Public Relations

Om utbildningen
Under ditt utbildningsår får du utveckla din strategiska och kreativa förmåga i allt från varumärkesstrategi, medielandskapet, omvärldsanalys, kriskommunikation till idéarbete och copywriting. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för olika varumärken i verklighetsnära projekt.

Som PR-student lär du dig att förstå din omvärld, i både små och stora drag, och att omvandla dessa till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta PR-drivna idéer.

I programmet ingår en praktikperiod och under de veckorna kommer du att lära dig ännu mer om vad PR-yrket innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.

Vad innebär jobbet efter examen?
En PR-kommunikatörs främsta uppgift är att utveckla kommunikation som skapar uppmärksamhet och förtroende bland människorna du vill nå. Som PR-kommunikatör är du expert på hur varumärken uppfattas och vad människor bryr sig om, tack vare din analytiska och strategiska förmåga. Du är också kreativ och kommer på smarta idéer för olika typer av kampanjer.

Efter examen kan du till exempel jobba på PR-byrå, reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, kommunikationsavdelning, marknadsavdelning, startups – inom en mängd olika branscher!

Vem borde söka?
Du som är skicklig på att bygga nya relationer och hålla igång dina nuvarande relationer. Du som gillar att skapa diskussioner, engagemang och opinion i olika sammanhang. Du som är strategiskt och kreativt lagd och ser möjligheter för hur varumärken kan spetsa till sin kommunikation. Även om du gillar att planera och analysera, ser du också till att jobbet blir gjort och kavlar gärna upp ärmarna när det krävs.

Studieavgift inkl. moms: 169 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.