Journalistik och information
Vanliga arbetsplatser för arbetsområdet journalistik och information är inom press, radio/ TV och inom myndigheter och organisationer. Att arbeta med webben som plattform ökar inom alla dessa områden. Många journalister och fotografer frilansar idag medan informatörer och kommunikatörer oftare har anställningar. Kompetenskraven både för journalister och informatörer har förändrats mycket på kort tid och förmågan att behärska flera olika medier och att kunna arbeta i olika format är ofta en fördel.
UX-writing – omformulerad och förkortad version:
YH-kursen UX-writing passar dig som vill bredda din kompetens inom digital kommunikation – oavsett om du redan är yrkesverksam eller vill bygga vidare på tidigare studier. Kursen är kostnadsfri och ger YH-poäng.
Om kursen:
UX-writing handlar om att skapa tydlig, användarvänlig text i digitala gränssnitt. Du lär dig förstå användares digitala beteenden och skriva texter som guidar dem rätt – i appar, på webbplatser och i andra digitala tjänster.
Kursen ger dig kunskap om UX-writing ur ett användar-, tillgänglighets- och affärsperspektiv. Du får verktyg för att anpassa innehåll till olika målgrupper, mäta effekt med exempelvis KPI:er och optimera texter med SEO och strategisk analys.
Efter kursen kan du:
Skriva målgruppsanpassat och tillgängligt innehåll
Optimera texter i digitala tjänster utifrån användarbeteende
Följa upp, analysera och förbättra effekten av kommunikationsinsatser
Distans
Distansutbildningen har ett flexibelt upplägg med 50% studietakt. Utbildningen består av ett flertal webbmöten.
Särskilda förkunskaper
För att bli en framgångsrik redigerare för postproduktion krävs det en gedigen utbildning och kompetens. Om du är passionerad av film och vill vara en del av dess magi så är en utbildning till redigerare den rätta vägen för dig!
Utbildningen
Utbildningen är utformad för att ge dig de nödvändiga färdigheterna och kunskaperna för att du ska kunna arbeta effektivt i en kreativ och hektisk arbetsmiljö. Målet är att förbereda dig för att kunna klippa, redigera och sammanställa video- och ljudmaterial till en professionell standard. Utbildningen fokuserar på att utveckla både tekniska och kreativa färdigheter, inklusive att förstå berättarstrukturen, skapa en enhetlig visuell stil och behärska olika redigeringsprogram.
Under utbildningen kommer du att få lära dig grunderna i videoredigering, ljudredigering och färgkorrigering. Du kommer att bekanta dig med olika redigeringsverktyg och program. Dessutom kommer du att få träna på att använda avancerad utrustning och teknik som används inom branschen.
En viktig del av utbildningen är att förstå den kreativa processen bakom redigering. Du kommer att lära dig olika berättarstrukturer, klipptekniker och visuella stilar som används för att skapa effektfulla berättelser. Du kommer även att lära dig att samarbeta med regissörer, producenter och andra medlemmar i produktionsteamet för att förverkliga den önskade visionen.
Praktisk erfarenhet
För att förbereda dig för det verkliga arbetslivet innehåller utbildningen praktikperioder och projektarbete. Detta ger dig möjlighet att tillämpa dina färdigheter i en verklig produktionsmiljö och bygga upp din portfolio. Praktikperioderna ger även möjlighet att skapa kontakter inom branschen, vilket kan vara ovärderligt för att säkra jobb efter avslutad utbildning.
Efter utbildningen
Efter att ha slutfört en yrkeshögskoleutbildning i redigering för postproduktion öppnas dörrar till en mängd olika karriärmöjligheter. Som redigerare för postproduktion kan du arbeta inom film, TV, reklam, webbproduktion och mycket mer. Du kan specialisera dig inom olika områden som dokumentärredigering, visuella effekter, ljudredigering eller färgkorrigering.
Beslut om start ht-26 ges i januari 2026.
Utbildningen Digital marknadsförare är framtagen tillsammans med arbetsgivare och ger en modern helhet inom digital marknadsföring – från strategi och projektledning till innehåll, datadriven annonsering och hållbarhet.
Efterfrågan på digital kompetens påverkas av flera trender: fler kanaler, AI i verktygen och nya regelverk som påverkar mätning och spårning. Branschföreträdare vittnar om hög faktisk efterfrågan, samtidigt som statistik kan ge en blandad bild beroende på region och yrkeskodning.
Omfattningen är 400 YH-poäng, varav 130 poäng är LIA, vilket ger dig både djup och mycket praktiknära träning. Studierna sker på heltid och upplägget speglar faktiska arbetsuppgifter och branschstandarder.
Som digital marknadsförare arbetar du nära affären – du tar fram innehåll, annonserar i rätt kanaler, följer upp KPI:er och utvecklar varumärket. Rollen finns i många organisationer och kan kombineras med kommunikation och analys, vilket breddar dina möjligheter. Arbetslivets bedömning och branschens omställning mot fler digitala kanaler gör kompetensen fortsatt relevant.
Tänkbara yrkesroller efter examen:
Särskild behörighet:
Var med där det händer! Att jobba med TV inom sport och underhållning är spännande. Du kan bli fotograf, grafiker, bildmixer eller sändningsproducent. Du arbetar som egen företagare åt flera produktionsbolag i TV-branschen.
Spännande uppdrag
Att kunna medverka till en riktigt bra livesändning handlar mycket om att befinna sig där det händer, när det händer, och att vara väl förberedd. Jobbet, oavsett vilken roll du har, innebär många resor och arbete kvällar och helger, både i studiomiljöer och ute på fältet på olika typer av anläggningar för sport, event och underhållning. Det finns ett stort behov av kunniga livesändare, oavsett vilken yrkesroll du väljer. Du kommer att jobba som egen företagare åt flera av branschens företag.
Utrustning med branschstandard
Vårt samarbete med branschens alla olika aktörer, till exempel NEP Sweden, HD Resources Sweden, Bonnier Broadcasting/TV4, SVT/UR, Kanal 75 och Expressen TV, gör att utbildningsmomenten i vår utbildning inom tv-produktion alltid är aktuella. Dessutom får du rätt kompetens och ett viktigt kontaktnät. Xenter har egen HD-studio med Sony kamerakedjor med BING-station, bildmixer, Studer Vista 1 ljudbord och Chyron Hego-grafik där de studerande gör egna produktioner. Du jobbar också med AVID Media Composer, EVS och branschriktiga ENG-kameror i alla övningar och den senaste tekniken för Fly Pack-sändningar (små OB-sändningar).
Nära kontakt med branschen
I utbildningen medverkar erfarna bildproducenter, liveredigerare, kameramän, TOM- och BING-personal och sändningsproducenter. I utbildningens övningar möter du oftast någon från TV-branschen varje vecka. Du får också ta aktiv del av arbetet ”on location” genom de studiebesök och utbildningsinsatser vi har ute på företagen. Under sammanlagt 24 veckors praktik, lärande i arbete (LIA), fördelat på två perioder, kommer du att få möjlighet att prova på jobbet i en verklig miljö.
Redo för uppdrag
Du kommer att få grundläggande färdigheter och kunskaper om de olika yrkesrollerna i live-TV-branschen. När du tagit examen kan du till exempel arbeta som kamera-operatör, bildmixare, BING (bildingenjör), TOM (Technical Operational Manager), sändningsproducent, ljudtekniker och grafiker. Du utbildas kort och gott till att kunna ta frilansuppdrag direkt efter examen. Är du en person som gillar att vara med där det händer, är stresstålig och vill hålla i många saker samtidigt? Då är utbildningen Livesändningsspecialist rätt för dig.
Efter utbildningen kan du arbeta i någon av rollerna som:
Efter utbildningen har du kompetenser för att:
Kontakt:
Roberth Oldstam
Utbildningsledare
076-115 01 11
I yrkesrollen teknikinformatör kombineras teknik, kommunikation och pedagogik. Som teknikinformatör arbetar du med att förmedla teknisk information, så som manualer och instruktioner för tekniska maskiner och system, på ett pedagogiskt och användarvänligt sätt.
Yrket passar dig som är kommunikativ och pedagogisk och som gillar att skriva och illustrera.
Utvecklingen av ny teknik ställer nya krav på informations- och kommunikationsteknologi och många tekniska branscher, framförallt inom industrin, IT och medicin har svårt att hitta rätt kompetens idag.