Ekonomi, administration och försäljning
Inom området ekonomi, administration och försäljning finns det mängder av olika yrken och arbetsuppgifter inom olika utbildningsnivåer. Mer avancerade arbeten inom ekonomi, t ex. civilekonom, kräver utbildning på högskola/universitet. Inom administration eller försäljning räcker det ofta med gymnasial utbildning eller en Yrkeshögskoleutbildning för att få arbete. För de flesta arbeten inom området ekonomi, administration och försäljning gäller att du bör vara noggrann och bra på att uttrycka dig i tal och skrift.
Vår YH-utbildning till fastighetsförvaltare förbereder dig på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare. Det råder en stor efterfrågan på modern och nytänkande kompetens.
Arbetsuppgifterna som fastighetsförvaltare kan variera från ekonomiansvar till planering av fastighetens underhåll samt kommande reparationer. Det krävs god kunskap inom flera kompetensområden och med vår utbildning till fastighetsförvaltare förbereds du på bästa sätt för arbetet som fastighetsförvaltare.
Newtons YH-utbildning inom fastighetsförvaltning är utformad efter de kompetenskrav som företag idag efterfrågar och ger dig de teoretiska kunskaper som krävs samt möjligheten att omsätta dina kunskaper under tre praktikperioder.
Du får kombinera de teoretiska delarna med praktik, vilket ger dig ökad förståelse för de teoretiska delarna samt en gyllene chans att testa dina kunskaper i arbetslivet.
Att studera på yrkeshögskola ger både erfarenhet och kompetens – en ovärderlig kombination när du ska inleda din karriär inom fastighetsförvaltning.
Särskilda förkunskaper som krävs:
Ta nästa kliv i karriären och jobba med kundrelationer och affärsutveckling!
Jobbar du idag med försäljning och är redo för en ny utmaning? Som Key Account Manager (KAM) är det din uppgift att bygga goda, långsiktiga och lönsamma relationer till företagets nyckelkunder. Rollen innebär även att hitta nya utvecklingsmöjligheter, både för ditt företag och dina kunder.
Om utbildningen
Målsättningen med utbildningen Key Account Manager är att du efter avslutad utbildning ska kunna utveckla relationen till företagets viktigaste kunder i en operativ roll. Därutöver ska du ha slipat din organisatoriska, strategiska och analytiska förmåga med avseende på kvalificerad nyckelkundsbearbetning. Du får breda kunskaper inom strategisk försäljning, t.ex. affärsjuridik, avtal, ekonomi och finansiell planering. Under utbildningen lär du dig även hur du stärker ett företags position på marknaden genom till exempel behovsanalys, strategisk marknadsföring och omvärldsanalys.
Utbildningen vänder sig till dig som arbetat några år inom B2B-försäljning och vill komplettera med en gedigen utbildning. Du är en kommunikativ person som har sinne för affärer och god förmåga att bygga långsiktiga relationer. Du är skicklig på att föra diskussioner och förhandlingar samtidigt som du är smidig vid hanteringen av komplexa situationer.
Utbildningen ges på distans med fysiska träffar i Göteborg alternativt i Stockholm. Ett fåtal träffar har obligatorisk närvaro, på grund av examinerande muntliga redovisningar i vissa kurser. Utbildningen genomförs också på halvfart, vilket betyder att du läser ett års utbildning under två år. I och med detta upplägg har du goda möjligheter att arbeta vid sidan av studierna.
Efter examen kan du arbeta som exempelvis:
______________________________________
Har du eventuella frågor om utbildningen? Då är du varmt välkommen att kika in på vår hemsida. Där hittar du kontaktuppgifter till våra utbildningsledare som gärna besvarar alla dina frågor.
Med vänliga hälsningar
/ Sälj & Marknadshögskolan
Ta nästa kliv i karriären och jobba med kundrelationer och affärsutveckling!
Jobbar du idag med försäljning och är redo för en ny utmaning? Som Key Account Manager (KAM) är det din uppgift att bygga goda, långsiktiga och lönsamma relationer till företagets nyckelkunder. Rollen innebär även att hitta nya utvecklingsmöjligheter, både för ditt företag och dina kunder.
Om utbildningen
Målsättningen med utbildningen Key Account Manager är att du efter avslutad utbildning ska kunna utveckla relationen till företagets viktigaste kunder i en operativ roll. Därutöver ska du ha slipat din organisatoriska, strategiska och analytiska förmåga med avseende på kvalificerad nyckelkundsbearbetning. Du får breda kunskaper inom strategisk försäljning, t.ex. affärsjuridik, avtal, ekonomi och finansiell planering. Under utbildningen lär du dig även hur du stärker ett företags position på marknaden genom till exempel behovsanalys, strategisk marknadsföring och omvärldsanalys.
Utbildningen vänder sig till dig som arbetat några år inom B2B-försäljning och vill komplettera med en gedigen utbildning. Du är en kommunikativ person som har sinne för affärer och god förmåga att bygga långsiktiga relationer. Du är skicklig på att föra diskussioner och förhandlingar samtidigt som du är smidig vid hanteringen av komplexa situationer.
Utbildningen ges på distans med fysiska träffar i Göteborg alternativt i Stockholm. Ett fåtal träffar har obligatorisk närvaro, på grund av examinerande muntliga redovisningar i vissa kurser. Utbildningen genomförs också på halvfart, vilket betyder att du läser ett års utbildning under två år. I och med detta upplägg har du goda möjligheter att arbeta vid sidan av studierna.
Efter examen kan du arbeta som exempelvis:
______________________________________
Har du eventuella frågor om utbildningen? Då är du varmt välkommen att kika in på vår hemsida. Där hittar du kontaktuppgifter till våra utbildningsledare som gärna besvarar alla dina frågor.
Med vänliga hälsningar
/ Sälj & Marknadshögskolan
Som offentlig upphandlare / inköpare arbetar du med upphandling och inköp i offentlig verksamhet. Du arbetar med projektledning, håller i presentationer och hittar nya affärsmöjligheter både inom organisationen och på leverantörsmarknaden – alltid med stor professionalitet och med hänsyn till etik och moral.
Är du en noggrann person som gillar att ta egna initiativ och driva frågor framåt? Då är denna utbildningen helt rätt för dig!
Huvudman för utbildningen är YRGO, Göteborgs Stad, men du studerar i Värnamo, med enstaka träffar i Göteborg.
Vad gör en offentlig inköpare?
Som offentlig inköpare arbetar du i huvudsak med upphandlingsprocesser, strategiska inköp och förhandling av pris och leverantörsvillkor. Du ser till att inköp av produkter, material, varor och tjänster alltid görs med hänsyn till hållbarhet och lönsamhet. Du ansvarar för att identifiera och upphandla nya leverantörer och att bibehålla goda relationer med befintliga leverantörer.
Du förväntas hitta och ta initiativ till nya affärsmöjligheter både inom organisationen och på leverantörsmarknaden. Du ansvarar också för att organisationen följer de lagar och regler som finns inom området, till exempel lagen om offentlig upphandling (LOU).
Arbetet innehåller ofta en stor del projektarbete, där du som upphandlare ofta agerar som projektledare. Det innebär att du behöver ha god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Om utbildningen
Under utbildningen får du bland annat:
Samarbeten med arbetslivet
Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer från arbetslivet, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser.
Utbildningen genomförs i samarbete med följande aktörer:
Grundläggande behörighet
Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. Mer om vad grundläggande behörighet innebär.
Särskilda förkunskaper
Godkända betyg (E/3/G) eller dokumenterade kunskaper eller erfarenheter som motsvarar följande kurser:
Stadsodlare är utbildningen för dig som vill jobba utomhus och bidra till en hållbar utveckling.
Som Stadsodlare arbetar du med unika anpassningar till platsen och till sammanhanget. Vi lever idag med oförutsägbara säsongsvariationer kopplade till klimatförändringarna samt höga krav på social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Det gör att du behöver utveckla ett ledaransvar för att planera, etablera, sköta och/eller utvärdera en odlingssäsong som anställd eller företagare.
Utbildningen bedrivs på heltid och distans, med 6 obligatoriska träffar.
Efter avslutad utbildning har du en kombination av teoretisk och praktisk kompetens lämplig och nödvändig för att starta och driva ett företag inom hållbar Stadsodling. Du kan också arbeta som exempelvis anläggare av köksträdgårdar, driftchef inom området eller som frukt- och bärodlare.
Efter din utbildning kan du till exempel arbeta som:
För att vara behörig till Stadsodlare behöver du grundläggande behörighet.