Juridik
Juridiska arbetsuppgifter finns så gott som i alla branscher. De som jobbar inom yrkesområde Juridik analyserar och löser diverse juridiska frågor och ser till att regler och lagar följs. Arbete inom juridik kan bland annat handla om domstolsarbete, affärsjuridik, skatterätt, familjerätt eller andra områden där parter skall förhandlas, uppgifter granskas eller att upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.
Behovet av specialister inom lön ökar. Det råder brist på personer med hög kompetens inom området och många företag har idag svårt att rekrytera. Jobben finns inom alla branscher, hos små och stora företag, privata och offentliga arbetsgivare samt bemanningsföretag.
Den moderna löneprocessen i kombination med allt-mer komplexa lagar och regler och ökad globalisering, ställer ökade krav på löneyrket. IT-utveckling med system där man själv registrerar och hittar uppgifter, är ett exempel på hur rollen har moderniserats.
Utbildningen förbereder dig för den moderna rollen som lönespecialist där man hanterar hela flöden av data, från lön till avstämning, såväl som att ha kompetens i ärenden gällande pensioner och försäkringar. Du lär dig att tolka och tillämpa arbetsrättsliga lagar samt att arbeta i olika löneoch redovisningssystem och att hantera Excel. Engelska inom yrkesområdet är en övergripande del i hela utbildningen.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att:
Krav på särskilda förkunskaper - minst betyget E/G/3 i följande kurser:
Frågor?
Kontakta Anna Sjöström
031-724 66 08
Sverige är i högsta grad beroende av export och import. Området är komplext och flera myndigheters olika krav och regelverk måste följas. Behovet av personal med kompetens i tullfrågor är mycket stort i näringslivet och ökar ständigt.
Flödet av varor mellan länder kontrolleras av det svenska Tullverket och deras utländska motsvarigheter och varuflödet ska ske enligt gällande regler. Att ha en välutvecklad process för tullhantering är därför avgörande för alla företag som arbetar med internationell handel.
Nya regelverk, omprövning av tillstånd, krav på effektivare hantering av tulldeklarationer och integration av tullsystem länder emellan bidrar till en ökad efterfrågan av personer med tullkompetens. Även den ökande världshandeln bidrar till att fler företag behöver ha personal med tullkompetens för att säkerställa att man följer gällande lagar och regler. Den framtida arbetsmarknaden är därför mycket ljus för personer med utbildning inom området.
Denna utbildning ger dig som studerande heltäckande kompetens för att kunna arbeta inom alla kunskapsgrenar inom tullområdet t ex import, export, tullförfaranden med ekonomisk verkan, tullvärde, klassificering av varor, ursprungshantering och transiteringar. Du kommer att kunna arbeta i samtliga steg i tullproceduren och du kommer även ha kompetens att jobba med egenkontroll och utvecklingsfrågor inom området.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser för att:
Krav på särskilda förkunskaper - Godkända betyg (minst E/G/3) i:
Frågor?
Kontakta Anna Sjöström
031-724 66 08
Vill du jobba med bokföring och ekonomisk redovisning? Utbildningen till Redovisningsekonom med löneadministration dig kompetens i rollen som t ex redovisningsekonom, ekonomiassistent eller löneadministratör.
Utbildningen Redovisningsekonom med löneadministration vänder sig till dig som trivs med att arbeta i en miljö med stor och varierande kontaktyta, både inom och utanför verksamheten. Det passar dig som är strukturerad och noggrann samt har förmågan att se saker ur olika perspektiv.
En redovisningsekonom arbetar med bokföring och ekonomisk redovisning i företag eller andra typer av verksamheter. Ditt ansvar är att att se till att arbetsgivaravgifter, skatter och moms redovisas korrekt och betalas i rätt tid. Du kommer också att hantera alla in- och utbetalningar samt delta i arbetet med bokslut och årsredovisning.
Ibland deltar redovisningsekonomen i budgetarbetet och gör beräkningar av hur stora intäkter och utgifter för en viss tidsperiod bör vara för att nå lönsamhetsmålen.
Yrkesroller efter utbildningen
Dina möjligheter till jobb
Dina chanser att få jobb är goda. Det görs flera stora infrastruktursatsningar i Västsverige och Sverige i stort under kommande år och behovet av utbildade ingenjörer med BIM-kompetens ökar.
Läs mer om branschens behov av arbetskraft på nbi-handelsakademin.se.
Värdefull praktik på företag (LiA)
Genom dina praktikperioder (10 + 12 v) ute på företag får du möjlighet att skapa goda relationer och få värdefull praktisk erfarenhet. NBI/Handelsakademin kan tipsa om LiA-företag, men du tar själv kontakt med företaget och säljer in dig.
Läs mer om våra partnerföretag på nbi-handelsakademin.se.
Ansökan - såhär går det till
Ansökan görs via nbi-handelsakademin.se. På utbildningens sida finns länk till yh-antagning där du registrerar dig och gör din ansökan, och vi guidar dig genom hela processen. Det är viktigt att du lämnar in din ansökan i tid även om du väntar på betyg/intyg - du kan komplettera senare.
Läs mer om ansökan på nbi-handelsakademin.se/ansokan.
Studieform och upplägg
85 veckor/2 år. Detta är en heltidsutbildning på dagtid som kräver din närvaro vid schemalagd undervisning på skolan och online, 2-3 dagar per vecka. Övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget
Läs mer om vår pedagogiska modell på nbi-handelsakademin.se
Förkunskaper
Gymnasieexamen samt:
- Lägst betyg E i Engelska 6
- Lägst betyg E i Matematik 2
- Lägst betyg E i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.
Om du inte har examen och rätt betyg, kan du ändå vara behörig utifrån s.k. reell kompetens. Den kan du ha fått genom t.ex. arbetslivserfarenhet eller annan utbildning.
Utbildningens innehåll
Kontakta oss gärna, eller läs mer på
www.nbi-handelsakademin.se
Utveckla framtidens hus! Gå en skräddarsydd YH-utbildning mot en bransch som drar åt både grön utveckling och samhällsbyggnad. Vill du ha ett varierat arbete och vara med och skapa affärsmässig och långsiktig förvaltning?
Komplex och utvecklande roll
Som fastighetsförvaltare har du det övergripande ansvaret för förvaltningen av en eller flera fastigheter samt ofta också personal. Du förvaltar, utvecklar och förädlar fastighetsbeståndet, leder och samordnar arbetet, du är kundorienterad och har god förståelse för sambanden mellan kostnader och intäkter. Då rollen kan se olika ut beroende på arbetsplats behövs en bred kompetens inom många olika kunskapsområden. En kompetens som branschen starkt efterfrågar.
Brist på personal i branschen
Fastighetsbranschen är under stark utveckling vilket skapar behov av färsk och modern kompetens. Utredningar pekar på ett mycket stort rekryteringsbehov av fastighetsförvaltare, främst till följd av pensionsavgångar, nyetableringar och nya lagar och kunskapskrav i branschen. Den nationella efterfrågan är stor vilket gör det möjligt att snabbt komma ut i arbete, både på din egen hemort och i övriga Sverige.
Bred YH-utbildning varvad med praktik
Rollen som fastighetsförvaltare är komplex. Du läser därför en lång rad olika kurser – från ekonomi med fastighetsinriktning till kommunikation, IT, fastighetsjuridik, ledarskap, fastighetsteknik och miljöhantering. Samverkan med branschen under studietiden är avgörande för hela utbildningen. Genom din LIA (lärande i arbete) knyter du tidigt kontakter med yrkesverksamma i branschen och skaffar dig erfarenhet och kunskap som ofta leder till jobb direkt efter avslutad YH-utbildning.
Det är viktigt att du som förvaltare behärskar Excel. Därför får du under hela din utbildning hos oss fri tillgång till Learnesys onlinekurs i Excel.
Omväxlande jobb med flexibilitet
Att jobba som fastighetsförvaltare passar dig som vill ha ett omväxlande och flexibelt yrke där kontakt med människor i branschen är en stor del av vardagen. För att lyckas i rollen bör du också vara noggrann, kvalitetsmedveten och ha ett öga för service och att vilja bygga nya, men också vårda nuvarande kundrelationer. Då branschen innefattar både bostäder, kontor och kommersiella fastigheter finns många vägar att välja i ditt framtida yrkesliv.
Efter utbildningen har du kompetenser för att:
Kontakt
Björn Egertz
Utbildningsledare
070-336 54 80
Efterfrågan av internationella inköpare ökar för varje år. En av anledningarna till detta är att inköpare måste kunna ta fram strategier och underlag för inköp av varor utifrån just omvärldens efterfrågan och trender. Som inköpare måste du även behärska alla steg i inköpsprocessen och kunna arbeta med både operativa och taktiska inköpsfrågor, så som leverantörsbedömningar, inköpsutveckling och affärsförhandlingar.
I utbildningen ingår LiA (praktik) i 24 veckor.
Efter fullgjord utbildning ska du kunna arbeta som:
Förkunskapskraven är:
Du uppfyller också förkunskapskraven om du förvärvat motsvarande kunskaper genom yrkeserfarenhet eller andra studier (t.ex. utomlands). Kontakta oss om du är osäker på om din utbildning och/eller yrkeserfarenhet uppfyller kraven.