På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Film

Virtual Reality-utvecklare

Virtual Reality-utvecklare

Nackademin

Virtual Reality-utvecklare

Vårstart - ansökan öppnar i höst

En Virtual Reality-utvecklare skapar verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film. Användarens sinnen påverkas och övertygas också genom aktivt interagerande. Dessa världar kan vara smått förvillande. Är jag på besök i en digital drömvärld, eller har jag själv blivit en del av den genom mitt sätt att agera och interagera? Med Virtual Reality kan det vara svårt att avgöra.

VR-utvecklaren har specialiserad kompetens och bred kunskap om VR-hårdvaror, ljud- och ljussättning, 3D-grafik, programmering mot spelmotorer samt Storytelling inom VR. En VR-utvecklare är även van att arbeta i projektgrupper som arbetar utefter agila projektmetoder. Tekniken är fortfarande under utveckling men används redan inom främst spel- och filmbranschen. Andra områden där man satsar på VR är branscher där man vill undvika riskfyllda, dyrbara och opraktiska uppgifter genom att testa dem innan man ”skjuter skarpt” i verkligheten, som till exempel byggbranschen.

VR möjliggör att produkter kan upplevas och testas innan de tillverkas och resor kan göras i både tid och rum – tänk att till exempel ”besöka” och vandra runt bland sevärdheter i flera länder under en och samma geografilektion. Eller att få dyka bland hajar och följa med på en rymdresa!

Yrkesroller efter utbildningen
En ökad efterfrågan på dataföretagens tjänster och förbättrad lönsamhet gör att branschen nu går på topp. Och när det gäller VR så väntas det växa till att bli nästa stora plattform – storleksmässigt jämförbar med smartphone!

Enligt en rapport från investmentbanken The Goldman Sachs Group kommer enbart VR att generera 2,5 miljarder under 2020 – 5,9 miljarder år 2025.

I Sverige råder sedan länge ett generellt underskott på programmerare och utvecklare, men bristen på arbetskraft har inte framhållits som ett lika allvarligt hinder för databranschens utveckling som under första kvartalet 2016. Och eftersom VR ännu bara är i början av sin utveckling så kan vi räkna med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom en mängd olika branscher.

Yrkesroller efter avslutad utbildning:

  • Virtual Reality-utvecklare (VR-utvecklare)
  • Augmented Reality-utvecklare (AR-utvecklare)

Utbildningen
Efter utbildningen ska du självständigt och i team med kollegor och uppdragsgivare, enligt kravspecifikation och tidplan, kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform. Du ska också kunna reflektera över och utveckla din roll som VR-utvecklare inom de huvudsakliga områdena programmering, utveckling, grafik och innovation – gentemot företaget/uppdragsgivaren liksom i branschen.

I utbildningen ingår bland annat:

  • Programmering Realtidsmotor i spelmotorer som Unity och Unreal Engine med hänsyn till hur olika SDK/API’er fungerar för olika VR-plattformar
  • Augmented Reality
  • Implementering och publicering, med test av spellogik, analys av prestanda (framerate) och publicering på en VR-hårdvara, samt konvertering av projekt till olika VR-plattformar
  • Interface och interaktion; att kunna utveckla en VR-miljö med hänsyn till olika plattformars skillnader och användarens interagerande
  • Ljudläggning; redigering och programmering av ljud i VR-realtidsprojekt för immersiv upplevelse av ljud i flera olika dimensioner
  • Virtual Reality-plattformar; hur hårdvara och kringutrustning installeras, konfigureras och kalibreras.
  • 3D-grafik; kamerahantering, modellering, ljussättning, animering, shading och texturering
  • VR Storytelling; att skapa och bygga upp historier som med fysiska och psykologiska effekter kan användas i en VR-miljö
  • Agila projektmetoder som SCRUM, Reature Driven Development och Kandan

Kurser som ingår

  • Agila projektmetoderYh-poäng: 10
  • Programmering RealtidsmotorYh-poäng: 60
  • 3D-GrafikYh-poäng: 50
  • Interface och interaktionYh-poäng: 35
  • LjudläggningYh-poäng: 10
  • Augmented RealityYh-poäng: 20
  • Implementering och publiceringYh-poäng: 20
  • VR StorytellingYh-poäng: 30
  • LIAYh-poäng: 100
  • ExamensarbeteYh-poäng: 40

Efter avslutad kurs ska du kunna:

  • De tekniska förutsättningarna som finns för olika typer av Virtual Reality-hårdvaror.
  • Vad datorer, plattor och smartphones har för kravställning för att fungera med Virtual Reality-hårdvaror.
  • Kunna installera, konfigurera och kalibrera olika typer av Virtual Reality-hårdvara.
  • Kunna testa och felsöka Virtual Reality-hårdvaran.
  • Kunna välja rätt datorhårdvara utifrån de krav som Virtual Reality-utrustningen kräver.
  • Vid felsökning veta vad som är en korrekt fungerande hårdvara för Virtual Reality så att användarupplevelsen blir enligt kravspecifikationen.
  • Kunna grundkoncepten kring VR storytelling.

400 YH-poäng

Start *

Påbörjad

Påbörjad

2020-01-13

2021-08-23

Slut

2019-05-24

2020-12-18

2021-12-17

2023-05-26

Studietakt

100%

* Dubbelkolla gärna datum med anordnaren

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Nackademin

Laddar...

JAG VILL HA MER INFORMATION

Vill du ha mer information om en utbildning? Här kan du kontakta utbildningsanordnaren om Virtual Reality-utvecklare på Nackademin .