Juridik
Juridiska arbetsuppgifter finns så gott som i alla branscher. De som jobbar inom yrkesområde Juridik analyserar och löser diverse juridiska frågor och ser till att regler och lagar följs. Arbete inom juridik kan bland annat handla om domstolsarbete, affärsjuridik, skatterätt, familjerätt eller andra områden där parter skall förhandlas, uppgifter granskas eller att upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.

Filter
Studieform

Din sökning på gav 26 träffar

Digital redovisningsekonom/konsult med löneadministration

NBI/Handelsakademin

Vill du jobba med bokföring och ekonomisk redovisning? Utbildningen till Redovisningsekonom med löneadministration dig kompetens i rollen som t ex redovisningsekonom, ekonomiassistent eller löneadministratör.

Utbildningen Redovisningsekonom med löneadministration vänder sig till dig som trivs med att arbeta i en miljö med stor och varierande kontaktyta, både inom och utanför verksamheten. Det passar dig som är strukturerad och noggrann samt har förmågan att se saker ur olika perspektiv.

En redovisningsekonom arbetar med bokföring och ekonomisk redovisning i företag eller andra typer av verksamheter. Ditt ansvar är att att se till att arbetsgivaravgifter, skatter och moms redovisas korrekt och betalas i rätt tid. Du kommer också att hantera alla in- och utbetalningar samt delta i arbetet med bokslut och årsredovisning.

Ibland deltar redovisningsekonomen i budgetarbetet och gör beräkningar av hur stora intäkter och utgifter för en viss tidsperiod bör vara för att nå lönsamhetsmålen.

Yrkesroller efter utbildningen 

  • Redovisningsekonom
  • Redovisningskonsult, bokföring, fakturering
  • Redovisningskonsult, bokslut, deklaration
  • Redovisningsassistent
  • Ekonomiassistent

Dina möjligheter till jobb
Dina chanser att få jobb är goda. Det görs flera stora infrastruktursatsningar i Västsverige och Sverige i stort under kommande år och behovet av utbildade ingenjörer med BIM-kompetens ökar.

Läs mer om branschens behov av arbetskraft på nbi-handelsakademin.se.

Värdefull praktik på företag (LiA)
Genom dina praktikperioder (10 + 12 v) ute på företag får du möjlighet att skapa goda relationer och få värdefull praktisk erfarenhet. NBI/Handelsakademin kan tipsa om LiA-företag, men du tar själv kontakt med företaget och säljer in dig.

Läs mer om våra partnerföretag på nbi-handelsakademin.se.

Ansökan - såhär går det till
Ansökan görs via nbi-handelsakademin.se. På utbildningens sida finns länk till yh-antagning där du registrerar dig och gör din ansökan, och vi guidar dig genom hela processen. Det är viktigt att du lämnar in din ansökan i tid även om du väntar på betyg/intyg - du kan komplettera senare.

Läs mer om ansökan på nbi-handelsakademin.se/ansokan.

Studieform och upplägg
85 veckor/2 år. Detta är en heltidsutbildning på dagtid som kräver din närvaro vid schemalagd undervisning på skolan och online, 2-3 dagar per vecka. Övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget

Läs mer om vår pedagogiska modell på nbi-handelsakademin.se

Förkunskaper

Gymnasieexamen samt:

- Lägst betyg E i Engelska 6

- Lägst betyg E i Matematik 2

- Lägst betyg E i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.

Om du inte har examen och rätt betyg, kan du ändå vara behörig utifrån s.k. reell kompetens. Den kan du ha fått genom t.ex. arbetslivserfarenhet eller annan utbildning.

Utbildningens innehåll

  • IT & Affärsstöd 30
  • Grundläggande företagsekonomi 25
  • Redovisning 1, 2 och 3 à 20p 60
  • Ekonomistyrning 20
  • Handelsrätt 50
  • Löneadministration 30
  • LiA 1 50
  • Beskattningsrätt 60
  • LiA 2 70
  • Examensarbete 20
  • Konsultrollen10

Kontakta oss gärna, eller läs mer på
www.nbi-handelsakademin.se

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Studietakt
100%
YH poäng
425 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-18
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Juridik
Studieort
Luleå kommun

Dokumentcontroller/registrator (distans)

Xenter Yrkeshögskola

En dokumentcontroller/registrator anställs inom kommunal, regional och statlig verksamhet. Huvuduppgiften är att upprätthålla de krav som ställs avseende insyn i den offentliga verksamheten.

Yrkesrollen professionaliseras
Utbildningen ska tillgodose en växande efterfrågan på specialistkompetens inom dokument- och informationshantering inom offentlig sektor. Registratorsfunktionen syftar i första hand till att upprätthålla de insynskrav som ställs på offentlig verksamhet. Digitaliseringen ställer högre krav för att insynskraven ska kunna uppnås. Digitaliseringen innebär att informationen ändrar karaktär och att mängden information växer kraftigt. Det är en både kvalitativ och kvantitativ förändring som innebär att den traditionella registratorsrollen är i förändring och allt oftare benämns dokumentcontroller.

Arbetsuppgifter för en registrator: 

  • Hantera information som inkommer eller uppstår inom organisationen på ett juridiskt korrekt sätt.
  • Registrera och diarieföra i digitala ärendehanteringssystem.
  • Författa skrivelser och kommunicera med allmänheten på ett juridiskt korrekt och kommunikativt sätt.
  • Bedöma den egna förmågan och vilka ärenden som ska
  • lämnas vidare till annan yrkesroll.
  • Stötta och utbilda medarbetare i dokument- och informationshantering.
  • Utveckla sin egen förmåga att bedöma hur olika typer av information ska hanteras.

Efter utbildningen ska du ha kompetenser för att:

  • Bedöma och hantera information med utgångspunkt i relevant lagstiftning och andra bestämmelser.
  • Sekretessbedöma information vid registrering och i samband med utlämning av allmän handling.
  • Anpassa information och dokument för arkivering och e-arkivering.
  • Formulera tydliga och välmotiverade interna och externa skrivelser.
  • Utbilda medarbetare i informationshantering samt vara drivande i förändring av arbetssätt.
  • Övervaka interna rutiner och processer för informationshantering.
  • Analysera och utveckla interna rutiner och processer för informationshantering.

Behörighet
Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan samt Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2.

 

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Utbildningsslut
Vårterminen 2026
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
200 YH-poäng (ca. 1.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-14
Branscher
Juridik
Ekonomi, admin, sälj
Studieort
DISTANS (Botkyrka kommun)

Facility Management

Affärshögskolan

Utbildningen för dig som vill arbeta med arbetsplats- och fastighetsservice. Gör karriär i en internationell miljardbransch med stora jobbmöjligheter!

2 år | Göteborg | Kostnadsfri & CSN-berättigad

Facility Management är en bred bransch där du jobbar med att analysera, projektleda och utforma arbetsmiljöer och servicefunktioner. Du är en viktig del av företagets verksamhet då du ansvarar för utveckling, drift, administration och planering av olika fastighets- och arbetsmiljöfrågor. Efter examen kan du jobba som:

  • FM-koordinator
  • Platschef
  • Service Manager
  • Site Manager
  • Verksamhetsutvecklare
Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
410 YH-poäng (ca. 2.1 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-15
Branscher
Bygg & fastighet
Ekonomi, admin, sälj
Juridik

Fastighetsförvaltare

Newton Kompetensutveckling

Vår YH-utbildning till fastighetsförvaltare förbereder dig på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare. Det råder en stor efterfrågan på modern och nytänkande kompetens.

Arbetsuppgifterna som fastighetsförvaltare kan variera från ekonomiansvar till planering av fastighetens underhåll samt kommande reparationer. Det krävs god kunskap inom flera kompetensområden och med vår utbildning till fastighetsförvaltare förbereds du på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare.

Newtons YH-utbildning inom fastighetsförvaltning är utformad efter de kompetenskrav som företag idag efterfrågar och ger dig de teoretiska kunskaper som krävs samt möjligheten att omsätta dina kunskaper under tre praktikperioder.

Du får kombinera de teoretiska delarna med praktik, vilket ger dig ökad förståelse för de teoretiska delarna samt en gyllene chans att testa dina kunskaper i arbetslivet.

Att studera på yrkeshögskola ger både erfarenhet och kompetens – en ovärderlig kombination när du ska inleda din karriär inom fastighetsförvaltning.

Särskilda förkunskaper som krävs:

  • Har lägsta betyg Godkänt/E i Matematik B/2 (A, B eller C) eller motsvarande
  • Har lägsta betyget Godkänt/E i Svenska B/2 eller motsvarande
Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Höstterminen 2027
Höstterminen 2028
Höstterminen 2029
Studietakt
100%
YH poäng
500 YH-poäng (ca. 2.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-05
Branscher
Bygg & fastighet
Ekonomi, admin, sälj
Juridik

Försäkringsrådgivare / Skadereglerare / Riskbedömare

FEI Företagsekonomiska Institutet

Vill du ta steget mot en framtida karriär i försäkringsbranschen? FEI erbjuder dig marknadens allra mest omfattande yrkeshögskoleutbildning!

Försäkring kommer alltid att behövas och därmed är det en stabil efterfrågan på kompetens inom branschen. Som försäkringsrådgivare arbetar du med att ge rådgivning kring olika slags försäkringslösningar, medan en skadereglerare hanterar skador som den försäkrade har råkat ut för. En riskbedömare, eller underwriter, arbetar istället med att bedöma risker.

Utbildningen uppfyller Finansinspektionens teoretiska krav för att bli förmedlare och består av praktik på ledande bolag inom branschen. Under utbildningen, som är helt utformad utefter branschen, får du kunskaper för att kunna arbeta inom sakförsäkring, liv och pension, både mot privatpersoner och företag.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som rådgivare, förmedlarassistent, skadereglerare och riskbedömare.

Lärande i arbete – LIA
Utbildningen består till 24 veckor av LIA-praktik, Lärande i arbete. LIA är en framgångsfaktor som ger dig tillfälle att tillämpa dina kunskaper och lära dig yrket på en arbetsplats. FEI:s goda rykte inom näringslivet och internationella nätverk ger dig en stor fördel när du ansöker om LIA.

Praktikplatser och framtida arbetsgivare kan kräva ett utdrag ur brottsregistret samt information från Kronofogdemyndigheten när du söker din LIA-praktik och när du söker arbete efter avslutad utbildning.

Dina studier på FEI
Utbildningen sker på heltid under två år med lektioner cirka två dagar per vecka. I studierna ingår även LIA-praktik, som ger dig möjligheten att tillämpa dina kunskaper på en arbetsplats.

Alla YH-utbildningar genomförs med hybridkonceptet FEIFLEX som möjliggör att du kan delta på plats och på distans. Med vår ledande FEIFLEX-teknik får du den bästa studieupplevelsen – oavsett om du deltar i våra specialutrustade lokaler på attraktiva adresser eller online i realtid.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-06
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Juridik
Pedagogik
Studieort
DISTANS (Stockholms kommun)