Juridik
Juridiska arbetsuppgifter finns så gott som i alla branscher. De som jobbar inom yrkesområde Juridik analyserar och löser diverse juridiska frågor och ser till att regler och lagar följs. Arbete inom juridik kan bland annat handla om domstolsarbete, affärsjuridik, skatterätt, familjerätt eller andra områden där parter skall förhandlas, uppgifter granskas eller att upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.
Kursen NIS2 & CER – skydd och motståndskraft i kritiska verksamheter ger dig en stor förståelse för hur direktiven påverkar olika typer av verksamheter och hur man identifierar vad som är relevant i den egna organisationen.
Kursen ger dig fördjupad kunskap om EU-direktiven NIS2 och CER samt hur dessa implementeras i Sverige via den nya cybersäkerhetslagen och rustar dig inför det nya europeiska säkerhetslandskapet.
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och har minst sex månaders erfarenhet av informationssäkerhetsrelaterade frågor, till exempel IT-säkerhetsspecialister, säkerhetssamordnare eller som arbetar med skydd av kritisk infrastruktur.
Kursen pågår under 12 veckor på deltid och distans, digitala föreläsningar på kvällstid, 30 yhp.
Kontakt
Sohail Hasware,
Utbildningsledare för Cyber Security Specialist (f.d. IT-Säkerhetsspecialist)
070-200 93 90
En dokumentcontroller/registrator anställs inom kommunal, regional och statlig verksamhet. Huvuduppgiften är att upprätthålla de krav som ställs avseende insyn i den offentliga verksamheten.
Yrkesrollen professionaliseras
Utbildningen ska tillgodose en växande efterfrågan på specialistkompetens inom dokument- och informationshantering inom offentlig sektor. Registratorsfunktionen syftar i första hand till att upprätthålla de insynskrav som ställs på offentlig verksamhet. Digitaliseringen ställer högre krav för att insynskraven ska kunna uppnås. Digitaliseringen innebär att informationen ändrar karaktär och att mängden information växer kraftigt. Det är en både kvalitativ och kvantitativ förändring som innebär att den traditionella registratorsrollen är i förändring och allt oftare benämns dokumentcontroller.
Arbetsuppgifter för en registrator:
Efter utbildningen ska du ha kompetenser för att:
Behörighet
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan samt Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
Vår YH-utbildning till fastighetsförvaltare förbereder dig på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare. Det råder en stor efterfrågan på modern och nytänkande kompetens.
Arbetsuppgifterna som fastighetsförvaltare kan variera från ekonomiansvar till planering av fastighetens underhåll samt kommande reparationer. Det krävs god kunskap inom flera kompetensområden och med vår utbildning till fastighetsförvaltare förbereds du på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare.
Newtons YH-utbildning inom fastighetsförvaltning är utformad efter de kompetenskrav som företag idag efterfrågar och ger dig de teoretiska kunskaper som krävs samt möjligheten att omsätta dina kunskaper under tre praktikperioder.
Du får kombinera de teoretiska delarna med praktik, vilket ger dig ökad förståelse för de teoretiska delarna samt en gyllene chans att testa dina kunskaper i arbetslivet.
Att studera på yrkeshögskola ger både erfarenhet och kompetens – en ovärderlig kombination när du ska inleda din karriär inom fastighetsförvaltning.
Särskilda förkunskaper som krävs:
Efterfrågan av internationella inköpare ökar för varje år. En av anledningarna till detta är att inköpare måste kunna ta fram strategier och underlag för inköp av varor utifrån just omvärldens efterfrågan och trender. Som inköpare måste du även behärska alla steg i inköpsprocessen och kunna arbeta med både operativa och taktiska inköpsfrågor, så som leverantörsbedömningar, inköpsutveckling och affärsförhandlingar.
I utbildningen ingår LiA (praktik) i 24 veckor.
Efter fullgjord utbildning ska du kunna arbeta som:
Förkunskapskraven är:
Du uppfyller också förkunskapskraven om du förvärvat motsvarande kunskaper genom yrkeserfarenhet eller andra studier (t.ex. utomlands). Kontakta oss om du är osäker på om din utbildning och/eller yrkeserfarenhet uppfyller kraven.
Satsa på en het dubbelkompetens inom försäljning och marknadsföring!
Efterfrågan på affärsinriktade och drivna säljare- och marknadsförare med internationell kompetens ökar ständigt, detta då allt fler företag väljer att ta klivet mot nya marknader. Yrkesrollen innebär en spännande mix av business och marknadsföring med inriktning mot internationella insatser.
Om utbildningen
Denna Yh-utbildning ger dig både praktiska och teoretiska kunskaper inom internationell handel mellan länder. Du kommer ha tillräckligt med kunskap för att självständigt planera och genomföra marknadsförings- och försäljningsinsatser på en global marknad. Utbildningen har en internationellt fokus, men de kunskaper du får inom marknadskommunikation, förhandlingsteknik och säljplanering är applicerbara inom vilken bransch som helst, både i Sverige och utomlands.
Yh-utbildningen är två år lång och utgörs av både teori och praktik, där exempelvis övningar och projektarbeten ingår. En tredjedel av utbildningstiden tillbringar du ute i arbetslivet på så kallad Lärande i arbete (LIA). För att du ska hinna få ett starkt fäste på din praktik innehåller utbildningen två längre, sammanhängande LIA-perioder. Du väljer själv om du vill förlägga din LIA i Sverige eller utomlands, eller både och.
__________________________________________
Efter examen kan du arbeta som exempelvis: