Juridik
Juridiska arbetsuppgifter finns så gott som i alla branscher. De som jobbar inom yrkesområde Juridik analyserar och löser diverse juridiska frågor och ser till att regler och lagar följs. Arbete inom juridik kan bland annat handla om domstolsarbete, affärsjuridik, skatterätt, familjerätt eller andra områden där parter skall förhandlas, uppgifter granskas eller att upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.
Vår YH-utbildning till fastighetsförvaltare förbereder dig på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare. Det råder en stor efterfrågan på modern och nytänkande kompetens.
Arbetsuppgifterna som fastighetsförvaltare kan variera från ekonomiansvar till planering av fastighetens underhåll samt kommande reparationer. Det krävs god kunskap inom flera kompetensområden och med vår utbildning till fastighetsförvaltare förbereds du på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare.
Newtons YH-utbildning inom fastighetsförvaltning är utformad efter de kompetenskrav som företag idag efterfrågar och ger dig de teoretiska kunskaper som krävs samt möjligheten att omsätta dina kunskaper under tre praktikperioder.
Du får kombinera de teoretiska delarna med praktik, vilket ger dig ökad förståelse för de teoretiska delarna samt en gyllene chans att testa dina kunskaper i arbetslivet.
Att studera på yrkeshögskola ger både erfarenhet och kompetens – en ovärderlig kombination när du ska inleda din karriär inom fastighetsförvaltning.
Särskilda förkunskaper som krävs:
Drömmer du om att jobba med båtar i skärgården? Då har vi en unik utbildning för just dig!
Skulle du vilja driva ditt egna skärgårdsföretag eller söka anställning inom fisket, RIB charter, taxibåtar, jobba för båttillverkare, båtsäljare, testbåtar, elbåtar, tångodling, hummerfiske, upplevelseturer som däcksman eller liknande?
Vår ettåriga YH-utbildning är inriktad på den mindre sjöfarten och dess speciella utmaningar. Denna Skärgårdsentreprenörsutbildning ger dig en gedigen grund att stå på och genom dess unika mix av teori och praktik så gör den dig väl förberedd för arbetsmarknaden.
Fartyg- och Maskinbefäl klass 8 - Skärgårdsentreprenör ger dig det som krävs för att kunna arbeta yrkesmässigt inom den mindre sjöfarten, den praktiska färdighet och den fördjupningskunskap som efterfrågas av branschen.
Transportstyrelsens regler kräver minst Fartygsbefälsexamen kl. 8 för yrkesfartyg i inre fart. Vid maskinstyrka över 405 kW krävs Maskinbefälsexamen kl. 8. Om fartyget kan göra mer än 35 knop krävs utbildningen Handhavande av snabba fartyg.
Arbetsmarknaden anställer inte någon som saknar praktisk kunskap om tilläggning, förtöjning och allmän båtvana. Detta är svårt att skaffa sig om du inte äger båt. Om fartyget man söker jobb på jobbar med någon form av turism, vilket är mycket vanligt, så är även servicekunskap nödvändig.
I dagens snabba teknikskifte är det också viktigt med framtidssäkrad kunskap inte bara om nuvarande teknik utan även kännedom om framtida drivmedel och hållbar utveckling. Det finns ingen annan utbildning som under samma korta tid ger eleven det den behöver för sin yrkesroll som skeppare på mindre fartyg i inre fart nu och i framtiden. Den förhållandevis korta studietiden är en perfekt språngbräda för den som vill bli anställd eller starta eget.
Transportföretagens riksrapport talar om "Utmanande personalbrist i sjöfartsbranschen" och ett behov av minst 800 personer de närmsta 5 åren.
Läkarintyg för Sjöfolk
Det krävs ett godkänt läkarintyg för sjöfolk för att kunna bli antagen. Du ansvarar själv för erhållandet av ett sådant och detta skall bifogas ansökan eller så snart som möjligt efter ansökan. Läkarintyg för sjöfolk/Medical certificate for seafarers intygar att du har den syn, hörsel samt färgseende som krävs för yrket. Undersökningen måste vara gjord av en, enligt Transportstyrelsen, behörig läkare och intyget får inte vara äldre än fyra år och du måste vara lägst 18 år. Mer info om kravet finns här >>
Utbildningen ingår i Yrkeshögskolans utbud och är statligt finansierad därmed kostnadsfri för dig som elev. Du kan söka studiemedel av CSN. Utbildningen är på heltid, vissa delar kan dock ske på distans.
Som redovisningsekonom arbetar du med den ekonomiska informationen som behövs för beslutsfattande i företag och organisationer. Du arbetar löpande med bokföring, redovisning, fakturering samt ekonomisk rådgivning och planering.
Detta yrke passar dig som har ett sinne för siffror, är noggrann, ansvarsfull och företagsam. Som redovisningsekonom är du eftertraktad hos både små och stora företag samt konsultbyråer då allt fler företag överlåter sin ekonomihantering till redovisningsbyråer.
Inom en 10-årsperiod förväntas drygt en fjärdedel av alla redovisningsekonomer nå pensionsålder samtidigt som digitaliseringen och automatiseringen förändrar många av vanligaste arbetsuppgifterna.
Framtidens redovisningsekonom har en mer kommunikativ och rådgivande roll vilket denna utbildning förbereder dig för. Efter examen samt minst tre års yrkeserfarenhet kan du även ansöka om auktorisation vilket är en kvalitetsstämpel som väger tungt vid anställning.
Kursen NIS2 & CER – skydd och motståndskraft i kritiska verksamheter ger dig en stor förståelse för hur direktiven påverkar olika typer av verksamheter och hur man identifierar vad som är relevant i den egna organisationen.
Kursen ger dig fördjupad kunskap om EU-direktiven NIS2 och CER samt hur dessa implementeras i Sverige via den nya cybersäkerhetslagen och rustar dig inför det nya europeiska säkerhetslandskapet.
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och har minst sex månaders erfarenhet av informationssäkerhetsrelaterade frågor, till exempel IT-säkerhetsspecialister, säkerhetssamordnare eller som arbetar med skydd av kritisk infrastruktur.
Kursen pågår under 12 veckor på deltid och distans, digitala föreläsningar på kvällstid, 30 yhp.
Kontakt
Sohail Hasware,
Utbildningsledare för Cyber Security Specialist (f.d. IT-Säkerhetsspecialist)
070-200 93 90
En dokumentcontroller/registrator anställs inom kommunal, regional och statlig verksamhet. Huvuduppgiften är att upprätthålla de krav som ställs avseende insyn i den offentliga verksamheten.
Yrkesrollen professionaliseras
Utbildningen ska tillgodose en växande efterfrågan på specialistkompetens inom dokument- och informationshantering inom offentlig sektor. Registratorsfunktionen syftar i första hand till att upprätthålla de insynskrav som ställs på offentlig verksamhet. Digitaliseringen ställer högre krav för att insynskraven ska kunna uppnås. Digitaliseringen innebär att informationen ändrar karaktär och att mängden information växer kraftigt. Det är en både kvalitativ och kvantitativ förändring som innebär att den traditionella registratorsrollen är i förändring och allt oftare benämns dokumentcontroller.
Arbetsuppgifter för en registrator:
Efter utbildningen ska du ha kompetenser för att:
Behörighet
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan samt Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.