Kultur, media och design
Exempel på yrken inom detta område är fotograf, art director, copywriter och manusförfattare – Kreativa arbeten som handlar om att skapa. Det kan handla om skapande för och på scen och film, men också för andra medier som webb och tidningar. Offentliga satsningar har stor betydelse för arbetsmöjligheterna vid bibliotek, teatrar och för arbete med konstnärliga uttryck. Efterfrågan på formgivare och tjänster inom reklam och kommunikation varierar utifrån den ekonomiska utvecklingen.

Filter
Studieform

Din sökning på gav 140 träffar

Trädgårdsmästare inom park och kulturlandskap

Hermods Yrkeshögskola

Intresset och förståelsen för värdet av natur och gröna miljöer ökar i samhället. Allt fler inser fördelarna med harmoniska och vackra utomhusmiljöer vilket gör att efterfrågan på trädgårdsmästare blir alltmer omfattande.

Yrket har tidigare mestadels inneburit praktiska skötselmoment men nu ställs högre krav på att självständigt kunna driva projekt, genomföra inventeringar av utemiljö, göra kostnadsberäkningar, utföra beställningar samt arbetsleda.

Yrket passar dig som vill arbeta kreativt, fysiskt och utomhus.

Denna utbildning är den enda kompletta trädgårdsutbildningen med inriktning mot park och kulturlandskap i södra Sverige. Tre till fyra dagar i veckan är det schemalagda lektioner och resterande tid ägnas åt självstudier eller grupparbeten.

Utbildningsstart
Höstterminen 2024
Höstterminen 2025
Utbildningsslut
Höstterminen 2026
Höstterminen 2027
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-05-23
Branscher
Djur & natur
Kultur, media, design

Public Relations

Berghs School of Communication

Om utbildningen
Under ditt utbildningsår får du utveckla din strategiska och kreativa förmåga i allt från varumärkesstrategi, medielandskapet, omvärldsanalys, kriskommunikation till idéarbete och copywriting. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för olika varumärken i verklighetsnära projekt.

Som PR-student lär du dig att förstå din omvärld, i både små och stora drag, och att omvandla dessa till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta PR-drivna idéer.

I programmet ingår en praktikperiod och under de veckorna kommer du att lära dig ännu mer om vad PR-yrket innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.

Vad innebär jobbet efter examen?
En PR-kommunikatörs främsta uppgift är att utveckla kommunikation som skapar uppmärksamhet och förtroende bland människorna du vill nå. Som PR-kommunikatör är du expert på hur varumärken uppfattas och vad människor bryr sig om, tack vare din analytiska och strategiska förmåga. Du är också kreativ och kommer på smarta idéer för olika typer av kampanjer.

Efter examen kan du till exempel jobba på PR-byrå, reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, kommunikationsavdelning, marknadsavdelning, startups – inom en mängd olika branscher!

Vem borde söka?
Du som är skicklig på att bygga nya relationer och hålla igång dina nuvarande relationer. Du som gillar att skapa diskussioner, engagemang och opinion i olika sammanhang. Du som är strategiskt och kreativt lagd och ser möjligheter för hur varumärken kan spetsa till sin kommunikation. Även om du gillar att planera och analysera, ser du också till att jobbet blir gjort och kavlar gärna upp ärmarna när det krävs.

Studieavgift inkl. moms: 169 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

Utbildningsstart
2024-08-12
2025-08-11
Utbildningsslut
2025-05-30
2026-05-29
Studietakt
100%
YH poäng
200 YH-poäng (ca. 1.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-06-04
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Kultur, media, design

Strategisk kommunikation

Berghs School of Communication

Strategisk kommunikation handlar om att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden genom att förstå vad som ligger bakom människors beteenden

Under ditt år på programmet lär du dig att analysera omvärlden och hur den påverkar och skapar förutsättningar för varumärken. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för varumärken i verklighetsnära projekt. Vi jobbar med att förstå affären, definiera problemet och ställer ofta frågan “varför?“ för att kunna skapa effekt genom kommunikation.

Under året arbetar vi intensivt med affärsinnovation, research, data, analys och insikter för att kunna jobba fram strategier för varumärken i olika typer av branscher.

Du utvecklar din kreativa förmåga när vi jobbar med idéarbete, copywriting och visuell kommunikation. Du lär dig också grunderna i projektledning – hur du tar dig an problem och möjligheter hela vägen från uppstart fram till lösning och genomförande. Vi håller också koll på aktuella och kommande trender för att förstå vad som påverkar hur människor beter sig.

I programmet ingår en praktikperiod och under dessa veckor kommer du att lära dig ännu mer om vad strategisk kommunikation innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden.

Vad innebär jobbet efter examen?
Som strategisk kommunikatör arbetar du med att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden. Du jobbar fram strategier med hjälp av research som ditt främsta verktyg. Du grundar ditt strategiska arbete i data, insikter och omvärldsanalyser och styr varumärket mot affärs- eller kommunikationsmål.

Efter examen kan du till exempel jobba som strategisk kommunikatör, planner, brand manager, projektledare eller brand strategist på reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, PR-byrå, marknadsavdelning eller startups – inom en mängd olika branscher.

Vem borde söka?
Du som är både analytisk och kreativt lagd och har lätt för att växla mellan olika perspektiv för att se helheten högt ovanifrån och detaljerna på millimeternivå. Du som ständigt söker ny information och kunskap att dela med din omgivning!

Studieavgift inkl. moms: 169 000:- + ca. 5000:- för litteratur. Du kan finansiera dina studier med hjälp av Centrala Studiestödsnämden, CSN.

Utbildningsstart
2024-08-12
2025-08-11
Utbildningsslut
2025-05-30
2026-05-29
Studietakt
100%
YH poäng
200 YH-poäng (ca. 1.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-06-04
Branscher
Ekonomi, admin, sälj
Kultur, media, design

Designer-/produktutvecklare med 3D kompetens

Tillskärarakademin Malmö

I utbildningen Designer/produktutvecklare med 3D kompetens får du lära dig att ta fram digitala plagg, mönsterdelar och prova av plagg på avatarer samt rendera bilder av din design.

Du kommer att använda program som Illustrator, Photoshop och Excel för att bl.a rita utförliga skisser och gradering av storlekar och måttlistor. Du använder engelska facktermer i dina kollektioner och på dina plaggskisser. Du kommer även att prova på att arbeta digitalt i 3D. Vi gör dig väl förtrogen med Pantone Matching System (PMS), ett internationellt färgsystem som används världen över av många yrkesgrupper.

Det här är en utbildning för dig som vill skapa plagg i fysiska eller 3D kollektioner. Vi arbetar målmedvetet med målgruppsanpassad kollektions- och produktionsplanering. Du kommer att få förståelse för och fördjupade kunskaper i designprocessen genom att arbeta praktiskt. Du kommer att arbeta i grup, men även med enskilda projekt, där du stimuleras att utmana och utveckla din kreativitet.

Du får också insikt och kunskap om de faktorer som styr mode och trender samt att göra studiebesök hos någon designer eller företag inom branschen.

I utbildningen ingår en sex veckor lång LIA period under termin två. 

Utbildningsbevis
Efter slutförd utbildning och godkända arbetsprover utfärdas utbildningsbevis.

Efter utbildningen kan du arbeta som bland annat:

  • Mönsterkonstruktör, direktris, technical designer, designtekniker, produktionstekniker, konfektionstekniker, inköp- eller designassistent, 3D artist inom spelbranschen.
  • Du har stora möjligheter att specialisera sig och skapa en karriär på något av de stora modeföretagen, söka sig vidare till andra företag i Sverige eller utomlands alternativt arbeta inom spelbranschen.

Avgift och finansiering

  • Själva utbildningen är avgiftsfri, men du får själv stå för kostnader för teckningsmaterial och tyger till examensabete.
  • Du har tillgång till samtliga Adobe program och CLO3D under hela studietiden.
  • Utbildningen är CSN-berättigad.

Särskilda förkunskaper
Lägst betyget E/3/G i följande kurser 

  • Mönsterkonstruktion 1, 100p
  • Mönsterkonstruktion 2, 100p
  • Textil design 1, 200p
  • Textil design 2, 200p


eller motsvarande kunskaper t ex om du gått en konst- och kulturutbildniing inom mönsterkonstruktion/sömnad.
Till ansökan bifogar du foton av uppsydda plagg och detaljfoton, samt ett personligt brev.

Utbildningsstart
2024-08-19
2025-08-01
Utbildningsslut
2025-07-10
2026-07-09
Studietakt
100%
YH poäng
200 YH-poäng (ca. 1.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-05-31
Branscher
Kultur, media, design
Data & IT
Studieort
Malmö kommun

Eventkoordinator

Yrkeshögskolan Landskrona

Eventkoordinatorutbildningen vänder sig till dig som vill arbeta som projektledare eller produktionsledare inom upplevelseindustrin. Tillsammans med våra utbildare och gästföreläsare får du insyn i arbetslivet och nätverka i branschen.

Eventkoordinator är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning i Landskrona beläget mitt i den växande Öresundsregionen. Under dina två år på utbildningen läser du 16 kurser som du kombinerar med operativt arbete i form av projektarbete, volontärsuppdrag och praktik.

Upplevelseindustrin befinner sig i en spännande utveckling och efterfrågan är stor. Med hjälp av våra utbildare som är kopplade direkt till branschen får du tillgång till de senaste verktygen som arbetslivet efterfrågar. Du kommer att arbeta kreativt med att planera, leda och genomföra projekt från början av utbildningen och leverera starka upplevelser i alla möten.

Utbildningen ger dig kunskaper för att arbeta i en ledande position med helhetsansvar. Arbetsområdet är brett och omfattar alla upplevelseformer som handlar om kommunikation, varumärkesutveckling destinationsutveckling, produktioner, sport, musik, konferens, mässa, festival, teater, kultur, nöje mm. Fokus ligger på projektledning och upplevelsebaserade evenemang och möten.

Anställningsformerna kan variera, exempelvis projekt- eller tillsvidareanställningar inom kommun, region eller anställd i företag, alternativt egenföretagare eller konsult. Efter genomgången utbildning skall de studerande bemästra kunskaper inom: eventproduktion, strategiskt tänkande, kommunikation och ledarskap, projektledning, evenemangssäkerhet, eventlogistik, förhandlingsteknik, presentationsteknik, evenemangsteknik, värdskap och service, varumärkesstrategi, försäljning, marknadsföring, branschrelaterad juridik, företagande och entreprenörskap.

Efter utbildningen ska du kunna arbeta som: eventkoordinator, project manager, event manager, key account manager, creative producer, projektassistent, produktionsledare, eventarrangör, sponsoransvarig, projektadministratör, idé-, produkt- och affärsutvecklare, turnéledare, artistbokare, möteskonsult, affärsutvecklare

Du kan till exempel jobba inom följande områden/branscher: kommunikationsbyråer, eventbyråer, festivaler, idrotts- och sportevenemang, eget företag, mässor, konvent, kongresser, reklam, media, nöjesindustrin, destinationsutveckling och eventavdelningar på företag och kommuner.

Utbildningsstart
2024-08-19
2025-08-01
Utbildningsslut
2026-06-05
2027-07-08
Studietakt
100%
YH poäng
400 YH-poäng (ca. 2.0 år)
Ansökan öppnar
Öppen för ansökan
Ansökan stänger
2024-05-31
Branscher
Hotell, restaurang, turism
Ekonomi, admin, sälj
Kultur, media, design