Pedagogiskt arbete
En pedagog vet hur man lär ut olika saker och har ofta stor kunskap inom vissa ämnesområden. Man hittar pedagoger inom alla typer av utbildning av både barn, ungdomar och vuxna. Som lärare kan man arbeta inom t.ex. förskolan och skolan, på gymnasie- och högskoleutbildningar, folkhögskolor och YH-utbildningar. Man kan undervisa i både teoretiska och praktiska ämnen. De flesta pedagogiska arbeten är väldigt omväxlande, eftersom man som lärare och pedagog hela tiden möter nya elever och området ständigt utvecklas.
Utbildningen till Stödpedagog är 2 år, utbildningen är på distans och studietakt är 50% så att du kan kombinera arbete med studier.
Som stödpedagog kommer du bland annat att kunna planera åtgärder och aktiviteter för den funktionshindrade utifrån ett salutogent förhållningssätt.
Att kunna identifiera och föreslå olika kommunikationshjälpmedel. Samverka och planera aktiviteter tillsammans med andra aktörer inom funktionshinderområdet. Att kunna tillämpa ett pedagogiskt arbetssätt kopplat till det bruknära arbetet.
Efter utbildningen kommer du att kunna söka arbete inom omsorgen i den privata och offentliga sektorn. Din yrkesroll blir stödpedagog.
Behörighet
Grundläggande behörighet till yrkeshögskolan samt Godkänt betyg i nedanstående kurser:
Samt arbetslivserfarenhet, minst ett års sammantagen yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning.
Brinner du för att skapa bästa möjliga förutsättningar för individens utveckling och livskvalitet? Känner du dig mogen att inspirera och vägleda dina arbetskollegor i det pedagogiska arbetet? Då är utbildningen Stödpedagog något för dig.
Utbildningen ger dig fördjupad kunskap inom individanpassat vardagsstöd samtidigt som du får den kompetens som krävs för att kunna ta en mer ledande roll i teamet för att stärka kvalitén på brukarstödet.
Utbildningen ges på halvfart så att du har möjlighet att kombinera arbete och studier.
Vill du arbeta med utveckling och stöd till personer med funktionsnedsättning? Då är vår stödpedagogutbildning något för dig.
Som stödpedagog kommer du att arbeta för att säkra att individens behov står i centrum och att rättigheter för personer med funktionsnedsättning efterlevs.
Utbildningen ger dig möjlighet till en fördjupad pedagogisk och etisk kompetens i dina möten med både individ och anhörig samt i handledning av kollegor. Du får verktyg att skapa bärande, respektfulla relationer och ett lärande klimat.
Utbildningen förbereder dig för att i din roll som stödpedagog kunna planera, utforma, utföra och utvärdera ditt arbete på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.
Utbildningen är på distans med samlingsdagar i Skellefteå, där du själv bekostar resa och boende.
Stödpedagogen har en viktig pedagogisk roll i det dagliga arbetet, som ytterst ska främja den enskildes självbestämmande, delaktighet och integritet. Stödpedagogen ska även vara en resurs i tillämpningen av aktuell lagstiftning i vardagsnära situationer. Med sin fördjupade och specifika kompetens är stödpedagogen en resurs i det dagliga arbetet i arbetslaget och fungerar som ett stöd i kvalitetsarbetet för att sätta individens behov i centrum och uppnå helhetssyn, utveckling och samordning.
Utbildningen bygger vidare på specifika kurser från gymnasieskolan och kräver även att du har yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning.
I utbildningen ingår även lärande i arbete (LIA) som görs ute på en arbetsplats, exempelvis på din hemort.
Efter examen
Inom både privata och offentliga verksamheter ställs allt högre kompetenskrav på den personal som arbetar med stöd till personer med funktionsnedsättning. Med en utbildning till stödpedagog möter du upp mot de högre kraven och får specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser för att kunna kvalitetssäkra insatser. Din kompetens blir bred och kan komma till nytta inom många olika verksamhetsområden.
Utbildningsledare
Rikard Rahm
Utbildningen bedrivs delvis på distans med fysiska träffar samt LIA för genomförande av de praktiska momenten innefattande färdighetsträning i ridning/hästutbildning samt genomförande av olika slags ridlektioner.
I nuläget finns en stor efterfrågan på utbildade ridlärare i hela landet och möjligheten att få jobb efter utbildning anses stor. Utbildningen är unik i sitt slag och är en ettårig yrkeshögskoleutbildning där teori och praktik varvas för att på bästa sätt förbereda dig inför din framtida yrkesroll som ridlärare.
I utbildningen får du utifrån forskning och empiri fördjupa dig inom ett flertal områden, bland annat pedagogik, metodik, häst- och stallmiljö som lärmiljö, hästkunskap, ridlära, ridskoleekonomi och hållbarhet. Du kommer att få kunskaper, färdigheter och kompetenser om bland annat ridskoledrift, hästvälfärdsfrågor, arbetsmiljö- och säkerhet, lektionsplanering, ridundervisning, hästutbildning och anläggningsskötsel.
I kursen häst- och stallmiljö som lärmiljö får du bland annat fördjupa dig i området yrkesidentitet och häst- och stallmiljöns identitetsskapande processer och den forskning som visat att häst- och stallmiljö ofta utvecklar ledarskapsförmågor.
Utbildningen hålls i nära samarbete med branschen, du får även möjlighet att bygga upp ditt nätverk och komma i kontakt med branschen samtidigt som möjlighet till erfarenhetsutbyte ges. De praktiska momenten inklusive ridning sker på samverkande ridskolor i samband med platsförlagda träffar på Forslundagymnasiet i Umeå, som ligger intill Hippologum en av Sveriges största ridanläggningar, samt under LIA-perioden på den anläggning respektive student själv väljer.
Behörighet
Särskilda förkunskapskrav utöver grundläggande behörighet. Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
Urval
Vid fler behöriga sökande än platser på utbildningen kommer ett urval att göras. Det sker genom viktning av betyg från följande kurser:
Kontakt
Christer Löfven
090-16 12 14
Utbildningen till stödpedagog är på helfart och innefattar 40 timmar studietid/vecka. Utbildningen omfattar 2 terminer med 6-10 fysiska sammankomster om 3-5 dagar. Alla fysiska sammankomster är förlagda till Sollefteå och är obligatoriska, närvaron på dessa träffar är en del i betygsgrundandet.
Under utbildningen får du bland annat fördjupa dina kunskaper om olika funktionsnedsättningar samt dess inverkan på vardagslivet och lära dig mer om hälsans betydelse. Utbildningen förbereder dig också för att i din arbetsroll som stödpedagog kunna planera, utforma, utföra och utvärdera ditt arbete på ett kvalitetssäkert sätt.
I utbildningen ingår även lärande i arbete (LIA) som görs ute på en arbetsplats, exempelvis på din hemort.
Efter utbildningen kan du arbeta som stödpedagog inom både offentlig och privat sektor. Andra tänkbara yrkersroller kan till exempel vara omsorgspedagog eller boendestödjare.
För behörighet att antas till utbildningen ställs följande krav på särskilda förkunskaper:
samt minst ett års sammantagen yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning.