Bildjournalist, yrkesfotograf - fotografi och rörlig bild

En fotograf arbetar med visuell kommunikation och kan även kallas för visuella kommunikatörer. Kameran är fotografens redskap för att berätta en historia, förmedla en känsla eller dokumentera en händelse. Läs mer på framtid.se

Framtid.se websida

Tips på andra utbildningar som kanske passar

Futuregames Speldesigner - Stockholm

Futuregames

BECOME A GAME DESIGNER AT FUTUREGAMES

Join our game design program!

Whether it's level design, game design, system design, scripting, storytelling, quality assurance, or game production management that ignites your creativity and passion, this program will immerse you in the industry with credibility through hands-on development experience in game design.

WHAT TO EXPECT

  • Industry-relevant courses tailored to meet the evolving needs of the games industry.
  • A hands-on approach – learn by doing through real projects.
  • Four game projects where you collaborate across disciplines to develop games.
  • Specialization options: Choose between Advanced Level Design or Technical and System Design to sharpen your expertise.
  • 30 weeks of LIA/internship, gaining real-world experience and industry connections.


INDUSTRY CONNECTIONS

At Futuregames, we believe collaboration is the key. You’ll engage with industry professionals through advisory boards, guest lectures, and mentorship, ensuring that you graduate with the skills and insights needed to thrive in the job market.

Meet the industry at TING

TING is what we like to call The Ultimate Student Recruitment Event, where you get the chance to present your work and connect with studios looking for their next programming talent.

Northern Sweden - A gaming hub with strong networks 

At our campuses in northern Sweden, you’ll be part of a growing game development ecosystem, supported by industry networks like Boden Game Camp and Arctic Game. With strong backing from local communities and game studios, the region is rapidly becoming a hotspot for game development—especially within the indie scene.

Wherever you study with us, you’ll gain hands-on experience and build strong industry connections, but here in the north, you’ll also be part of a close-knit community shaping the future of game development.

GAME PROJECTS

Develop your skills through four intensive game projects, collaborating with other disciplines to simulate real-world workflows. Learn directly from industry-experienced instructors and mentors while building a portfolio that showcases your expertise.

30 WEEKS OF INTERNSHIP (LIA)

Gain hands-on industry experience through LIA (Lärande i Arbete) – an extended internship where you apply your knowledge in a real studio setting. This is your opportunity to work alongside professionals, refine your skills, and take the next step toward your career in game development.

YOUR CAREER

After graduation, you’ll be ready for roles such as:

  • Game Designer
  • Level Designer
  • Gameplay Designer
  • Narrative Design
  • Game Producer
  • Technical Designer
  • Quality Assurance
  • Game Project Management

ABOUT FUTUREGAMES
For almost 25 years, Futuregames has transformed passion for games into careers. Our hands-on, project-based learning equips students with the skills and experience needed to succeed in the games and tech industries. At Futuregames, you don’t just learn game design—you live it.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Vårterminen 2028
Studietakt
100%
YH poäng
550 YH-poäng (ca. 2.8 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-12
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design

Leveldesigner

The Game Assembly, TGA

Drömmer du om att bli framtidens spelutvecklare? Som Leveldesigner skapar du världar och gör att spelaren får en minnesvärd och rolig upplevelse. Du ansvarar för att ge liv till spelens flöden och banor. Utbildningen till leveldesigner består av tre grundpelare där teknik, design och grafik utgör kärnan i allt. 

Om utbildningen
Genom utbildningen får du insikt i spelmotorns tekniska förutsättningar och begränsningar. Något du behöver för att kunna bygga världar, skripta events och slutligen ge liv till din skapelse. Du ges även alla de nödvändiga kunskaper som behövs för att designa flöden och upplevelser. Utbildningen fokuserar även på det grafiska, så att alla element i kompositionen lirar ihop. 

På utbildningen ges du möjlighet att specialisera dig inom olika områden. Utöver den klassiska leveldesignern, finns det även utrymme att fördjupa sig och inrikta sig till bland annat Technical Designer eller World Designer.

Under utbildningen bygger du som studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.

Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LIA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skola

______________________________________________________________


THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR

The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Vårterminen 2030
Studietakt
100%
YH poäng
550 YH-poäng (ca. 2.8 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-05
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design
Studieort
Malmö kommun

Spelgrafiker

The Game Assembly, TGA

Satsa på din konstnärliga ådra och lär dig att utveckla karaktärer, miljöer och 3D-modeller. Som spelgrafiker är det du som skapar spelens visuella uttryck och känsla.

Om utbildningen
Spelgrafikutbildningen på The Game Assembly fokuserar främst på 3D där du bland annat lär dig att producera 3D-modeller, material, miljöer och karaktärer till spel. Utbildningen inleds samtidigt med att ge dig en introduktion till 2D och konceptkonst för att skapa ett fundament inför vidare kunskaper.

Som spelgrafiker kommer du se till att det framställs grafik allt eftersom spelet växer till liv och behövs därför i flera led av produktionen. Utbildningen fokuserar främst på 3D, men det ges också möjlighet att utforska fler områden inom spelgrafiken. Under spelprojekten får du sedan möjlighet att tillämpa dina kunskaper, men också fördjupa dig inom något av de olika fälten. Efter utbildningen ska du ha god förmåga att använda och uttrycka dig obehindrat med 2D- och 3D-mjukvara.

Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.

Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LiA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.

____________________________________________________________________

THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR

The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Vårterminen 2030
Studietakt
100%
YH poäng
550 YH-poäng (ca. 2.8 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-05
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design
Studieort
Malmö kommun

Spelprogrammerare

The Game Assembly, TGA

Är programmering och spel din passion? Varför inte kombinera dessa och upptäcka en spännande framtid som just spelprogrammerare. En roll som förenar problemlösning, skapande och utveckling i ett.

Om utbildningen
Spelprogrammeringsutbildningen på The Game Assembly ger dig kunskaper i bland annat C++ programmering, AI, scripting och nätverksprogrammering.

Unikt för utbildningen är att du som studerande bygger en egen spelmotor som används i de spel som utvecklas på skolan. Vilket ger dig en stabil kunskapsgrund att stå på införför vidare arbete i spelbranschen. Under utbildningen får du kunskap om de vanligaste datastrukturerna och algoritmerna som används i spelutveckling. Den tillämpade matematiken som du lär dig under det första året användas även som grund under hela utbildningen.

Utbildningen ger dig en bred bas vilket innebär att du kan ta dig an flera olika arbetsroller så som; spelprogrammerare, gameplay-programmerare, tools-programmerare, nätverksprogrammerare men även som en mer allmän programmerare hos företag som inte gör spel.

En tredjedel av utbildningen innebär att göra LIA - praktik - på ett företag i spelbranschen. Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.

Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LIA – praktik på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.

_______________________________________________________________

THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR

The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Vårterminen 2028
Vårterminen 2029
Vårterminen 2030
Studietakt
100%
YH poäng
550 YH-poäng (ca. 2.8 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-05
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design
Studieort
Malmö kommun

Technical artist

The Game Assembly, TGA

Har du ett brinnande intresse för 3D-grafik och är en fena på programmering? Är du dessutom en problemlösare av rang, ja men då kanske en utbildning till Technical Artist är något för dig.

Om utbildningen
Denna utbildning riktar sig till dig som brinner för grafik och programmering, den inleder på en relativt avancerad nivå inom 3D-teknik och spelmotorer. Många som går utbildningen har därför tidigare erfarenhet. Exempelvis jobb inom grafik, 3D-grafik eller programmering eller motsvarande kompetens.

Under utbildningen får du kunskaper inom shaders, vfx, rigging, scripting/tools och mycket mer. Du lär dig även utveckla verktyg så som; shaders, animationssystem och partikelsystem. Vidare lär du dig utveckla spel från idé till mål, allt enligt den processmetodik som används i branschen.

Du fungerar som en kommunikationscentral mellan disciplinerna vid skapandet av ett spel och stöder ditt team för att nå er gemensamma vision. Detta innebär en lösningsfokuserad roll där du aktivt jobbar med att underlätta och optimera arbetsflöden för gruppen.

Under utbildningen skapar de studerande på utbildningen åtta spel tillsammans med de andra disciplinerna på skolan, från första idé till spelbart spel enligt den arbetsmetodik som används av företagen i branschen. Detta ger dig en värdefull insikt kring vad det innebär att samarbeta med andra yrkesroller och du får en god förståelse för de möjligheter och utmaningar andra yrkesroller kan möta i arbetet med att skapa ett spel.

Gemensamt för all spelutveckling är att den sker tvärdisciplinärt och agilt. En tredjedel av utbildningen är LiA – praktik - på ett spelföretag där du får använda de kunskaper du förvärvat under tiden på skolan.

________________________________________________________________

THE GAME ASSEMBLY – UTSEDD TILL EN AV VÄRLDENS FRÄMSTA SPELSKOLOR

The Game Assembly – utsedd till en av världens främsta spelskolor – har utbildat framtidens spelutvecklare sedan 2008. TGA är en yrkeshögskola som bedriver utbildningarna i nära samarbete med spelbranschen och är idag är en viktig aktör för att förse den svenska och internationella branschen med talangfulla medarbetare.

Utbildningsstart
Höstterminen 2025
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Utbildningsslut
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Höstterminen 2028
Studietakt
100%
YH poäng
300 YH-poäng (ca. 1.5 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2025-05-05
Branscher
Data & IT
Kultur, media, design
Teknik & tillverkning
Studieort
Malmö kommun