Kultur, media och design
Exempel på yrken inom detta område är fotograf, art director, copywriter och manusförfattare – Kreativa arbeten som handlar om att skapa. Det kan handla om skapande för och på scen och film, men också för andra medier som webb och tidningar. Offentliga satsningar har stor betydelse för arbetsmöjligheterna vid bibliotek, teatrar och för arbete med konstnärliga uttryck. Efterfrågan på formgivare och tjänster inom reklam och kommunikation varierar utifrån den ekonomiska utvecklingen.
Förbered dig själv inför nästa steg i din karriär
Utbildningen bedrivs på engelska.
Utbildningen är utformat för att ge dig de kunskaper som är mest efterfrågade inom innehållsutveckling just nu. Du kommer att kombinera praktiskt kreativt arbete och kundinsikter för att lösa reella marknadsbehov.
Du kommer att utveckla din kritiska förmåga att bedöma kvaliteten på innehåll i olika strategiska sammanhang. Du kommer att bemästra kunskaper som historieberättande, skapande av innehåll, videoproduktion och författande. Du kommer också att få de kunskaper du behöver för att lyckas i strategi-, planerings och produktionsfaserna – samt metoder för analys och mätning av digitala kanaler.
Utbildningen omfattar de trender som påverkar marknadsföring, kommunikation och försäljning ur ett tekniskt och affärsmässigt perspektiv. Du kommer att lära dig de senaste, globala, framtida trenderna som driver företag och marknad framåt.
Upplägg
Du kommer att läsa 48 veckor på vårt campus i Stockholm, resterande 17 veckor gör du din praktik - var som helst i världen.
Avgifter:
Internationella studenter – 180,000 SEK
Nordiska studenter – CSN berättigat
Bli en expert inom digital kommunikation, design och kreativ problemlösning
Utbildningen bedrivs på engelska.
I den här utbildningen får du kunskaper inom planering, forskning, användarupplevelse, användarcentrerad design, affärsutveckling och entreprenörskap. Efter din utbildning har du förmågan att skapa affärsstrategier, utveckla koncept, förstärka varumärken, navigera i gruppdynamik och utöva självledarskap. Du kommer också att kunna hantera kommersiella relationer effektivt och sälja in idéer för att stärka din karriär som designansvarig, strategiker eller art director.
Du kommer att lära dig att utveckla visuella koncept och idéer för digitala produktioner, tjänster och tillämpningar.
Design Lead kommer att ge dig kraften att utveckla dina befintliga kunskaper inom visuell kommunikation och design, förbereda dig för en karriär som Design Lead, art director, strategiker eller UX-designer.
Upplägg
Utbildningen är 45 veckor och 30 av dessa är du på vårt campus i Stockholm, resterande 14 veckor gör di din praktik.
Avgifter: Avgiftsfritt och CSN berättigat för nordiska studenter.
I utbildningen Designer/produktutvecklare med 3D kompetens får du lära dig att ta fram digitala plagg, mönsterdelar och prova av plagg på avatarer samt rendera bilder av din design.
Du kommer att använda program som Illustrator, Photoshop och Excel för att bl.a rita utförliga skisser och gradering av storlekar och måttlistor. Du använder engelska facktermer i dina kollektioner och på dina plaggskisser. Du kommer även att prova på att arbeta digitalt i 3D. Vi gör dig väl förtrogen med Pantone Matching System (PMS), ett internationellt färgsystem som används världen över av många yrkesgrupper.
Det här är en utbildning för dig som vill skapa plagg i fysiska eller 3D kollektioner. Vi arbetar målmedvetet med målgruppsanpassad kollektions- och produktionsplanering. Du kommer att få förståelse för och fördjupade kunskaper i designprocessen genom att arbeta praktiskt. Du kommer att arbeta i grup, men även med enskilda projekt, där du stimuleras att utmana och utveckla din kreativitet.
Du får också insikt och kunskap om de faktorer som styr mode och trender samt att göra studiebesök hos någon designer eller företag inom branschen.
I utbildningen ingår en sex veckor lång LIA period under termin två.
Utbildningsbevis
Efter slutförd utbildning och godkända arbetsprover utfärdas utbildningsbevis.
Efter utbildningen kan du arbeta som bland annat:
Avgift och finansiering
Särskilda förkunskaper
Lägst betyget E/3/G i följande kurser
eller motsvarande kunskaper t ex om du gått en konst- och kulturutbildniing inom mönsterkonstruktion/sömnad.
Till ansökan bifogar du foton av uppsydda plagg och detaljfoton, samt ett personligt brev.
Fokus på kreativitet och kommunikation för den digitala världen
På den här utbildningen kommer du att få dyka ner och utforska ämnen från design och teknik till strategi och projektledning.
Programmet Digital Creative (Digital kreatör) strävar efter att ge dig ett holistiskt perspektiv på digitala media och samtidigt ge dig möjligheten att forma en djupare specialisering så att du är redo att påbörja din karriär direkt efter utbildningen.
Den här utbildningen är för dig som är intresserad och nyfiken på att utveckla dina kunskaper inom design, teknik, ledarskap och entereprenörskap, för dig som vill bli utmanad och få riktiga krav från riktiga kunder. Du kommer att utmanas - både yrkesmässigt och privat genom att utöva självledarskap, lära dig förstå de inre mekanismerna inom gruppdynamik och konstant behöva skaffa nya verktyg och kunskaper för att utveckla dina förmågor.
Utbildningen förbereder dig för yrkesroller som exempelvis Digital designer, frontend-utvecklare, projektledare, digital designer, art director, producent och entreprenör. Du kommer att kunna utforska olika typer av kunskaper och roller och i slutet av utbildningen besluta dig för vilken specialisering du vill rikta in dig på. På det här sättet är du fri att undersöka och utöka dina kompetensområden och utmana dig själv under din tid i programmet.
Upplägg
Utbildningen pågår under 90 veckor - 60 av dessa veckor läser du på campus, du kan välja mellan Stockholm och Karlskrona, och 30 veckor gör du din praktik någonstans i världen.
Avgifter:
Internationella studenter – 229,000 SEK
Nordiska studenter – CSN berättigat
Utbildning för dig som vill arbeta med kommunikation och marknadsföring! Lär dig om kommunikationsstrategier, content marketing och webbanalys.
2 år | Linköping | Kostnadsfri & CSN-berättigad
Som marknadskommunikatör är du en viktig spelare i att utveckla företagets digitala närvaro och onlinemarknadsföring. Du är riktigt vass på intern och extern kommunikation och digital marknadsföring. Du förmedlar budskap, driver affärer och bygger relationer mellan målgrupp och varumärke genom olika kommunikationsstrategier och marknadsaktiviteter. Efter examen kommer du kunna jobba i kommunikations- och marknadsteam på allt från nischade byråer till myndigheter och organisationer.