala kanaler

Det här är en kurs för dig som vill vidareutbilda dig inom marknadsföring. Kursen är på distans, 3 utbildningstimmar per vecka under 18 veckor och riktar sig till dig som har dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation omfattande minst ett år på heltid.